فونیکسریمکسبهتام

آیا خرید رنو لتیتود/ سفران در شرایط فعلی بازار منطقی است؟

مظلومان بازار

عصر خودرو- گاهی اوقات هنگام بررسی گزینه‌های موجود جهت خرید خودرو، به مواردی بر‌می‌خوریم که تا پیش از این توان خرید آن‌را نداشتیم ولی حال به دلایلی چون توقف عرضه و یا افت قیمت زیاد نمونه‌های کارکرده در محدوده بودجه ما قرار دارند؛ خودروهایی که خرید آنها در قیاس با گزینه‌های صفر‌کیلومتر وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد.

مظلومان بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  پرسشی که ممکن است مطرح شود این است که آیا خرید یک خودرو کارکرده از نوع وارداتی که به دلایلی چون توقف عرضه یا افت قیمت بالا هم اکنون به عنوان یک گزینه در مقابل ما قرار گرفته، منطقی است؟ آیا حال که قصد داریم با پول کمتر خودرویی سطح بالاتر بخریم، از پس هزینه‌های نگهداری آن برمی‌آییم و فروش مجدد آن کاری ساده است؟ در این نوشتار ضمن بررسی یکی از گزینه‌های کم‌طرفدار بازار وارداتی‌ها، به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

    این اروپایی مهجور
    رنو لتیتود و نسخه آرایش‌شده آن سفران را می‌توان از تجربیات موفق رنو در سطح جهانی و یکی از ناکامی‌های بزرگ آن در بازار وارداتی ایران دانست؛ خودرویی که با داشتن ویژگی‌های مثبت فراوان در هیاهوی کره‌ای‌ها و ژاپنی‌های بازار گم شد و کمتر کسی تمایل به خرید آن داشت. رنو لتیتود سرانجام پس از یک دهه ناکامی رنو در ارائه سدان لوکس، موفقیت را در کلاس E برای این خودروساز به ارمغان آورد و در اروپا، آسیا، استرالیا و آمریکای جنوبی به فروش رفت. پس از مدتی رنو تصمیم گرفت تا با فیس‌لیفت لتیتود، نام آن را به سفران تغییر دهد.

    دو همزاد در بازار ایران
    همزمان با عرضه جهانی لتیتود، ورود آن به بازار کشورمان مطرح شد؛ خودرویی که با پیشرانه 3.5 لیتری VQ35DE رنو نیسان، رقیبی خطرناک برای امثال هیوندای آزرا به نظر می‌رسید که برای چند سال بود بر بازار خودروهای وارداتی حکمرانی می‌کردند. عرضه دیرهنگام لتیتود که با ورود نسل جدید آزرا (گرنجور) همراه بود و عدم پذیرش برند رنو به عنوان محصول لوکس وارداتی در آن مقطع توسط بازار، لتیتود را به حاشیه راند تا با قیمت 75 میلیونی خود از رقیب شکست بخورد. ناکامی لتیتود با عرضه فیس‌لیفت آن، سفران با پیشرانه‌های ضعیف‌تر ادامه داشت تا هنگامی که ورود تلیسمان، معادلات بازار را به نفع رنو تغییر دهد.

    بخریم یا نه؟
    همانطور که در ابتدای نوشتار اشاره کردیم، ممکن است خرید خودرویی سطح بالاتر که حال در ردیف بودجه ما قرار گرفته، وسوسه‌انگیز به نظر برسد. این روزها می‌توان با مبلغی حدود 140میلیون تومان و حتی کمتر، نمونه‌های کارکرده لتیتود و سفران را خریداری کرد. لتیتود که در مدل‌های 2011 تا 2013 در بازار حضور دارد با پیشرانه 6سیلندر 3.5 لیتری 240 اسب بخاری و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک خود (مشترک با رنو لاگونا) و تجهیزات رفاهی متعددی چون صندلی‌های چرمی برقی مجهز به حافظه، گرمکن و ماساژور، تهویه مطبوع اتوماتیک سه‌منطقه‌ای با تصفیه و خوشبو‌کننده هوا، کروز کنترل و محدود‌کننده سرعت، سیستم صوتی Bose، سقف پانوراما با سانروف چند‌حالته، استارت کی‌لس، سنسورهای نور و باران، چراغ زنون، 6 ایربگ و... انتخابی مناسب برای یک خانواده به نظر می‌رسد. اگر خواهان مدل فیس‌لیفت سفران (2014 تا 2016) باشید باید به پیشرانه‌های 2 و 2.5 لیتری با گیربکس CVT رضایت دهید هرچند سطح تجهیزات یکسانی با لتیتود (با تفاوت‌های جزئی) را دریافت خواهید کرد. بازار فروش هیچگاه روی خوشی به این خودرو و فیس‌لیفت آن نشان نداده و افت قیمت آن برای نمونه‌های کارکرده بالا بوده است. حال با تثبیت قیمت لتیتود و سفران در رنج قیمت 110 تا 160 میلیون تومان بسته به سال تولید، رده تجهیزاتی، میزان سلامت و کارکرد، شاید انتخاب آن به جای خودروهایی چون تیوولی برای یک خانواده بهتر باشد اما باید به خاطر داشت که فروش آن نسبت به سایر خودروهای به اصطلاح رند بازار کار ساده‌ای نیست. از نظر تامین قطعات، خوشبختانه قطعات یدکی لتیتود و سفران به سادگی یافت شده و پروسه سرویس و تعمیرات آن توسط نگین خودرو و تعمیرگاه‌های متخصص رنو انجام می‌شود هرچند قیمت برخی از قطعات و سرویس‌های آن ممکن است چندان با کیف پول شما سازگاری نداشته باشند. بنابراین با بازگشت به پرسش ابتدای نوشتار، می‌توان گفت خرید یک دستگاه لتیتود یا سفران به جای گزینه‌های صفر کیلومتر فعلی با توجه به بازار فروش نه‌چندان مناسب و قیمت بالای قطعات (خصوصا قطعات بدنه) نمی‌تواند منطقی باشد مگر اینکه قصد فروش آن را برای چند سال نداشته باشید و بتوانید با هزینه‌های سرویس و نگهداری آن کنار بیایید.

     

    نویسنده: عارف منظری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو