فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بررسی خودروهای مجهز به توربوشارژر در بازار زیر ۱۰۰ میلیون‌تومان

عصر خودرو- تکنولوژی استفاده از توربو و سوپرشارژر سال‌هاست که در خودروسازی‌های معروف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ تکنولوژی‌ای که می‌تواند با حجم کم، بازده بالا درعین مصرف سوخت پایین را ارائه کند. اما فکر اینکه روزی در کشور ما نیز خودروهایی با این تکنولوژی تولید شوند و مورد استفاده قرار بگیرند، شاید تا ۵ سال پیش هم دور از ذهن بود.

بررسی خودروهای مجهز به توربوشارژر در بازار زیر ۱۰۰ میلیون‌تومان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بعد از اینکه در سال 94 سورن توربو به عنوان اولین محصول تولید انبوه مجهز به توربوشارژر به سبد محصولات ایران‌خودرو اضافه شد، بازار به این تغییر واکنش خوبی نشان داد. اینکه با بهای زیر 100میلیون تومان می‌توان یک خودرو قدرتمند توربو خریداری کرد به‌شدت مورد استقبال بخشی از بازار که توان مالی خرید خودروهای گران‌قیمت و خارجی را ندارند، قرار گرفت. در این مطلب سعی شده تا به بررسی گزینه‌های توربو موجود در بازار زیر 100 میلیون تومان بپردازیم و با معرفی هر‌کدام به تفکیک کلاس، بتوانیم درک بهتری از هرکدام پیدا کنیم.

    سدان‌ها
    در‌حال‌حاضر در بازار ایران 4 خودرو توربو در کلاس سدان وجود دارد که برای خرید آنها کمتر از 100 میلیون تومان لازم است. 2 خودرو سورن و دناپلاس که از شرکت ایران خودرو و با یک پیشرانه مشترک در بازار حضور دارند و خودروهای آریزو5 توربو از شرکت مدیران‌خودرو و MG360 از گروه صنعت خودرو آذربایجان در این سبد محصول جای می‌گیرند.

    دناپلاس توربو
    در پروژه دناپلاس که با فاصله 3 سال بعد از دنا معمولی وارد بازار شد، کمبودهایی که دنا از نظر آپشنی داشت، تاحدودی برطرف شده است. استفاده از سانروف برقی، 4 کیسه هوا و چراغ‌های جلو و عقب متفاوت باعث شد تا دناپلاس بیشتر از دنا در چشم مخاطبانش خوب جلوه کند. پس از مدت کوتاهی از ارائه دناپلاس، تصمیم برآن شد تا نسخه مجهز به توربوشارژر آن را نیز به بازار عرضه کنند. این خودرو که با پیشرانه‌ای دقیقا مشابه سورن توربو به بازار عرضه می‌شود، به‌جرات قوی‌ترین و مدرن‌ترین خودرو ساخت داخل است. از جمله تغییرات اندکی که نسخه توربو نسبت ‌به نسخه تنفس‌طبیعی دارد، می‌توان به اضافه‌شدن تریم قرمزرنگ اسپرت در داخل اتاق و بزرگ‌تر‌شدن رینگ به‌اندازه یک اینچ(از 15 به 16) اشاره کرد. دناپلاس توربو در بازار  صفرکیلومتر حدود 62 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود درحالی‌که در ایران‌خودرو به صورت ثبت‌نامی حدود 53 میلیون تومان قیمت دارد!

     

    سورن توربو  ELX‌
    سورن توربو درحال‌حاضر ارزان‌ترین گزینه توربو موجود در بازار ایران است. این خودرو که از پیشرانه EF7 مجهز به سیستم پرخوران استفاده می‌کند، می‌تواند 150 اسب بخار قدرت و 216 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و این بازده را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال دهد. امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو دقیقا مشابه نمونه تنفس طبیعی سورن است. از جمله محاسن آن می‌توان به قیمت نسبتا به‌صرفه، پیشرانه قدرتمند و امکانات رفاهی متناسب با قیمت اشاره کرد. در مورد معایب آن هم می‌توان به ضعیف‌بودن ترمز به‌نسبت قدرت تولیدی پیشرانه و عدم سازگاری با بنزین معمولی اشاره کرد. درحال‌حاضر سورن توربو در شرکت ایران‌خودرو با قیمتی در حدود 40 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد در حالی که در بازار آزاد قیمت نمونه‌های صفر‌کیلومتر آن تا حدود 44 میلیون تومان هم بالا می‌رود.

     

    آریزو  5T
    آریزو5 هم با سرگذشتی مشابه دناپلاس به توربو شارژر مجهز شد. شرکت مدیران‌خودرو پس از گذشت حدود 2 سال از تولید نسخه تنفس طبیعی آریزو5‌، تصمیم گرفت تا نسخه توربو آن را نیز برای بازار کشور تولید کند. آریزو5 توربو از یک پیشرانه 1.5 لیتری استفاده می‌کند که می‌تواند قدرتی معادل 147 اسب بخار و گشتاوری معادل 210 نیوتن‌متر را تولید کند و این بازده را به واسطه یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال دهد. آریزو5 توربو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی دقیقا مشابه نمونه تنفس طبیعی است و تنها تفاوت این دو نمونه در قدرت پیشرانه و گیربکس متفاوت آنهاست. قیمت این خودرو در بازار آزاد حدود 90 میلیون تومان و قیمت ثبت‌نامی آن حدود 91 میلیون تومان است.

    MG360 توربو
    گروه صنعت خودرو آذربایجان که تولیدکننده محصولات MG در ایران است، خودرو 360 را در دو تیپ تنفس‌طبیعی و توربو به بازار عرضه می‌کند.  این خودرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری بهره می‌برد که می‌تواند 130 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و از طریق یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته این خروجی پیشرانه را به چرخ‌های جلو انتقال دهد. این خودرو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی تقریبا کم‌رنگ‌ترین لیست را به خود اختصاص می‌دهد. 360 به‌صورت ثبت‌‌نامی در سایت این شرکت با قیمتی در حدود 88 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

     

    کراس‌اوورها
    کلاس کراس‌اوورها را به‌جرات می‌توان محبوب‌ترین کلاس در بازار ایران دانست. خودروهای موجود مجهز به سیستم توربوشارژر که قیمتی زیر 100میلیون توان دارند را می‌توان به هایما S5 و S7 توربو و همچنین خودرو تازه‌وارد بازار ایران یعنی هاوال H2 محدود کرد.

    هایما S7 توربو
    S7 هم دقیقا مانند دیگر محصولات توربو ایران‌خودرو ابتدا با نمونه تنفس‌طبیعی پا به بازار ایران گذاشت اما پس از مدتی با یک فیس‌لیفت جزئی و همچنین پیشرانه‌ای متفاوت پا به بازار توربوهای این کلاس گذاشت. S7 با بهره‌گیری از یک پیشرانه 1.8 لیتری می‌تواند 170 اسب بخار و 230 نیوتن‌متر خروجی تولید کند و به واسطه یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک این بازده را به چرخ‌های جلو انتقال دهد. اتاق بزرگ‌، سیستم‌های ایمنی استاندارد، آپشن‌های در‌خور قیمت و البته زیبایی ظاهری از جلمه عوامل موفقیت این خودرو در بازار است. S7 در نمونه توربو درحال‌حاضر از سوی ایران‌خودرو حدود 95 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده ‌ولی در بازار آزاد نمونه‌های صفرکیلومتر آن تا حدود 113 میلیون تومان هم معامله می‌شوند.

     

    هاوال H2
    هاوال قبلا هم به‌صورت خیلی محدود در بازار ایران حضور داشت ولی درحال‌حاضر گروه بهمن قرار است مدل‌های H9 ،‌H6 و H2 را عرضه کند. مدل H2 که به‌تازگی ثبت‌نام دوره اول آن انجام شد، از یک پیشرانه 1.5 لیتری بهره می‌برد که قدرتی معادل 141 اسب بخار و گشتاوری معادل 202 نیوتن‌متر تولید می‌کند و به واسطه یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک این بازده را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. این خودرو با توجه به ظاهر مدرن و قیمت نسبتا خوب 95.8 میلیون تومان احتمالا گزینه قابل قبولی برای بازار ایران خواهد بود.

     

    هایما S5
    برادر کوچک‌تر S7 که با پیشرانه 1.5 لیتری‌اش می‌تواند 161 اسب‌بخار قدرت و 223 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و با استفاده از گیربکس اتوماتیک CVT این بازده را به چرخ‌های جلو انتقال دهد. S5 یک کراس‌اوور کوچک و جمع‌وجور است که با امکانات رفاهی و ایمنی نسبتا خوبی به بازار عرضه می‌شود. مانیتور لمسی 7 اینچی، آینه‌های تاشونده برقی، صندلی‌های چرمی و سیستم‌های ایمنی مانند سیستم کنترل پایداری الکترونیکی(ESP) و سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD‌ ازجمله امکانات مهم این خودرو هستند. درحال‌حاضر ایران‌خودرو برای هایما S5 قیمتی در حدود 90میلیون تومان تعیین کرده در حالی که در بازار آزاد تا حدود 100 میلیون تومان هم معامله می‌شود.

     

    نویسنده: روزبه نوروزیان

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم