فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به جایگاه تندر وانت در بازار پیکاپ‌های ایران؛

حمل‌بار از انگلیس تا فرانسه

عصر خودرو- بازار وانت‌های اقتصادی در ایران به شدت گزینه‌های محدودی را در دسترس مخاطب می‌گذارد.

حمل‌بار از انگلیس تا فرانسه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷:۰۰
  • حمل‌بار از انگلیس تا فرانسه
  • حمل‌بار از انگلیس تا فرانسه
  • حمل‌بار از انگلیس تا فرانسه
  • حمل‌بار از انگلیس تا فرانسه
  • حمل‌بار از انگلیس تا فرانسه
  • حمل‌بار از انگلیس تا فرانسه
  • حمل‌بار از انگلیس تا فرانسه
  • حمل‌بار از انگلیس تا فرانسه
  • حمل‌بار از انگلیس تا فرانسه

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بعد از پیکان‌وانت مشهور که سال‌های طولانی بر روی خط تولید ایران‌‌ناسیونال می‌رفت، یافتن جایگزینی برای آن که هم بتواند کاراریی مورد نظر را داشته باشد و هم اینکه از نظر قیمتی تفاوت چندانی با پیکان نکند در دستورکار ایران‌خودرو قرار گرفت. از آن‌جاکه وانت‌ها در بازار ایران بر خلاف بازار آمریکای شمالی، به صورت قریب به اتفاق برای کار مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین باید گزینه‌هایی در این کلاس به مخاطب عرضه شود که توانایی بالایی برای باربری داشته باشند. وانت آریسان که با استفاده از ادوات مشابه با پیکان و روآ و با طرحی جدید و مشابه پژو پارس به بازار عرضه شد، به دلایلی نمی‌تواند جایگزین صددرصدی برای پیکان‌وانت باشد. از طرفی گزینه‌های دیگر روی میز هم مانند فوتون تانلند برای کار باربری خودرو گران‌قیمتی به‌حساب می‌آید. در این میان، نگاه‌ها به پیکاپی معطوف می‌شود که برپایه یکی از کم‌استهلاک‌ترین محصولات ایران‌خودرو یعنی تندر90 بناشده است. تندر وانت که با بهره‌گیری از ادوات فنی مشابه با تندر90 سواری و در کنار آن وجود سیستم تعلیق کارآمد برای استفاده‌های باربری، یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانست به‌شدت در بازار پیکاپ‌ها در ایران جایگاه کسب کند. در این مطلب به بررسی خصوصیات فنی و دلایل همه‌گیر نشدن تندر وانت در بازار می‌پردازیم و در ادامه نگاهی به یک آلترناتیو برای این خودرو در بازار هدف مشابه می‌اندازیم.

 

کم‌استهلاک اما گران‌قیمت
K4M، یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی است که با حجم 1.6 لیتر می‌تواند قدرتی معادل 105 اسب بخار در دور 5750 و گشتاوری معادل 140 نیوتن‌متر در دور 3750 تولید کند. برخلاف استاندارد رایج اکثر وانت‌ها که محور محرک آن‌ها در عقب قرار دارد، تندر وانت این بازده تولیدی را توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کندو هم چنین به منظور استفاده باربری، فاصله محوری تندر وانت با افزایش طول 275 میلی‌متری نسبت به تندر سواری همراه بوده است. از آن‌جا تندر90 همواره به عنوان یک خودرو اقتصادی و کم‌استهلاک به حساب می‌آید، لذا در تندر وانت نه تنها هیچ آپشنی به این خودرو اضافه نشده است بلکه امکاناتی مانند تنظیم صندلی راننده و سرنشین و همچنین تنظیم برقی آینه‌ها هم از روی آن برداشته شده است. شاید بتوان به جرات گفت که هیچ‌یک از این دلایل را نمی‌توان عامل اصلی فراگیرنشدن تندر وانت دانست. وقتی از یک خودرو اقتصادی ویژه باربری صحبت می‌کنیم باید یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های مدنظرمان قیمت تمام شده آن خودرو برای مشتری باشد. در حالی که آخرین وانت پیکان‌های بازار قیمتی در حودود 20 میلیون تومان داشت، وانت تندر در بازار حدود 35 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. این تفاوت قیمت فاحش را شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین علل فراگیرنشدن تندروانت در بازار ایران دانست.


 

آلترناتیو هم‌میهن
چند سال پیش، عکسی از پژو 207 با شکل و شمایل وانت در فضای مجازی منتظر شد که پیرو آن هجمه شوخی و بعضا انتقاد به سمت ایران‌خودرو روانه شد، این خودرو در حقیقت همان 206پلاس پیکاپ است که در سال 2011 توسط پژو برزیل تولید شد و با نام پژو Hoggar شناخته‌می‌شود در واقع همان 206پلاس مجهز به محفظه بار است. این پیکاپ فرانسوی که برپایه یکی از مشهورترین خودروهای هاچ‌بک بازار اروپا و البته محبوب در ایران یعنی پژو 206 طراحی شده است، یک پیکاپ کوچک برای باربری‌های سبک است.  شاید قیاس این خودرو با پرایدوانت در ظاهر چندان منتظقی به نظر نرسد ولی در کل این نوع خودروها که برپایه یک خودرو سواری معمولی بنانهاده می‌شوند را به‌طور قطع نمی‌توان برای باربری‌های سنگین مورد استفاده قرار داد ولی برای بار های سبک درون شهری، گزینه  بسیار خوبی هستند به نحوی که امروزه این نوع وانت بار ها در کنار ون های باری کوچکی که بر اساس آن ها طراحی شده اند، نقش پررنگی در حمل و نقل بار های سبک شهری در منطقه اروپا برعهده دارند. ترکیب پیشرانه قرار داده شده برروی این خودرو همان پیشرانه‌های معروف پژو یعنی TU3 و TU5 هستند که با حجم‌های 1.4 و 1.6 لیتر می‌توانند بازدهی در حدود 80 و 110 اسب‌بخار تولید کنند. با توجه به محبوبیت پژو206 و 207 (206پلاس) در بازار ایران، اگر زمانی تصمیم خودروسازان براین باشد که پیکاپ جدید به بازار عرضه کنند، این خودرو می‌تواند یک گزینه مناسب برای بازار ایران باشد.

 

 

نام خودرو

تندر پیکاپ

پژو Hoggar

نوع‏موتور

4سیلندر خطی تنفس طبیعی

حجم‏موتور(cc)

1.6

تعداد سیلندر/سوپاپ

4/16

حداکثر قدرت(hp)@دور‏در‏دقیقه

105

110

گیربکس

5 سرعته دستی

محور متحرک

جلو

ظرفیت حمل بار(Kg)

800

724

 

 

 

نویسنده: روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو