فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۱۶۳»

مرحله سوم طرح کاهش هدر رفت بنزین در کشور اجرا می شود

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: مرحله دوم و سوم طرح کهاب /کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین/ با هدف کم کردم هدررفت این سوخت توسط سرمایه گذار بخش خصوصی به صورت رایگان در مجاری عرضه کشور به زودی به اجرا در می آید.

مرحله سوم طرح کاهش هدر رفت بنزین در کشور اجرا می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، سیدمحمدرضا موسوی خواه عصر روز دوشنبه در جلسه هم اندیشی با اعضای انجمن صنفی جایگاه داران و شرکتهای حمل سوخت افزود: کهاب طرحی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت به شمار می آید که با اهداف زیست‌محیطی پایه‌گذاری شده است.

    وی اضافه کرد: هدف اصلی این طرح کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوخت گیری است.
    وی ادامه داد: با توجه به اینکه ترکیبات هیدروکربنی، سمی و فرار بوده و تمایل زیادی در جهت ترکیب با عناصر و مواد دیگر دارند، انتشار آنها در محیط، ترکیبات تازه ای را به وجود آورده و آثار نامطلوب فیزیولوژیکی، زیست‌محیطی و اقتصادی را به‌دنبال دارد که اجرای طرح کهاب جلوی این آثار نامطلوب را می گیرد.
    وی بیان کرد: در راستای مرحله 2 و 3 این طرح، سرمایه گذار بخش خصوصی 2 تا چهارسال اول از محل استحصال بنزین 70 تا 80 درصد سرمایه خود را از جایگاه دار به مرور دریافت می کند و 20 تا 30 درصد استحصال متعلق به جایگاه دار است.
    موسوی خواه گفت: در ادامه به مدت هفت تا هشت سال نیز این ضریب برعکس خواهد بود و جایگاهدار ریالی برای اجرای این طرح مهم زیست محیطی پرداخت نمی کند.
    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: به منظور رفع موانع کسب و کار، کارمزد جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی در سطح کشور به صورت پیش پرداخت حق العمل کاری کارمزد پرداخت می شود.
    وی ادامه داد: شیوه فعلی پرداخت حق العمل کاری جایگاه ها بسیار پرهزینه و وقت‌گیراست و سه هزار و 600 جایگاه سوخت در کشور وجود دارد که کارمزد آنها با توجه به مبادی تامین سوخت، پراکندگی جغرافیایی و سطح جایگاه محاسبه و پرداخت می‌ شود که این امر از نظر نیروی انسانی و عملیات حسابداری وقت و انرژی بسیاری می گیرد.
    موسوی خواه بیان کرد: در شیوه فعلی برای پرداخت کارمزد جایگاه داران در هر دوره ناچار هستیم بیش از 3 هزار و 600 رقم چک، سند حسابداری و اسناد مالی صادر کنیم و از آنجا که این اسناد باید مادام‌العمر نگهداری شود مشکلات متعددی از نظر نیروی انسانی و نگهداری اسناد به وجود آورده است.
    وی اضافه کرد: با شیوه جدید و پس از تثبیت نرخ حق العمل کاری، جایگاه ‌داران حق‌العمل خود را هنگام عرضه فرآورده به‌صورت مستقیم از مردم دریافت می‌ کنند.
    اجرای طرح کهاب مصوبه هیات دولت بوده و از سال 87 در کشور کلید خورده است.
    به منظورکاهش، منتشر نشدن و هدایت بخار بنزین حاصل در جایگاه‌های عرضه سوخت با ایجاد یک خط برگشت بخار مابین مخازن زیرزمینی جایگاه و مخزن نفتکش، از خروج بخار بنزین مخازن جایگاهها در زمان تخلیه نفتکش به اتمسفر جلوگیری و با اشاره به اصل 'بالانس حجمی' بخار موجود به سمت نفتکش هدایت شده که در عمل یک مرحله تولید بخار از بین می‌رود.
    در پی اجرای موفقیت آمیز مرحله نخست در جایگاه ها /کنترل مقدار خروج بخار بنزین/، پروژه مرحله دوم یعنی نصب سامانه کنترل انتشار بخار بنزین در حین سوخت گیری خودرو و بازیافت بخار بنزین در محل جایگاه در دستور کار قرار گرفت.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو