فونیکسریمکسبهتام

بررسی گزینه های الکتریکی که شاید روزی در بازار کشورمان عرضه شوند

فرش قرمز برای ارتش پاک

عصر خودرو - همانطور که می‌دانید، عرضه خودروهای تمام الکتریکی در هر بازاری، نیازمند وجود یکسری زیرساخت‌ها مانند ایجاد و توسعه ایستگاه‌های شارژ، خدمات پس از فروش مناسب، سیاست‌های تشویقی دولت و... است که متأسفانه به علت نبود این زیرساخت‌ها، تاکنون شاهد عرضه این دسته از خودروها در کشورمان نبوده‌ایم. در طی سالیان اخیر، دنیا در حال حرکت به سمت توسعه خودروهای تمام الکتریکی بوده و ما نیز دیر یا زود، محکوم به هماهنگ‌شدن با این حرکت جهانی خواهیم بود.

فرش قرمز برای ارتش پاک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲:۰۰
  • فرش قرمز برای ارتش پاک
  • فرش قرمز برای ارتش پاک
  • فرش قرمز برای ارتش پاک

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به همین بهانه و در نوشتار پیش رو، به بررسی مهم‌ترین خودروهای تمام الکتریکی‌ای پرداخته‌ایم که در صورت فراهم‌آمدن زیر‌ساخت‌های لازم، به احتمال زیاد نخستین میهمانان برقی بازار خودرو کشور خواهند بود.

چری آریزو5 الکتریکی
چری یکی از نخستین خودروسازان چینی است که محصولات خود را در بازار کشور ما عرضه کرد و هم‌اکنون پس از گذشت بیش از یک دهه حضور در بازار ایران، جای پای خود را به خوبی محکم کرده است. در این بین، با توجه به محبوبیت سدان کوچک چری یعنی آریزو5، به نظر می‌رسد که پس از حضور نمونه‌های تنفس طبیعی و توربو این خودرو، نمونه الکتریکی آن نیز وارد بازار ما شده و حتی روی خط مونتاژ مدیران خودرو برود. آریزو 5 الکتریکی مجهز به یک پیشرانه تمام برقی با حداکثر قدرت 122 اسب بخار و حداکثر گشتاور 276 نیوتن متر است که این پیشرانه، حداکثر سرعت 152 کیلومتر بر ساعت را برای خودرو به ارمغان می‌آورد. شارژ باتری‌های آریزو 5 با شارژر معمولی حدود 6 تا 8 ساعت برده و یکبار شارژ کامل باتری‌ها، بردی بین 350 تا 400 کیلومتر را برای این چینی پاک به ارمغان می‌آورد. البته امکان استفاده از شارژر سریع نیز وجود دارد که در این صورت می‌توان در عرض حدود 30 دقیقه، باتری‌ها را تا 80 درصد ظرفیت، شارژ کرد.

نیسان لیف
هاچ‌بک تمام الکتریکی نیسان، نخستین‌بار در سال 2010 معرفی و وارد بازار شد و تاکنون با فروش بیش از 300 هزار دستگاه، عنوان پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی جهان را از آن خود کرده است. مدت کوتاهی است که نسل جدید لیف معرفی شده و مواردی مثل چهره زیبا و اسپرت (‌برخلاف چهره نه‌چندان خوشایند نسل قبل!‌)، قیمت پایه حدود 30 هزار دلاری و خوشنامی نیسان در ایران، می‌توانند در صورت وجود زیرساخت‌های لازم، راه موفقیت لیف  در بازار کشور ما را هموار کنند. لیف مجهز به یک پیشرانه الکتریکی با حداکثر قدرت 147 اسب بخار و حداکثر گشتاور 320 نیوتن‌متر بوده که این پیشرانه از یک مجموعه باتری 40 کیلووات ساعتی تغذیه کرده و با اتصال به یک گیربکس تک‌سرعته، با هر بار شارژ کامل، برد پیمایشی برابر با 243 کیلومتر را برای این ‌هاچ‌بک خانوادگی به ارمغان می‌آورد. البته نیسان برای سال 2019‌، قول عرضه لیف با یک پک باتری 60 کیلووات ساعتی را داده است که در آن صورت، برد این خودرو به حدود 320 کیلومتر افزایش خواهد یافت.

BYD Qin EV300
شرکت BYD به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکنندگان خودروهای‌ هایبرید و الکتریکی در جهان شناخته می‌شود. از این رو، شرکت کارمانیا به عنوان نماینده رسمی BYD، قرار است E6 را به عنوان نخستین خودرو تمام الکتریکی بازار ایران، عرضه کند. اما با توجه به قرار داشتن E6 در کلاس نه‌چندان محبوب MPV ، به نظر می‌رسد در صورت ایجاد زیرساخت‌ها، سدان تمام الکتریکی این شرکت یعنی «‌چین EV300‌» شانس بالاتری برای موفقیت در بازار کشور ما داشته باشد. EV300 مجهز به یک پیشرانه الکتریکی با حداکثر قدرت 215 اسب بخار و حداکثر گشتاور 310 نیوتن‌متر بوده که این پیشرانه قدرتمند، شتاب صفر تا صد 7.9 ثانیه و حداکثر سرعت 150 کیلومتر بر ساعت را برای این سدان پاک چینی به ارمغان می‌آورد. چین EV300 قادر است با هربار شارژ کامل باتری‌ها، مسافتی بالغ بر 300 کیلومتر را بپیماید که آن را در زمره خودروهای الکتریکی کاربردی قرار می‌دهد.

هیوندای کونا الکتریکی
هیوندای در یک دهه اخیر به جرأت یکی از موفق‌ترین خودروسازان حاضر در بازار کشور ما بوده است. از طرفی با توجه به تغییر ذائقه خریداران و گرایش روزافزون آنها به خودروهای کراس‌اوور، قطعا با فراهم‌شدن مقدمات ورود خودروهای الکتریکی، کراس‌اوورهای الکتریکی در صف اول ورود به کشور قرار خواهند گرفت. در این میان، نمونه الکتریکی جدیدترین کراس‌اوور هیوندای یعنی کونا که به‌تازگی معرفی شده است، گزینه‌ای مناسب برای بازار کشور محسوب می‌شود. کونا الکتریکی در 2 نسخه عرضه خواهد شد؛ نسخه پایه مجهز به پیشرانه الکتریکی با حداکثر قدرت 133 اسب بخار و حداکثر گشتاور 395 نیوتن‌متر است که این پیشرانه با تغذیه از یک مجموعه باتری 39.2 کیلووات ساعتی، شتاب صفر تا صد 9.3ثانیه و حداکثر سرعت 167 کیلومتر بر ساعت را برای این کراس‌اوور کوچک به ارمغان می‌آورد. حداکثر برد پیمایش این نسخه نیز 300 کیلومتر اعلام شده است. از سوی دیگر،  پیشرانه نسخه قوی‌تر، یک نمونه 201 اسب بخاری با حداکثر گشتاور 395 نیوتن‌متر است که از یک مجموعه باتری 64 کیلووات ساعتی بهره برده و شتاب صفر تا صد، حداکثر سرعت و حداکثر برد پیمایش آن، به ترتیب 7.6 ثانیه، 167 کیلومتر بر ساعت و 470 کیلومتر خواهد بود.

*امیر خادمی پور

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو