فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به اقدامات خودروسازان ایرانی برای تولید خودروهای پاک

پاک‌های ایرانی

عصر خودرو - مدتی است که سرعت تولید و توسعه خودروهای‌ هایبرید و الکتریکی در دنیا، از سرعت انتشار جریان الکتریسیته نیز پیشی گرفته است! و بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی، از هم‌اکنون اعلام کرده‌اند که تا کمتر از یک دهه آینده، تمامی محصولات تولیدی آنها از نوع ‌هیبرید و الکتریکی خواهد بود. در این میان، خودروسازان داخلی را داریم که اگرچه همواره متهم به تولید محصولات نه‌چندان به‌روز هستند اما با این وجود، در طی چند سال اخیر شاهد معرفی تعدادی پیش‌نمونه ‌هیبرید و الکتریکی از سوی آنها بوده‌ایم که براساس نمونه‌های با برند ملی ساخته شده‌اند.

پاک‌های ایرانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در مطلب پیش رو، نگاهی اجمالی خواهیم داشت به این پیش‌نمونه‌های معرفی شده. امید است که خودروسازان داخلی، هرچه سریع‌تر برای تولید انبوه این دسته از خودروها اقدام کرده و عقب ماندگی خود نسبت به خودروسازان مطرح دنیا را تا حد زیادی جبران کنند.

رانا پلاگین‌ هیبرید
نخستین تلاش‌های خودروسازان داخلی برای تولید خودروهای‌ هیبرید، روی خودرو رانا انجام شد. اواخر سال 1392 بود که ایران خودرو، خبر از کلید خوردن پروژه طراحی پیشرانه پلاگین ‌هیبرید برای خودرو رانا داد. حدود یک سال بعد و در اسفند ماه 1393 بود که مراسم رونمایی از این خودرو در محوطه نهاد ریاست جمهوری و پس از جلسه هیات دولت برگزار شد و همان جا اعلام شد که پروژه مذکور با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام گرفته و حدود 9 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. مجموعه پیشرانه رانا پلاگین‌ هیبرید، از نوع‌ هیبرید سری است یعنی پیشرانه بنزینی، تنها وظیفه تأمین شارژ باتری‌ها را بر عهده داشته و به طور مستقیم در به حرکت درآوردن خودرو نقشی ندارد. در مراسم رونمایی اعلام شد که خودرو مذکور، قادر است با هربار شارژ کامل باتری‌ها، مسافت 85 کیلومتر را بپیماید که نشان می‌دهد هدف از این پروژه، طراحی یک خودرو مناسب برای استفاده‌های روزمره درون‌شهری است. چند ماه پیش، یک دستگاه رانا پلاگین ‌هیبرید، در حال آزمایش در سطح شهر تهران مشاهده شد که نشان از اراده جدی ایران خودرو در به تولید انبوه رساندن این خودرو است. البته مشخص نیست که نمونه در حال آزمایش، از نظر فنی با نمونه رونمایی شده در سال 1393 یکسان است و یا تغییرات و بهبودهایی را تجربه کرده است.

دنا پلاس پلاگین ‌هیبرید
دومین پروژه پلاگین ‌هیبرید ایران خودرو روی جدیدترین محصول با برند ملی این خودروساز، یعنی دنا پلاس اجرا شده که ایران خودرو به تازگی و در حاشیه برگزاری پنجمین همایش صنعت خودرو کشور، از آن رونمایی کرد. در طراحی دنا پلاس پلاگین ‌هیبرید، شاهد استفاده از رنگ آبی در حاشیه‌های جلوپنجره، لوگوی روی در صندوق بار و کالیپرهای ترمز هستیم که نشان‌دهنده یک خودرو دوستدار محیط زیست است. همچنین وجود یک لوگو با نوشته Eco Blue روی جلوپنجره، گلگیرهای جلو و در صندوق بار، دیگر نقطه تمایز این خودرو با برادر بنزینی‌اش است. دنا پلاس پلاگین ‌هیبرید، همچون رانا پلاگین‌ هیبرید از سیستم‌ هیبرید سری استفاده کرده و حداکثر قدرت و گشتاور پیشرانه برقی آن به ترتیب برابر با 140 اسب بخار و 220 نیوتن‌متر اعلام شده است. این خودرو همچنین از یک گیربکس اتوماتیک استفاده کرده و قادر است با هربار شارژ کامل باتری‌ها، مسافتی بالغ بر 90 کیلومتر را به صورت تمام الکتریکی طی کند. ایران خودرو هنوز از زمان دقیق عرضه خودرو مذکور به بازار، صحبتی به میان نیاورده است.

ساینا الکتریکی
هرچند شرکت سایپا، چندسال دیرتر از ایران خودرو به فکر طراحی و ساخت خودروهای پاک افتاد اما این شرکت به یکباره به سراغ معرفی یک محصول تمام الکتریکی رفت و همین مسئله، آن را یک گام جلوتر از رقیب قرار می‌دهد. دقیقا 17 دی ماه 1396 بود که سایپا با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، از ساینا تمام الکتریکی یا ساینا EV رونمایی کرد. ساینا EV ماحصل همکاری مرکز تحقیقات سایپا با دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و شرکت Punch Powertrain بلژیک بوده و از یک پیشرانه برقی با حداکثر قدرت حدود 94 اسب بخار نیرو می‌گیرد. باتری‌های این خودرو نیز ساخت شرکت صبا باتری بوده و بنابر اعلام مسئولان سایپا، با هر بار شارژ کامل باتری‌های ساینا EV ، می‌توان مسافتی بین 170 تا 210 کیلومتر را با آن پیمود که از این نظر می‌توان آن را برتر از محصولات پلاگین ‌هیبرید ایران خودرو دانست. همچنین باتری‌های خودرو مذکور، قابلیت شارژ عادی و شارژ سریع را نیز داشته که در حالت شارژ عادی بایستی 3 ساعت و 40 دقیقه تا شارژ شدن کامل، منتظر بمانیم اما در صورت استفاده از شارژر سریع، این زمان به حدود 40 دقیقه کاهش خواهد یافت. سایپا اعلام کرده است که عرضه ساینا EV به بازار، حدود 18 ماه زمان نیاز دارد.

*امیر خادمی پور

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو