فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل کویر موتور در گفت و گو با «عصر خودرو» خبر داد

تردید ادامه همکاری شرکای خارجی صنعت موتورسیکلت با ایران

عصر خودرو- صنعت موتورسیلکت که این روزها همزمان با اجرای قانون اجرای استاندارد یورو ۴، مشکلی به مشکلاتش اضافه شده، در تلاش برای به تعویق انداختن زمان اجرای این قانون است.

تردید ادامه همکاری شرکای خارجی صنعت موتورسیکلت با ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، این در حالی است که همکاری این صنعت با شرکای خارجی خود نیز به واسطه خروج آمریکا از برجام، دستخوش تغییرات اساسی شده است. رحیم خدا پسند مدیرعامل کویر موتور در گفت و گو با پایگاه خبری عصر خودرو علاوه بر تشریح اقدامات اخیر این شرکت از موانع و چالش های موجود گفت که در ادامه می خوانید:
    کویرموتور در حال حاضر مشغول تولید چه محصولاتی است؟
    کویرموتور یکی از خوشنام ترین شرکت ها در زمینه تولید موتورسیکلت و موتورهای ورزشی با 350 نفر اشتغالزایی است که با سرمایه گذاری 100 درصدی بخش خصوصی و با پذیرش ریسک سرمایه گذاری بالا در دهه گذشته نقش پررنگی را در صنعت موتورسیکلت ایفا کرده است و با نصب و راه اندازی خط تولید و مونتاژ نسل جدید موتورهای ورزشی انژکتوری و برقی ، در مساحتی با 56 هزار متر مربع فعال است که در نوع خود بی نظیر است به گونه ای که نه تنها تا چند دهه آینده نیاز به سرمایه گذاری دوباره وجود ندارد بلکه انگیزه ای برای شرکت های ژاپنی و اروپایی با هدف همکاری و سرمایه گذاری است که در صورت مشارکت با خارجی ها، اشتغالزایی این بخش تا 2 هزار نفر افزایش خواهد یافت.
    در حال حاضر روند مذاکره با خارجی ها چگونه پیش می رود؟
    در حال حاضر مذاکراتی با شرکت های خارجی با هدف بومی سازی قطعات خارجی در ایران انجام شده که با توجه به اتفاق های اخیر و احتمال تحریم های دوباره، این مذاکرات فعلا متوقف شده است. کویرموتور در حال حاضر با شرکت هایی همچون کاوازاکی، KTM، پیاجیو، هیوسانگ کره و ... که از جمله برندهای شناخته شده دنیا هستند در حال همکاری است که امیدواریم این همکاری ادامه یابد چرا که در حال حاضر مشکل ارسال منابع مالی با چالش های جدی مواجه شده و از سوی دیگر به این شرکت ها آلارم داده شده که همکاری خود با ایران را تعلیق کنند. بعد از برجام پیشرفت های چشمگیری در زمینه همکاری با خارجی ها داشتیم و هرچند قبل از برجام نیز وضعیت خوبی داشتیم و با وجود تحریم ها کار خود را پیش می بردیم، اما بعد از برجام شرکت های اروپایی اقدام به همکاری مستقیم با ایران کردند اما حدود 6 ماه قبل با اظهارات ترامپ، شاهد تاثیراتی در ارتباط با این شرکت ها بودیم که به مرور زمان این اثرات بیشتر شد و هم اکنون به این نقطه ای رسیدیم که خارجی ها اعلام می کنند قادر به تامین برخی قطعات و محصولات نیستند. شرکت هایی که در حال همکاری با ایران هستند، شرکت هایی بودند که رقیبان آن ها تمایلی برای ورود به ایران نداشتند اما توانستیم با مذاکراتی نسبت به جذب آن ها اقدام کنیم. حتی در این زمینه اقدام به احداث کارخانه جدید به نام کویر اوراسیا کردیم که اظهارات ترامپ منجر به توقف این اقدامات شد.
    هم اکنون داخلی سازی قطعات در چه وضعیتی به سر می برد؟
    هم اکنون حدود 65 درصد محصولات پرمصرف داخلی سازی شده اند و محصولات کم مصرف نیز به صورت سی کی دی وارد می شود.
    در حال حاضر سهم کویرموتور از بازار به چه میزان است؟
    هم اکنون ظرفیت تولید موتورسیکلت در ایران حدود نیم میلیون است که از این تعداد، 130 هزار ظرفیت تولید متعلق به این شرکت است که در حدود 5 درصد از ظرفیت تولید استفاده می شود که دلیل اصلی آن توان خرید پایین و وضعیت اقتصادی نامساعد است. وضعیت به گونه ای است که در حال حاضر تولیدات سال94 و 95 در بازار به فروش می رسد. 
    چالش جدید موتورسازان، تبدیل موتورهای کاربراتوری به انژکتوری و ارتقای موتورها به استاندارد یورو 4 است. آیا شرکت کویر موتور با اجرایی شدن این قوانین دچار چالش و یا دپو محصولات شده است؟
    همه تولیدکنندگان این صنف با این چالش مواجه هستند اما این نسبت متفاوت است زیرا پایه و زیرساخت انژکتوری در این شرکت وجود داشت. در حال حاضر 90 درصد تولید، موتورهایی با استاندارد یورو 3 و 4 است که با توقف این تولید،  سرمایه گذاری سنگینی از بین رفت و پیش بینی می شوود کارخانه های زیادی امسال شاهد ورشکستگی باشند. با مذاکرات انجام شده وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال دریافت مصوبه ای از هیات وزیران است که تا پایان دی ماه این محصولات تولید و عرضه شده و از این تاریخ به بعد شاهد عرضه موتور با استاندارد یورو 4باشیم. این در حالی است که هم اکنون انجین و قطعات در ایران موجود و در انبار کارخانه ها دپو شده است و انتظار می رود که اجرای استاندارد یورو 4 همانند موتورهای کاربراتوری تبدیل به چالشی شود . انتظار می رود که در سال آینده اوضاع بهبود یابد اما با وضعیت فعلی به نظر می رسد 60 درصد واحدهای تولیدی، ناگزیر به تعطیلی هستند. در همه دنیا انجین، قطعه ای وارداتی است مگر شرکت هایی که کمپانی مادر به شمار رفته و اقدام به تولید موتور می کنند. در چند سال گذشته یکی از واحدهای داخلی اقدام به ساخت انجین کرد اما موفق نبود و خط تولید را به محصول دیگری همچون جعبه دنده تبدیل کرد. به طور قطع تولید انجین داخلی موفق نخواهد بود چرا که تولید باید انبوه باشد تا تولیدی اقتصادی داشته باشیم در حالی که با وجود چین این امکان وجود نخواهد داشت و کار دشواری است، مگر این که واردات انجین متوقف و تنها اعلام شود که اجازه داده می شود از کارخانه داخلی نسبت به تامین انجین مورد نیاز اقدام کنید این در حالی است که هر سازنده  خارجی که وارد ایران می شود این اجازه را نخواهد داد که از انجین ایرانی در تولیدات خود استفاده شود. بر اساس پیش بینی ها مقرر شده که در فاز نخست تولید انجین، به صورت سی کی دی وارد و مونتاژ می شود تا مشخص شود در فازهای بعد باید چگونه پیش رویم چرا که هرساله با ارتقای استانداردها تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه می شوند زیرا توان تبدیل قالب های خود به استانداردهای روز را ندارند.
    با توجه به مواد اولیه وارداتی قادر به تامین ارز 4200 تومانی شده اید؟
    تولیدکنندگان مشکلی با ارز تک نرخی ندارند و تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد، تغییر نرخ است زمانی که از سوی دولت ارز 3200 تومانی دریافت کردیم نرخ ارز در بازار آزاد، 3800 بود که با نرخ فعلی اعلام شده 400 تومان تفاوت دارد. علاوه بر تحمیل این هزینه همزمان با اعلام تغییر تعرفه ها ارز شما به ارز متقاضی تبدیل شده و باید منشا خارجی مشخص و هزینه آن پرداخت و در نهایت ارز مورد نیاز از بازار آزاد تامین شود این در حالی است که هزینه انبارداری، کانتیر و دموراژ نیز از سوی تولیدکننده ایرانی پرداخت می شود که با این احتساب، ارز 4200 تومانی به بیش از 5 هزار تومان می رسد.    
    با این روند شاهد افزایش قیمت محصولات خود بوده اید؟
    بله به طور قطع، همه اصناف دچار افزایش قیمت شدند که این روند مورد پسند تولیدکننده ها نیست چرا که بازار و مشتریان خود را به دلیل کاهش قدرت خرید از دست می دهند.
    برنامه کویرموتور برای تولید محصولات جدید چیست؟
    هم اکنون در حال تولید موتورهای برقی 1500 وات هستیم که انتظار می رود، شماره گذاری این موتورها تا اواخر خردادماه انجام شود. مشکلی که در زمینه تولید محصولات جدید وجود دارد این است که استاندارد ایران برگرفته از استانداردهای اروپا و سایر کشورها است و در حالی که آن ها به روز می شوند، اما در ایران در زمینه استانداردها در جا میزنیم. هم اکنون محصولات آفرود وارد می شود اما این محصولات در هیچ کشوری استاندارد اجباری خاصی ندارد این در حالی است که چهارچرخ در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد که در حال مذاکره برای حل این چالش هستیم. توجه به این نکته ضروری است دستگاهی که پلاک نمی شود فاقد استاندارد اجباری خاصی است و کارخانه های مادر می توانند نسبت به اجرای استاندارد خود اقدام کنند. موتورهای برقی و ورزشی نیز از دیگر محصولات این واحد تولیدی است . این دسته از موتورها که در حال تولید هستند، محلی بوده و با سرعت 40 تا 45 کیلومتر و تا مسافت 40 کیلومتر بسته به وزن و شیب خیابان ها قابل استفاده خواهند بود.
    تقاضا برای این چهارچرخ ها چگونه است؟
    چهارچرخ ها استفاده های متعددی دارند و حتی شخص می تواند در  باغ خود از آن استفاده کند این در حالی است که در حوزه های گردشگری، ورزشی و حتی کشاورزی نیز طرفدارانی دارد.
    در زمینه خدمات پس از فروش چه اقداماتی انجام داده اید؟
    هم اکنون این شرکت نسبت به اره اندازی مرکز خدمات پس از فروش در میدان قزوین اقدام کرده و در کنار  نمایشگاه ها مرکز PDI را راه اندازی کردیم که خدمات سرپایی ارایه می کند. در عین حال در حال راه اندازی کیلینیکی در ساختمان کویر موتور هستیم و خدمات پس از فروش در این شرکت به اندازه ای رسیده که سه سال پیاپی به عنوان ارایه کننده خدمات پس از فروش برتر از سوی سازمان ملی استاندارد شناخته شده است.
    در حال حاضر چالش جدی که فعالان صنعت موتور سیکلت با آن مواجه هستند، چیست؟
    در حال حاضر بر اساس پیش بینی ها مقرر شد که از این پس موتوری به صورت سی بی یو وارد نشود که این تصمیم شامل ارگان ها و نهادها نیز خواهد شد و اگر تولیدکننده ای توان مونتاژ با کیفیت را داشته باشد اجازه واردات موتور سی بی یو به او داده نخواهد شد. معتقدیم مونتاژ یک تکنولوژی است و اگر شرکتی توان انجام مونتاژ محصولی را به خوبی داشته باشد، این شرکت توانایی ادامه کار را خواهد داشت . در همه جای دنیا محصول کم مصرف مونتاژ می شود اما برخی از این کلمه برداشت اشتباهی دارند هم اکنون موتوری که به صورت سی بی یو وارد می شود با موتور ایرانی یک قیمت داشته و تنها یک تفاوت دارد و آن این که کالای ایرانی را با عنوان ظن قاچاق مصادره کرده و 6 ماه می خوابانند اما موتور وارداتی به دلیل در اختیار داشتن برگه سبز واردات، مجاز خواهد بود. تولیدکننده داخلی همچون کویر موتور مجوز تولید داشته و تنها به خریدارانی که مجوز فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی داشته باشد موتور عرضه خواهد کرد اما لازم است بدبینی نسبت به موتورهای ورزشی داخلی برطرف شود زیرا تا زمانی که مشکل ظن قاچاق برداشته نشود، مشکلی حل نخواهد شد. تولیدکنندگان اعلام کرده اند پلیس می تواند در زمان تولید ضمن بررسی اسناد، مهر و یا ارایه کد رهگیری از بروز مشکل در این زمینه جلوگیری به عمل آورد که امیدواریم امسال این روند محقق شود اما به دلیل نبود زیرساخت ها این امر چندان نزدیک نیست. هم اکنون محصولاتی که به صورت آفرود پلاک نمی شوند، چالش بزرگی خواهند داشت و در صورت سرقت نیز امکان شناسایی آن دشوار خواهد بود و اگر خلافی با این موتورها انجام شود، امکان پیگیری آن وجود ندارد البته شرکت کویر موتور بر روی اسناد موتور خود جمله غیرقابل انتقال را درج می کند و خریدار ناگزیر به دراختیار گذاشتن اطلاعات خود به شرکت است. بنابراین موتورهایی که از سوی شرکت به فروش می رسد این اجازه را به ورزشکار نمی دهد که خود به شخصه اقدام به واگذاری کند. بنابراین لازم است موتورهای ورزشی پلاک شناسایی داشته باشند و یا به ثبت برسند. در حال حاضر  به صنف و صنعت ما نگاه خوبی نیست که مقصر این روند، استفاده ناصحیح از صنعت است. در حال حاضر افراد خاصی سوار موتورهای وارداتی می شوند که قوانین را به خوبی رعایت می کنند کسی که موتور شیک سوار است قوانین رانندگی را رعایت می کند بنابراین باید اجازه دهیم موتورهای شناخته شده با استاندارد یورو 4 وارد شود چرا که توان فرهنگ سازی را دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو