فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

ملاقات با هوندا S۸۰۰ ۱۹۷۰؛کوچک و چابک از سرزمین آفتاب تابان

عصر خودرو- هوندا که تا پیش از موفقیت چشمگیر در رقابت‌های فرمولاوان، یکی از نام‌های معتبر در مسابقات موتورسیکلت‌سواری به شمار می‌رفت، اولین خودرو تولیدی خود با نام S۵۰۰ را در سال ۱۹۶۳ به بازار معرفی کرد؛ یک رودستر کوچک در واقع حاصل بازبینی مهندسان هوندا ‌روی مدل S۳۶۰ بود که در ۱۹۶۲ به تولید رسید.

ملاقات با هوندا S۸۰۰ ۱۹۷۰؛کوچک و چابک از سرزمین آفتاب تابان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ساخت و توسعه پیشرانه 4سیلندر خطی 531سی‌سی S500 از تجربیات هوندا در ساخت موتورسیکلت استفاده شده بود و خروجی 44 اسب‌بخاری آن مانند موتورسیکلت‌ها از طریق زنجیر به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد. به لطف جثه 680 کیلوگرمی، S500 می‌توانست به حداکثر سرعت 129 کیلومتر بر ساعت دست یابد. این مدل با قیمت پایه 1275 دلار و در تعداد محدود تنها 1363 دستگاه به تولید رسید. در سال 1964 S600 با پیشرانه حجیم‌تر 606 سی‌سی 57 اسبی و سپس در 1966 مدل S800 در نسخه‌های رودستر و کوپه به بازار آمدند که به عنوان نخستین محصولات تولید انبوه کمپانی شناخته می‌شوند. در ادامه تجربه ملاقات با یکی از معدود نمونه‌های S800 در کشور را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

رقیبی برای انگلیسی‌ها
بدنه S800 از جنس استیل بوده که در دو فرم کوپه و رودستر به تولید رسیده و اساس آن یک شاسی سبک‌وزن با طبق‌های جناغی و میل‌موجگیر به همراه بازوهای پیرو و کمک‌فنرهای عقب است که در ترکیب پیشرانه آلومینیومی 4سیلندر خطی آب‌خنک مجهز به کاربراتورهای Keihin و گیربکس 4سرعته دستی، نیرو را به محور عقب انتقال می‌دهد. نخستین نمونه‌های عرضه‌شده همچنان مجهز به سیستم‌های انتقال نیروی زنجیری بودند که متعاقبا جای خود را به میل‌گاردان‌های متعارف دادند. حداکثر خروجی و گشتاور پیشرانه که تا بیش از10000 واحد بر دقیقه دور می‌گیرد، 70 اسب‌بخار در 8000 دور بر دقیقه و 66 نیوتن‌متر در 6000 دور بر دقیقه است که در کنار وزن خالص 771 کیلوگرم، دستیابی به حداکثر سرعت 156 کیلومتر بر ساعت را برایش به ارمغان می‌آورد. هوندا در 1966 آن را به عنوان نخستین محصول خود در بازارهای اروپایی با قیمت 779 پوند برای هر دو نسخه کوپه و رودستر و ترمزهای جلو دیسکی به بریتانیا صادر کرد. دومین نسل S800 که در اکتبر 1967 با تغییرات ملموسی نظیر راهنماهای بزرگ‌تر قرارگرفته در داخل جلوپنجره، چراغ‌های عقب و دستگیره‌های در و استارت جدید به همراه ترمزهای دومداره معرفی شد، با قیمت بالاتر 935 پوندی به خیابان‌ها بازگشت. در فوریه 1968، مدل S800M که به منظور عرضه در بازار آمریکا با تغییرات اندکی مانند راهنماهای قرارگرفته روی گلگیر، شیشه جلو دوتکه، ترمزهای دومداره و دستگیره‌های در جدید در داخل کابین به بازار عرضه شد، با این حال این مدل هیچ‌گاه به صورت رسمی به سواحل غربی وارد نشد.

کوچک ولی دوست‌داشتنی
با طول 3335 و عرض 1400 میلیمتری S800 از آنچه در تصاویر می‌بینید هم کوچک‌تر است و این مسئله ‌هنگام مواجهه با آن نیز نمود بیشتری پیدا می‌کند. بهره‌مندی از جزئیاتی مانند آینه‌های روی گلگیر، جلوپنجره کروم با نشان هوندا، برآمدگی روی کاپوت و دریچه باک قرارگرفته روی ستون انتهایی به جذابیت ظاهر آن افزوده است. زه نازکی از بالای کاسه چراغ‌های جلو آغاز شده و با عبور از نمای کناری، به سپر عقب متصل می‌شود. مانند خودروهای‌ هاچ‌بک، دسترسی به فضای بار با بالارفتن شیشه عقب که فرم فست‌بک دارد، میسر می‌شود اما تقریبا تمامی این فضا توسط باک سوخت آن اشغال شده ‌و حتی با قرارگیری یک چمدان کوچک نیز این شیشه بسته نخواهد شد؛ لاستیک زاپاس به منظور اشغال فضای کمتر به زیر بدنه منتقل شده است.

تجربه رانندگی
ورود به کابین و تنظیم صندلی‌ها برای افراد قدبلند کمی چالش‌برانگیز جلوه خواهد کرد، اما به محض اینکه با محیط داخل خو گرفته و به آن عادت کنید، رانندگی با S800 به یکی از جالب‌ترین تجربه‌هایتان بدل خواهد شد. اهرم ترمزدستی در کنار پای راست راننده قرار دارد و شیفتر تعویض دنده کوچک آن از قسمت میانی کنسول بیرون زده است. تعویض‌ دنده‌ها با فواصل زمانی کم و به سرعت انجام می‌شود اما عادت‌کردن به نحوه عملکرد کلاچ نیازمند کمی تمرین است. فرمان و سیستم تعلیق خشک گرچه کوچک‌ترین ناهمواری‌های سطح مسیر را به راننده منتقل می‌کنند، اما کاملا دقیق هستند؛ برای پیچیدن به هر طرف تنها به 5/2 دور چرخش فرمان نیاز است. سوئیچ نه ‌ روی ستون فرمان، بلکه در گوشه چپ داشبورد قرار می‌گیرد. سرعت‌سنج و دورشمار ساخت برند Denso تا 200 کیلومتر بر ساعت و 11000 دور بر دقیقه درجه‌بندی شده‌اند. نام‌ها و توضیحات کامل انگلیسی در زیر تمامی ادوات و دکمه‌های داخل کابین، اهمیت S800 برای رقابت با حریفان بریتانیایی را یادآور می‌شود. با اینکه بسیاری ممکن است سری S هوندا را تقلیدی از اسپرت‌های کوچک اروپایی همانند ترایومف اسپیت‌فایر، ام‌جی میجت و یا آستین هیلی تلقی کنند، اما بدنه آلومینیومی در کنار پیشرانه دومیل‌سوپاپ آن که در دورهای بسیار بالا عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، S800 را از محصولات پردردسر و سنتی انگلیسی متمایز می‌کند. در پایان از همکاری مالک محترم S800 با خودرو امروز سپاسگزاریم.

نویسنده: سید امیرحسین شکوهی

برای اطلاع از جدیدترین اخبار جهان خودرو به کانال عصر خودرو در روبیکا بپیوندید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم