فونیکسریمکسبهتام

بررسی اجمالی هوندا آکورد ۲۰۱۶ در بازار کشور؛

سامورایی کم‌هیاهو

عصر خودرو- امروزه نمی‌توان محبوبیت و فروش خوب خودرو‌های سگمنت سدان را نادیده گرفت. در این بین سدان‌های خانوادگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. امروزه در کشور ما و به دلیل محدودیت واردات، این سگمنت بیشتر دست محصولات کره‌ای است و جای محصولات ژاپنی در بازار خالی است .

سامورایی کم‌هیاهو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، با این حال می‌توان با پولی که برای خرید یک سدان صفر کیلومتر فرانسوی یا کره‌‌ای (مانند رنو تلیسمان یا هیوندا سوناتا) در نظر گرفته‌ایم یک سدان خانوادگی کم‌استهلاک ژاپنی در بازار دست دوم بخریم. از این رو در مطلب پیش رو به معرفی یک سدان خانوادگی ژاپنی یعنی هوندا آکورد می‌پردازیم، البته با نگاهی موشکافانه‌تر به فیس‌لیفت مدل 2016 این خودرو.

    طراحی خودرو و کابین
    اولین چیزی که شما بعد از نشستن ‌روی صندلی‌های این خودرو متوجه خواهید شد، راحتی این صندلی‌هاست. ساختار نرم آنها باعث شده سرنشینان و راننده احساس راحتی کامل در طول سفرهای خود داشته باشند. این خودرو با طول 4861 و عرض 1849 و ارتفاع 1466 میلی‌متر فضای‌ مناسبی برای پا و سر سرنشینان جلو و عقب فراهم کرده است. در حالی که یکی از رقبای این خودرو یعنی تویوتا کمری چیزی حدود 1.5 سانت فضای کمتری در عقب دارد و رقیب کره‌ای این خودرو یعنی هیوندای سوناتا 2.5 سانت فضای بیشتری در عقب دارد. فضای صندوق این خودرو بسیار مناسب است که با خوابیدن صندلی‌های ردیف دوم این فضا از 447 لیتر به بیش از دو برابر حجم اولیه افزایش پیدا خواهد‌ کرد‌ و در مجموع می‌توان گفت به دلیل ابعاد بزرگ بدنه، شاید نتوان این خودرو را چندان مناسب استفاده‌های شهری و روزمره دانست. 


    مشخصات فنی
    این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر با آرایش خطی با حجم 2400‌سی‌سی و حداکثر توان 185 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 250 در 3900 دور در دقیقه نیوتن‌متر بهره می‌گیرد که این خروجی توسط یک جعبه دنده CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو مصرف سوخت ترکیبی 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر‌ دارد و در کنار شتاب صفر تا صد 9.8 ثانیه‌ا‌ی، حداکثر سرعت 208 کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند. البته هرچند که اعداد مذکور برای یک سدان خانوادگی بسیار مناسب است، اما این در حالی است که رقیب این خودرو یعنی تویوتا کمری با اعدادی کمتر ‌روی کاغذ شتاب و کشش بهتری نسبت به آکورد به ثبت رسانده است.

    مشخصات ایمنی و رفاهی
    این سدان خانوادگی حرف‌های زیادی در بخش امکانات رفاهی دارد. از جمله این امکانات می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، چراغ‌های جلو منطبق با چرخش فرمان، سانروف،  سیستم ANC برای کم‌کردن صدای کابین، چراغ و برف‌‌پاک‌کن‌های خودکار، گرمکن صندلی‌ها، صندلی با روکش چرمی، ورود و استارت بدون کلید، 6 بلندگوی استریو، تهویه مطبوع دوگانه، صفحه نمایش 8 اینچی با قابلیت بلوتوث و AUX، اپل کار پلی و اندروید اتو، دی‌لایت، تنظیم صندلی در 10 جهت، اشاره کرد. آکورد 5 ستاره‌ ایمنی از مرکز ANCAP دریافت کرده ‌و از جمله از امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به سیستم ترمز و پایداری ABS ،EBD ،‌VSA ،BA، 8 کیسه هوا، سیستم TPMS، دوربین دید عقب، سیستم FCW (سیستم جلوگیری از تصادف با کمک دوربین)، سیستم هشداردهنده خارج شدن از مسیر جاده اشاره کرد. 
    بازار آکورد
    این خودرو در اوایل ورود خود به ایران توانست به فروش و جایگاه مناسبی بین مشتریان برسد ولی رفته رفته به دلیل ضعف در قسمت پشتیبانی و خدمات پس از فروش (به ویژه در شهرستان‌ها) از محبوبیت این خودرو در ایران کاهش یافت و به همین دلیل قیمت آکورد رو به کاهش رفت. حتی مشکلات عدم شماره‌گذاری و منع واردات خودرو‌های ساخت آمریکا نیز در مقطعی گریبانگیر این خودرو ژاپنی شد. نسل نهم این خودرو با تیپ‌های متفاوتی به بازار جهانی عرضه شد که در این بین ‌ تیپ‌های EX-A ،‌EX-B و ELX به بازار ایران رسیدند. قیمت این خودرو بسته به تیپ و سال تولید، (2013 تا 2015) در بازار دست دوم از 140 تا 235 میلیون تومان متغیر است و مدل فیس‌لیفت 2016، در اندک نمونه‌های صفر‌کیلومتر موجود در بازار، 260 تا 280 میلیون تومان هم قیمت می‌خورد‌ و این در حالی است که رقیب هموطنش تویوتا کمری 2016 در بازار دست دوم بین 195 تا 275 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. پس با توجه به تمامی توضیحات فوق و در نظر‌گیری اصالت ژاپنی این خودرو، آکورد می‌تواند گزینه خوبی برای افرادی که به دنبال یک برند معتبر هستند باشد؛ هرچند که باید به نکاتی منفی مثل کمیاب‌بودن قطعات یدکی و ضعف بازار فروش توجه داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم