فونیکسریمکسبهتام

لحظات تاریخی تا آغاز مجمع سرنوشت‌ساز صنعت ایران

آیا این‌بار مجمع به خواسته بخش خصوصی و رئیس جمهور تن خواهد داد؟

عصر خودرو- در حالی‌که دولت دوازدهم ششمین ماه فعالیت خود را به پایان می‌رساند، یکی از مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور صبح چهارشنبه در مجمع ایران خودرو به بوته آزمایش گذاشته می‌شود‌.

آیا این‌بار مجمع به خواسته بخش خصوصی و رئیس جمهور تن خواهد داد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ایران‌خودرویی‌ها چهارشنبه مجمع خود را برای انتخاب اعضای حقوقی هیات مدیره در حالی برگزار می‌کنند که بخش خصوصی سال‌هاست در تلاش برای گرفتن حقوق نادیده خود در این صنعت است‌. حسن روحانی، رئیس جمهور دو دوره اخیر ایران، در انتخابات اخیر پیوسته شعار برتر اقتصادی و صنعتی خود را بر محور انتقال قدرت به دست بخش خصوصی استوار کرده بود و در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم نیز خطاب به وزرا اعلام کرد که دست از بنگاه‌داری بردارید‌! ترکیب پیچیده سهامداری شرکت ایران خودرو که سمبل توسعه صنعتی ایران است، به گونه‌ای است که با دارایی شرکت، سهام‌هایی تملک شده است که این شرکت را از یک رقابت سالم با بخش خصوصی دور کرده است. تاکید وزیر صنایع بر خروج ایران خودرواز رها‌کردن این شیوه غلط و جسارت مدیرعامل ایران خودرو در واگذاری بلوک خود‌مالکی 15.8 ‌درصدی سرمایه‌گذاری سمند یا ماهیتا سهام خزانه اگرچه بنا بر دلایلی به شکست انجامید اما پذیرفتن این مسئله که این سهام‌ها با منابع مالی شرکت و ترکیب فعلی مالکیت ایران خودرو متشکل از وجوه بخش خصوصی  و خلاف رویه جاری اداره سهام شرکت‌هاست، گام بزرگی بود تا در مجمع چهارشنبه شاهد چینش متفاوت حاضرین در جلسه مجمع باشیم.


    فردا برای اولین‌بار در دولت حسن روحانی شاهد مجمعی خواهیم بود که حقوق قانونی بخش خصوصی برای رقابت پذیرفته شده و قطعا در تاریخ صنعتی بعد از انقلاب اسلامی ایران الگویی موفق برای نجات صنعت خصولتی ایران خواهد بود.
    در این بین پذیرش حرفه‌ای و موثر هیات مدیره و مدیرعامل فعلی ایران خودرو زمینه‌ساز این انقلاب بزرگ در دولت جدید شده است. حذف قانونی سهامدارانی که با منابع مالی ایران خودرو سهامدار شده‌اند، قطعا مهم‌ترین و اثرگذارترین رکن مجمع پیش رو‌ی یکی از ضربان‌های حیاتی بازار بورس ایران است که نگاه مردم و بخش خصوصی به مالکیت و مدیریت در بازار سرمایه - که مشکل اساسی اقتصاد امروز ایران است - را دچار دگرگونی اساسی خواهد کرد.
    جملات تاریخی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در کنفرانس صنعت خودرو ایران که موجی از شعف در بین سهامداران خرد و کلان بازار سرمایه و نیز فعالان بخش خصوصی در صنعت خودرو و متاثر از آن در کل فعالان بخش خصوصی کشور به وجود آورد را باید نشان‌دهنده بلوغ مدیریتی و نیز اجرای تصمیم‌های تاریخ‌ساز دولت دوازدهم در انتقال اداره بنگاه‌ها به دست بخش خصوصی دانست . یکه‌زارع در این کنفرانس خطاب به وزیر صنایع‌، نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌، مدیران ارشد بخش دولتی و خصوصی صنعت خودرو اعلام کرده بود نه‌تنها خود بلکه به نیابت از مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام می‌کند حاضر است از مسئولیت خود کنار روند و بخش خصوصی سکان هدایت این دو شرکت را برعهده گیرند‌. مجمع پیش روی ایران خودرو ترازوی عمل به این سخنرانی جسورانه و بی‌مثال است‌.

    * اصغر خسروی مردخه

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو