فونیکسریمکسبهتام

معاون راهداری سازمان راهداری:

حجم بالای خودرو در دو آزادراه تهران-قم و تهران-کرج امدادرسانی را مشکل کرد

عصر خودرو- معاون راهداری سازمان راهداری گفت: راهداران و ادوات راهداری در قالب طرح زمستانی راهداری که از چند ماه پیش آغاز شد، در جاده‌ها مستقر هستند، اما حجم بالای ترافیک خودرو و سرعت کولاک، موجب بروز مشکلاتی در ارائه خدمات به مسافران شد.

حجم بالای خودرو در دو آزادراه تهران-قم و تهران-کرج امدادرسانی را مشکل کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ؛ محمدهاشم حسن‌نیا در تشریح آخرین فعالیت‌های راهداری بابت بازگشایی معابر و آزادراه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر مسیر تهران ـ قم مسدود است اما مسیر قم ـ تهران پاکسازی شده و باز است.

    وی توضیح داد: مسیر تهران به سمت قم پس از فرودگاه امام خمینی(ره) در حال حاضر مسدود است، اما توسط راهداران در حال بازگشایی است؛ البته با پاکسازی این مسیر که به صورت تدریجی در حال انجام است، مسافران با خودروهای خود ادامه مسیر می‌دهند.

    معاون راهداری سازمان راهداری ادامه داد: در آزادراه تهران ـ کرج و بالعکس در هر طرف آزادراه دو خط باز شده و ارائه خدمات انجام می‌‌شود.

    وی اضافه کرد: در حال حاضر محورهای هراز و فیروزکوه باز است، اما رانندگان برای تردد در این مسیر باید حتماً زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

    حسن‌نیا در پاسخ به این سؤال که برنامه‌ریزی استقرار ادوات راهداری در جاده‌های کشور پیش از وقوع بارش‌های اخیر چگونه بود؟ گفت: هر سال و اواسط آبان‌ماه طرح زمستانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آغاز می‌شود که تا 25 اسفندماه ادامه دارد و در این طرح زمستانی همه ادوات، تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری و همچنین راهداران در آماده‌باش هستند و در جاده‌ها استقرار یافته‌اند و هر سال این کار تکرار می‌شود و از 25 اسفندماه با پایان یافتن طرح زمستانی، طرح نوروزی راهداری آغاز می‌شود.

    وی با اشاره به بروز مشکل برای مسافران در آزادراه تهران-کرج پس از افزایش بارش برف، بیان کرد:‌ یکی از مشکلات ما ترافیک سنگین در آزادراه تهران ـ کرج بود که در بعضی از روزها به بیش از 150 هزار دستگاه خودرو در مسیر رفت و همین تعداد خودرو در مسیر برگشت می‌رسد؛ ما در این مسیر نمک‌پاشی انجام داده بودیم اما مسیرهای ورودی به کرج دچار اختلال در ترافیک شده بود، ‌همین اختلال در ترافیک مسیرهای ورودی، موجب شد که ترافیک پس زده شود و با کاهش عبور خودروها و عدم تحرک آنها، افزایش ترافیک و مشکلات تردد رخ دهد در حالی که پس از پایانه شهید کلانتری تا قزوین، مسیر آزادراه کاملا باز بود.

    معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: همین آزادراه تهران ـ کرج‌ از پل کلارک تا پایانه شهید کلانتری در روزهای عادی نیز پر ترافیک است و در ساعات اخیر که بارش برف موجب کندی تردد شده بود، ترافیک افزایش می‌یابد و پس می‌زند که تا کیلومترها ادامه می‌یابد.

    وی تأکید کرد: ما ادعای پرکاری نداریم، اما راهداران همیشه فعال و پویا هستند و از جان‌گذشتگی می‌کنند.

    معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: شب گذشته در آزادراه زنجان ـ قزوین سرعت وزش کولاک برف و باد به 80 کیلومتر بر ساعت و در آزادراه قزوین ـ رشت به 60 کیلومتر در ساعت رسید، در این شرایط و وزش باد و کولاک، خدمات‌رسانی هم برای راهداران مشکل می‌شود، اما همه تلاش خود را بابت ارائه خدمات به مسافران انجام دادیم.

    وی افزود: از سوی دیگر، 90 درصد خودروها متأسفانه زنجیرچرخ نداشتند، در حالی که برای تردد ایمن، ضروری است که خودروها حتماً به زنجیر چرخ مجهز باشند، چطور ما در زمستان بابت گرم شدن خود، لباس مناسب و ضخیم بر تن می‌کنیم اما توجهی به تجیزات زمستان خودروهای خود نداریم؟ در ایام زمستان باید برای خودرو‌ها ‌تجهیزات زمستانی تأمین کنیم، ضرورت دارد از نظر میزان سوخت خودرو قبل از ورود به چنین جاده‌هایی آگاه باشیم و نسبت به سالم بودن بخاری اطمینان حاصل کنیم و این مقدمات سفر ایمن است.

    حسن‌نیا با بیان اینکه قطعاً قصوراتی هم از سوی سازمان راهداری رخ داده است، اضافه کرد: ما ادعا نمی‌کنیم که نقصی نداریم اما باید مردم نیز در این حوزه با راهداران همکاری کنند.

    وی اضافه کرد: تعداد 5 هزار و 500 نفر از راهداران با 2300 دستگاه ادوات و ماشین‌آلات راهداری در 20 استان کشور ارائه خدمات ‌می‌دهند، اما به هر حال در شرایط کولاک، مشکلاتی نیز برای راهداران پیش می‌آید.

    معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از استقرار برخی از مسافران در راه مانده در راهدارخانه‌ها خبر داد و گفت: سازمان راهداری 650 راهدارخانه ثابت و موقت دارد که مستقر هستند و در شرایط بحران نسبت به خدمات‌رسانی به مسافران اقدام می‌کنند.

    وی افزود: آنچه که انجام می‌شود، با جان و دل و در حد بضاعت راهداران است، البته ما در بسیاری از استان‌های کشور که در چند روز اخیر بارش برف رخ داد مشکل چندانی نداشتیم، اما در محورهای پر ترافیکی مانند آزادراه تهران ـ قم و تهران ـ کرج به دلیل حجم بالای خودرو چنین مشکلاتی رخ داد.

    بنابراین گزارش، به دلیل بارش شدید برف و کولاک از شب گذشته آزادراه‌های پرترددی مانند تهران ـ کرج و تهران ـ قم دچار مشکل در عبور و مرور شد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط