فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه مطرح کرد:

افزایش هزینه‌های سرقت با اجرای طرح ردیاب خودرو

عصر خودرو- مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه با بیان اینکه طرح «نصب ردیاب خودرو» خطر دستگیری مجرمین و سارقین خودرو را افزایش می‌دهد، گفت: این طرح ضمن کاهش منافع جرم برای سارقین، هزینه های جرم را نیز برای آنها بسیار بالا خواهد برد.

افزایش هزینه‌های سرقت با اجرای طرح ردیاب خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، علیرضا ساوری در جلسه‌ای که با موضوع «بهره گیری از فناوری‌های نوین در پیشگیری از سرقت خودرو (ردیاب خودرو)» برگزار شد، اظهار کرد: تحقق این طرح طی یک اقدام عملیاتی، اجرایی و یک رفتار مدیریت حرفه‌ای می‌تواند آثار بسیار موثری در کاهش سرقت خودرو داشته باشد. اصل اجرای طرح نصب ردیاب با هدف پیشگیری از سرقت خودرو و کشف علمی جرم به عنوان یکی از راهکارهای مهم و اثربخش در پیشگیری از این پدیده است.

    وی با تاکید بر اینکه در اجرای طرح «نصب ردیاب خودرو» اصل بر اجرای مطالب و مفاد مندرج در دستورالعملی است که به تصویب رسیده و ابلاغ شده است، عنوان کرد: ما برای جلوگیری از هرگونه پراکندگی و رفتار سلیقه‌ای ناهماهنگ و احتمالی نیازمند اجرای همزمان، ترکیبی و تلفیقی تمام مطالب مندرج در این دستورالعمل به صورت یکسان از سوی استان‌ها هستیم. حدود 21 میلیون خودرو در سطح کشور و یا در محورهای مواصلاتی داخل شهر یا بیرون شهر تردد می‌کنند که از میان آن‌ها 3 میلیون خودرو در معرض تهدید یا خطر سرقت قرار دارند. این 3 میلیون خودرو عمدتا محدود به 5 دسته خودرو هستند. خودروی پراید، پژو، سمند، نیسان و پیکان بیشترین خطر سرقت را به خود اختصاص داده‌اند.

    ساوری با بیان اینکه طرح «نصب ردیاب خودرو» در 15 استان شامل استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، مازندران، مرکزی، همدان و هرمزگان اجرایی شده است، گفت: هدف گذاری ما این است که ان شاءالله در مرحله اول از بین 3 میلیون خودرویی که در معرض سرقت خودرو قرار دارند، 300 هزار دستگاه را به سیستم ردیاب مجهز کنیم و نقطه کانونی و تمرکز ما روی این 5 دسته خودرو است اما تجهیز سایر خودروها بنا به درخواست افراد بلامانع است. نکته‌ای که وجود دارد این است که نصب ردیاب برای خودروها کاملا اختیاری بوده و هیچ گونه اجبار و تکلیفی برای دارندگان این خودروها وجود ندارد. افراد بر اساس اختیار و تقاضای خود می‌توانند با مراجعه به سایت‌های معرفی شده برای نصب ردیاب اقدام کند.

    مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اینکه اجرای «طرح نصب ردیاب خودورو» برای پیشگیری از سرقت و کشف علمی جرم از حدود یک سال قبل در دستور کار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه قرار گرفته و تا این لحظه کارهای بسیار مهم و اساسی در این راستا صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در راستای تکمیل اقدامات گذشته شاهد اجرای عملیاتی به معنای وارد شدن در یک کار گسترده و وسیع با هدف بهره گیری از این طرح باشیم. هماهنگی‌های خوبی با دادستانی کل کشور، روسای پلیس‌های تخصصی ناجا از جمله پلیس آگاهی و پلیس پیشگیری ناجا صورت گرفته است که می‌تواند در اجرای این طرح بسیار موثر باشد.

    ساوری تصریح کرد: به سارقین این هشدار را می‌دهیم که دست از سرقت خودرو بردارند. طرح «نصب ردیاب خودرو» خطر دستگیری مجرمین و سارقین خودرو را افزایش می‌دهد و هزینه‌های جرم را برای آن‌ها بسیار بالا خواهد برد ضمن اینکه منافع جرم را نیز برای آن‌ها کاهش می‌دهد. ان شاء الله به زودی شاهد شاخت مستند «از پایان مسیر کج روی» و ابراز ندامتی که توسط سارقین خودرو و نحوه کشف علمی صورت می‌گیرد، خواهیم بود. این مستند پس از ساخت از طریق صدا و سیما در دو سطح ملی و استانی پخش خواهد شد و با پخش این قبیل برنامه‌ها نشان داده می‌شود که محل خودروی مسروقه ظرف مدت زمانی کمتر از 2 ساعت کشف و سارق دستگیر می‌شود و همان لحظه با او مصاحبه می‌شود و این فیلم در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها، مطبوعات و رسانه‌ها نمایش داده می‌شود.

    وی افزود: با اجرای طرح «نصب ردیاب خودرو» ضمن کاهش آمار قابل توجه مربوط به سرقت‌ها، ریسک پذیری سارقین فوق العاده بالا می‌رود و از این طریق عملیات مجرمانه ثبت می‌شود و نسبت به منصرف کردن و ناتوان کردن فردی که انگیزه سرقت خودرو دارد اقدام موثری صورت می‌گیرد. ضمن اینکه اگر احیانا مجددا خودرویی سرقت شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن کشف می‌شود و از آن خودروی مسروقه به عنوان ابزار مادر در تکمیل سایر جرایم نظیر سرقت‌های مسلحانه، حمل و نقل مواد مخدر و زورگیری‌ها استفاده نخواهد شد زیرا فرصت استفاده از خودروهای مسروقه به عنوان ابزار مادر در تکمیل سایر جرایم از آن‌ها سلب خواهد شد. با دستگیری سارقین، این افراد علاوه بر خروج از چرخه جرم از چرخه عملیات مجرمانه نیز خارج می‌شوند که ضریب وضعی و تعیین کننده مستندسازی می‌تواند در استقبال عمومی موثر باشد.

    مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با ابراز امیدواری نسبت به موثر بودن اجرای طرح «نصب ردیاب خودرو»، بیان کرد: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با مسئولین دادستانی و قضات رسیدگی کننده در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها، نیروهای عمل کننده پلیس‌های تخصصی ناجا به صورت 24 ساعته فعال هستند تا اگر خودرویی به سرقت رفت با مراجعه به سیستم‌های قضایی امکان پیگیری برای مال باخته وجود داشته باشد.


    ساوری با توصیه به افراد مال باخته‌ای که خودروی آن‌ها سرقت شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه افراد با استفاده از ردیاب، موقعیت خودروی مسروقه خود را شناسایی می‌کنند از هرگونه اقدام خودسرانه و شخصی برای کشف خودروی خود خودداری و پرهیز کنند و پیگیری این امر را به نیروهای پلیس واگذار کنند. برای اجرای این طرح چند شرکت مورد تایید اداره پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه هستند و ما حمایت‌های لازم را با این شرکت‌ها به عمل خواهیم آورد. از سوی دیگر با پخش فیلم نشست‌ها و جلسات در این راستا طعم شیرین اجرای این طرح برای مردم قابل دریافت خواهد بود.


    وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما این است که طرح «نصب ردیاب خودرو» را در 31 استان اجرایی کنیم. تجهیز خودرو به دستگاه ردیاب یک ارتباط دوسویه میان مالک و خودرو است و هیچ گونه سرور و متعلقات دیگری در این میان وجود ندارد. قیمت این دستگاه 150 هزار تومان است. این تجهیزات دارای گارانتی هستند که به موجب آن شرکت‌ها موظف به اجرای تعهدات خود هستند. برای جلوگیری از شائبه انحصاری بودن همه شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به معاونت اجتماعی تقاضای خود را برای مشارکت در این طرح مطرح کنند و پس از بررسی‌های اولیه امکان ورود به چرخه رقابت برای این افراد فراهم خواهد شد.


    مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: کمیته 5 نفره‌ای با حضور نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، نماینده رییس پلیس آگاهی، نماینده رییس پلیس پیشگیری انتظامی استان، نماینده سازمان استاندارد و نماینده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه جلساتی برای اجرای این طرح به مسئولیت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان‌ها خواهند داشت. این انتظار می‌رود که با همکاری شرکت‌ها و سایر دستگاه‌های مربوطه همانند دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در راستای آگاه سازی و مزایای اجرای طرح شاهد کاهش سرقت خودرو در آینده باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو