فونیکسریمکسبهتام

آرامش بازار، در گرو نگاه متفاوت شورای رقابت

عصر خودرو- با توجه به تلاطم بازار خودرو طی یک‌ماه گذشته بسیاری از مشتریان، چشم انتظار ورود شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری بودند، به این امید که با قیمت‌گذاری این نهاد غیردولتی، آرامش به بازار خودرو برگردد. اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، نتوانست انتظارات را برآورده کند و بعد از قیمت‌گذاری صورت گرفته، بازار ملتهب‌تر از گذشته شد.

آرامش بازار، در گرو نگاه متفاوت شورای رقابت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، حال این سوال مطرح است که چگونه می‌توان در شرایط فعلی آرامش را به بازار خودرو برگرداند؟ در این زمینه بسیاری از کارشناسان سرکوب قیمتی توسط نهادهای دولتی و غیردولتی را سرمنشا آشفتگی بازار می‌خوانند و اینکه نهادهای مذکور در عمل قادر به حمایت از بخش مصرف‌کننده و تولید‌کننده خودرو نیستند.

    به این ترتیب آنچه مشخص است هم‌اکنون عرضه و تقاضا با توجه به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی در شرایط خاص قرار گرفته حال آنکه مرجع قیمت‌گذاری خودرو با نادیده گرفتن این شرایط از یکسو بازار را برای مصرف‌کننده غیرقابل تحمل کرده و از سوی دیگر عرصه را برای تولید‌کننده تنگ کرده است. در این زمینه حسن کریمی سنجری تاکید دارد در شرایط کنونی، کیفیت پایین محصولات، شورای رقابت را مجاب نکرده تا با افزایش قیمت خودرو به میزانی که خودروسازان پیشنهاد می‌دهند، تن دهد، خودروسازان هم برای عدم  ارتقای کیفیت محصولات خود دلایلی همچون  افزایش نرخ ارز و انرژی، افزایش حقوق و دستمزد و چالش‌هایی که خودروسازان برای تامین قطعات دارند و مشکلاتی که از ناحیه تحریم‌های اقتصادی به خودروسازان تحمیل شده است را مطرح می‌کنند. این کارشناس صنعت خودرو  با تاکید بر اینکه نظام عرضه و تقاضا از پایه‌ای‌ترین اصول علم اقتصاد است و چنانچه این نظام از تعادل خارج شود، بحران ایجاد می‌شود ادامه می‌دهد که مشکلات خودروسازان سبب شده تا طرف عرضه با چالش‌هایی روبه‌رو شود  و از سوی دیگر حجم بالای تقاضا تحت عنوان تقاضای کاذب در بازار شکل بگیرد. وی ادامه می‌دهد که این تقاضای کاذب به‌دلیل تورم انتظاری در اقتصاد کشور و همچنین بدبینی به آینده، ایجاد شده است با توجه به اظهارات این کارشناس به نظر می‌رسد که شورای رقابت باید به جای اینکه بر مبنای شاخص‌هایی که در شرایط عادی مد نظر قرار می‌دهد، بیشتر به شرایط بازار توجه و با تعیین قیمت خودروها در حاشیه بازار، اقدام به تخلیه حباب قیمتی می‌کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو