فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی وزارت صنعت:

تولید تایرهای رادیال خودرویی در ۱۰ ماهه امسال ۲۰ درصد رشد یافت

عصر خودرو- مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزرات صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید تایرهای رادیال خودرویی در ۱۰ ماهه امسال، از نظر تعداد ۲۰ درصد و از نظر وزنی ۱۸ درصد در همسنجی با پارسال رشد داشته است.

تولید تایرهای رادیال خودرویی در ۱۰ ماهه امسال ۲۰ درصد رشد یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، تایرهای رادیال که با عنوان تایرهای بدون تیوپ شهرت دارد، نسل جدید تولید تایر است که ضمن ایمنی بیشتر، سبب افزایش بهره وری در صنعت حمل و نقل و کاهش مصرف سوخت شده است.

    «پروین نباتی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اجرایی شدن طرح ساماندهی واردات تایر و لاستیک خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت، خاطرنشان کرد: در سال های 95 و 96با تقویت الزام های کیفی، شاهد کیفی سازی تایرهای وارداتی و هدایت مصارف تایر خودروسازی ها و پروژه های راهسازی و معدنی به سمت استفاده از تایرهای با کیفیت داخلی بودیم.
    نباتی اظهار داشت: در زمینه تایر، در کشور با کمبود تولید مواجه ایم و به همین دلیل بی نیاز از واردات نیستیم، اما «رقم واردات باید منطقی باشد».
    وی تصریح کرد: در 10 ماهه امسال در مجموع 210 هزار تن تایر در کشور تولید شد که در همسنجی با پارسال رشد چهار درصدی داشته است.
    مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزرات صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: مجموع ظرفیت کارخانه های تولید تایر خودرویی کشور (11 واحد تایر و تیوب سازی) 374 هزار تن است که در مدت یاد شده حدود 70 درصد ظرفیت آنها به فعلیت در آمده است و تولید بیش از 250 هزار تن از این محصول تا پایان سال پیش بینی می شود.

    ** رشد واردات تایر به کشور
    وی بیان داشت: تا پایان دی ماه، 89 هزار تن انواع تایر وارد کشور شده که عمده آنها به ترتیب از چین، جمهوری کره، امارات، ژاپن، ترکیه، هند، تایلند و تایوان وارد شده است؛ واردات این محصولات در مدت یاد شده رشد داشته، اما رقم رشد «غیرمنطقی نیست».
    نباتی اضافه کرد: رشد چهار درصدی تولید تایر در 10 ماهه امسال، با تنوع در محصولات و فناوری های نوین همراه بوده، به طوری که اکنون سهم تولید تایرهای رادیال افزایش یافته است.
    مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزرات صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تقویت الزام های کیفی و الزام واردات توسط نمایندگی رسمی واردات و ارائه خدمات پس از فروش، از جمله دستاوردهای طرح ساماندهی واردات تایر بوده است.
    وی با اشاره به درخواست برخی تایرسازان برای وضع تعرفه های خاص بر واردات این محصولات از چین، خاطر نشان کرد: پیشنهادی در این زمینه ارائه شده، اما تصمیم نهایی در این خصوص به مناسبات سیاسی و اقتصادی با سایر کشورها نیز بستگی دارد.
    نباتی گفت: با این حال، تعرفه واردات تایر از متوسط 26 درصد در سال 94، به 32 درصد در سال جاری افزایش یافته است.
    وی اظهار داشت: با اجرای طرح شناسه کالا و کدرهگیری برای انواع تایر و امکان ردیابی تایرهای تولیدی و وارداتی در کل زنجیره، قاچاق آن تحت کنترل بیشتری قرار خواهد گرفت.
    به گفته این مسئول، وزارت صنعت، معدن و تجارت با اقداماتی همچون تغییر مبنای ارز وارداتی کالاهای دارای تولید داخل (از ارز مبادله ای به ارز آزاد)، حمایت های تعرفه های و اجرای طرح ساماندهی واردات تایر مبتنی بر تقویت الزامات کیفی و فنی، به تولید و صادرات تایر کمک کرده است.
    به گزارش ایرنا، سال گذشته 243 هزار تن تایر در کشور تولید شد که در مقایسه با سال 94 از نظر تعداد حلقه هشت درصد و از نظر وزنی 15 درصد رشد داشته است.
    واردات تایر در سه سال گذشته با روندی کاهشی از 151 هزار تن به ارزش 577 میلیون دلار در سال 93 به 104هزار تن و 351 میلیون دلار در سال 94 و 103 هزار تن و 350 میلیون دلار در سال 95 کاهش داشته است.
    همچنین، ارزش صادرات این محصولات در سال گذشته 30 میلیون دلار عنوان شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو