فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر صنعت :

تغییر نرخ ارز بر اقساط وام نوسازی خودروهای سنگین فرسوده اثر ندارد

عصر خودرو- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تغییر نرخ ارز فقط بر تامین قطعات منفصله (سی.کی.دی) در پروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین تاثیرگذار است که شامل پرداختی های متقاضیان این خودروها نمی شود.

تغییر نرخ ارز بر اقساط وام نوسازی خودروهای سنگین فرسوده اثر ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، «محسن صالحی نیا» امروز (سه شنبه)  درباره اجرای مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور با اشاره به یکسان سازی نرخ ارز و تاثیر آن بر پروژه، تاکید کرد: از آنجایی که تامین قطعات منفصله وابسته به نرخ ارز است و مقرر شده این بخش مالی پروژه از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تامین شود، تاثیر آنچنانی بر پرداختی متقاضیان نخواهد داشت.
    وی خاطرنشان کرد: روش تامین خودرو در این پروژه شامل 20 درصد آورده نقدی متقاضیان و 30 درصد تسهیلات ریالی بانکی است و 50 درصد دیگر قیمت خودرو شامل قطعات منفصله است که از سوی وزارت نفت و از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تامین می شود.
    سی.کی.دی بسته ای کامل شامل همه قطعاتی است که برای تولید وسیله نقلیه باید به یکدیگر متصل شوند.
    برپایه این گزارش، صرفه جویی یاد شده بر اساس پیمایش خودروها محاسبه می شود که طبق محاسبات، 19 سِنت صرفه جویی در هر لیتر برای هر کیلومتر پیمایش اتوبوس شهری برپایه قیمت نفت فوب خلیج فارس خواهد بود.
    قیمتگذاری بر پایه فوب خلیج فارس به معنای قیمتی است که زمان تحویل به کشتی در این منطقه پرداخت می‌شود.
    دولت از بیست و یکم فروردین ماه یکسان سازی نرخ ارز را با اعلام قیمت 4200 تومان برای هر دلار کلید زد.

    ** نیاز به دستکم 3 میلیارد دلار فاینانس در سال 97
    صالحی نیا در ادامه بیان داشت: برای تامین مالی این پروژه، یک مصوبه از شورای اقتصاد و مصوبه ای دیگر از صندوق توسعه ملی اخذ شده و اکنون شرکت های مختلف در حال تهیه و تنظیم اسناد و مدارک لازم برای خرید قطعات مورد نیاز هستند و مراحل کار در بانک ها در دست پیگیری است.
    به گفته این مسئول، تامین ارز مورد نیاز این پروژه از محل صرفه جویی در مصرف سوخت و با ضمانت وزارت نفت خواهد بود و امید می رود در ماه های آینده نخستین تولیدات از محل ورود قطعات منفصله جدید و ساخت داخل خودروها را شاهد باشیم.
    وی تصریح کرد: در مدت سه سال و نیم اجرای این پروژه در مجموع به 11 میلیارد و 200 میلیون دلار فاینانس (تامین مالی خارجی) نیاز است که طبق برآوردها برای امسال مبلغی بین سه میلیارد تا سه میلیارد و 200 میلیون دلار نیاز است.
    صالحی نیا خاطرنشان کرد: تاکنون مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون دلار فاینانس پروژه آماده سازی شده و در حال طی مراحل بانکی است.
    به گزارش ایرنا، اسفندماه پارسال مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت با واگذاری 200 دستگاه خودرو تجاری به متقاضیان در شرکت سایپادیزل آغاز شد.
    برنامه دولت برای نوسازی این ناوگان، پرداخت تسهیلات بانکی به دارندگان خودروهای فرسوده است و شمار خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح 202 هزار و 500 دستگاه و منابع اختصاص یافته از سوی دولت معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.
    در این طرح، سهم تسهیلات بانکی 212 هزار و 600 میلیارد ریال و آورده متقاضی 183 هزار میلیارد ریال خواهد بود.
    چندی پیش معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به ایرنا گفت: این تسهیلات با نرخ بهره 18 درصد و پنج ساله اعطا می شود که 30 درصد قیمت خودرو را دربردارد.
    روز گذشته (دوشنبه) دومین مرحله از مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور، با واگذاری250 دستگاه خودرو به متقاضیان با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت کلید خورد.
    شریعتمداری در این مراسم خاطرنشان کرده بود: برای امسال جایگزینی 60 هزار دستگاه خودرو در برنامه است و امید می رود از مرداد امسال نخستین محموله به خودروهای تجاری ساخت داخل تبدیل و تحویل خودروها در روند جدید پیگیری شود.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو