فونیکسریمکسبهتام

طرح ۱۰ میلیارد دلاری دولت برای نوسازی ناوگان جاده‌ای+جزئیات

عصر خودرو- سازمان راهداری طرحی را ارائه کرده که در چارچوب آن ۲۰۲ هزار دستگاه خودروی جاده‌ای با محوریت حمایت چند وزارتخانه نوسازی می‌شود.

طرح ۱۰ میلیارد دلاری دولت برای نوسازی ناوگان جاده‌ای+جزئیات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، این طرح که به منظور اجرای مصوبه شورای اقتصاد و ابلاغیه معاون اول رییس جمهور به کلیه بانک‌ها در دستور کار قرار دارد، با منابع اعتباری بیش از 10 میلیارد و 600 میلیون دلار بخشی از خودروهای جاده‌ای فرسوده را نوسازی می‌کند.

    در چارچوب این برنامه 202 هزار اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و کامیونت فرسوده در حوزه درون و برون شهری نوسازی خواهد شد. این طرح با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شده و با پیگیری این وزارتخانه و شهرداری‌ها در بخش درون شهری و سازمان راهداری در حوزه برون شهری اجرایی خواهد شد.

    براساس مصوبه شورای اقتصاد، برای نوسازی ناوگان عمومی فرسوده در دو حوزه بار و مسافر مابه‌التفاوت صرفه‌جویی صورت گرفته به ازای اسقاط هر یک خودرو و جایگزینی یک خودروی نو محاسبه و پرداخت خواهد شد.

    براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته هر سرمایه‌ گذاری که تعدادی خودروی فرسوده را برای نوسازی تحویل می‌دهد، در صورتی که بتواند همان تعداد یا بیشتر خودروی نو دریافت کند و مجموع ظرفیت آنها را در حوزه باری به ناوگان بازگرداند طبق جدول محاسباتی منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت در این حوزه را مستقیما دریافت می‌کند.

    البته سازمان راهداری اعلام کرده که این موضوع مشروط به آن است که به این سازمان اثبات شود خودروی اسقاط شده حداقل یک سال قبل از نوسازی در شبکه حمل و نقل فعال بوده است.

    سازوکار اجرای این پرداخت نیز به این صورت است که پس از تحویل خودروی نو به خریدار، شرکت ملی نفت ایران مکلف است در مقاطع شش ماهه پس از آن بسته به نوع خودرو در سررسیدهای بازپرداخت مبالغ ذکر شده را که معادل صرفه‌جویی سوخت حاصل از آن است تا سقف کل مبلغ جدول مصوب پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه از محل درآمد صادرات مجموع نفت گاز یا کاهش واردات فرآورده‌های نفتی به حساب خزانه‌داری واریز کرده و سپس به بدهکار دولت ارائه کند.

    همچنین کارخانه تولیدکننده نیز برای تامین قطعات می‌تواند ال سی باز کرده و برای فاینانس قطعات اقدام کند. این فاینانس با تضمین دولت اجرایی می‌شود به طوری که در موعد سررسید اقساط وزارت نفت براساس تخصیص سازمان برنامه و بودجه آنها را پرداخت می‌کند.

    همچنین دولت مبلغی را به عنوان کمک بلاعوض از محل صرفه‌جویی سوخت برای خرید این خودروها ارائه خواهد داد و متقاضی برای خرید 20 درصد آورده نقدی و 30 درصد تسهیلات دریافت خواهد کرد.

    از سوی دیگر، از زمان دریافت فاینانس و تامین قطعات مورد نیاز خودرو که شاید حدود یکسال به طول انجامد، صندوق توسعه ملی اقساط فاینانس را پرداخت کرده تا پس از تحویل خودرو از محل پیمایش و صرفه‌جویی حاصل شده از محل سازمان برنامه و بودجه تسهیلات صندوق توسعه ملی بازپرداخت شود.

    به گزارش ایسنا، طبق برآوردهای صورت گرفته در حال حاضر در طرح سازمان راهداری 120 هزار دستگاه از 140 هزار دستگاه کامیون فرسوده 9000 دستگاه از 13 هزار اتوبوس فرسوده، 48 هزار و 500 دستگاه از 57 هزار مینی بوس فرسوده و 6000 دستگاه وانت در این طرح نوسازی خواهند شد.

    رییس جمهوری پیش از این وعده داده بود در یک فرآیند سه ساله 200 هزار دستگاه خودروی فعال در حمل و نقل عمومی نوسازی شوند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو