فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصر خودرو»

حفظ پرستیژ اتحادیه اروپا ضامن قراردادهای خودرویی

عصر خودرو- قرار گرفتن صنعت خودرو در فهرست نخست تحریم ها در حالی از سوی آمریکا اعلام شده که ادامه همکاری شرکای خارجی صنعت خودرو ایران به طور قطع به رویکرد اتحادیه اروپا در قبال ایران باز می گردد.

حفظ پرستیژ اتحادیه اروپا ضامن قراردادهای خودرویی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، آن چه از وضعیت بعد از تحریم ها متصور می شود، مشکلات و محدودیت هایی در رابطه با نقل و انتقال منابع مالی خواهد بود این در حالی است که محدودیت در جابجایی ارز را باید مهمترین مانع در صنعت خودرو دانست. بر این اساس در صورت اجرایی شدن تحریم ها و پیدا نکردن راهکارهایی از سوی اتحادیه اروپا برای رفع مشکلاتی از این دست، اجرای قراردادهای شرکای خارجی صنعت خودرو ایران با ابهاماتی همراه خواهد شد. حمایت فعلی اروپا از برجام و اعلام باقی ماندن شرکای خارجی در صنعت خودرو ایران در حالی است که به نظر می رسد این اتحادیه با هدف حفظ پرستیژ خود در مجامع بین المللی در تلاش برای حفظ این قراردادها است و با همین هدف به دنبال یافتن راهکارهایی برای دورزدن تحریم ها و ادامه همکاری ها است. اظهارات اخیر شرکای خارجی نشان می دهد باید در انتظار رفتار اتحادیه اروپا در قبال آمریکا ماند و هرچند این کشورها خواستار حفظ این قراردادها هستند اما در عین حال باید از بی اثر ماندن اثرات همکاری با ایران نیز مطمئن باشند.
    انتظار برای اخذ رویکرد جدید اتحادیه اروپا با هدف مشخص شدن شرایط همکاری با صنعت خودرو ایران در حالی است که هم اکنون پژو حضوری در بازار امریکا ندارد اما اوپل به عنوان یکی از زیرشاخه های این شرکت در آمریکا حضور دارد و از آن جا که وابستگی زیادی به جنرال موتورز دارد برای کاهش این وابستگی نیاز به زمان زیادی دارد که در این مدت زمانی، زیان بزرگی به این شرکت وارد خواهد آمد.
    رنو به عنوان یکی از دیگر شرکای صنعت خودرو ایران اتحادی به نام رنو، نیسان و میتسوبیشی دارد که دو برند حضور پررنگی در بازار آمریکا دارند که به طور قطع از آن جا که بازار آمریکا بازار پردرآمدی برای آن ها است به طور قطع حضور خود را در ایران کمرنگ خواهد کرد.
    از دیگر مواردی که با اعمال تحریم های جدید شاهد تاثیراتی خواهد بود، واردات خودروهای کامل است و در صورت تصمیم جدی دولت با هدف ممنوعیت واردات، به طور قطع شاهد سخت شدن واردات خواهیم بود اما در این میان نکته اساسی سخت شدن واردات قطعات منفصله و سی کی دی است که هرگونه کمبود در این زمینه می تواند صنعت خودرو را با مشکلات اساسی روبرو کند. 
    نگاهی به روند و میزان تولید خودروهای پسابرجامی عرضه شده به بازار نشان می دهد که با تحریم های دوباره و قطع همکاری با هدف تولید این خودروها، مشکلی در بازار ایجاد نخواهد شد چرا که میزان تولید فعلی خودروها تاثیری در اقتصاد ندارد. بر این اساس خودروسازان تنها باید به فکر تامین قطعات مورد نیاز خودروهایی با تیراژ بالا باشند و در این مدت نسبت به داخلی سازی بیشتر و همچنین تامین آن ها اقدام کنند.

    یادداشت: فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو