فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بررسی قوانین جدید بخش پیشرانه رقابت‌های فرمول یک برای سال ۲۰۲۱؛ نبرد تسلیحاتی

عصر خودرو- قانونگذاران و مدیران ارشد رقابت‌های فرمول یک هرساله طی جلسات متعدد، نقشه راه سال‌های آتی این ورزش را بررسی کرده و با وضع قوانین مشخص، هدف‌گذاری‌های آینده‌نگرانه‌ای را انجام می‌دهند.

بررسی قوانین جدید بخش پیشرانه رقابت‌های فرمول یک برای سال ۲۰۲۱؛ نبرد تسلیحاتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰:۰۰
  • بررسی قوانین جدید بخش پیشرانه رقابت‌های فرمول یک برای سال 2021؛ نبرد تسلیحاتی
  • بررسی قوانین جدید بخش پیشرانه رقابت‌های فرمول یک برای سال 2021
  • بررسی قوانین جدید بخش پیشرانه رقابت‌های فرمول یک برای سال 2021
  • بررسی قوانین جدید بخش پیشرانه رقابت‌های فرمول یک برای سال 2021
  • بررسی قوانین جدید بخش پیشرانه رقابت‌های فرمول یک برای سال 2021
  • بررسی قوانین جدید بخش پیشرانه رقابت‌های فرمول یک برای سال 2021
  • بررسی قوانین جدید بخش پیشرانه رقابت‌های فرمول یک برای سال 2021

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، روند این کار با دریافت پروپوزال‌هایی از سوی تیم‌های حاضر و کارشناسان این رشته به همراه اسپانسرهای اصلی و نهادهای درگیر رقابت‌ها آغاز می‌شود و سپس مرحله تحلیل و نتیجه‌گیری توسط مدیران و کارشناسان رقابت‌ها انجام می‌پذیرد. به لطف تغییر مالکیت مسابقات فرمول یک و سلطه شرکت آمریکایی لیبرتی مدیا همه انتظار داشتند که شناخت خوب این افراد از نحوه مدیریت ورزش‌های پرطرفدار باعث وضع قوانینی کاربردی شود. راس براون، مدیر اجرایی جدید رقابت‌های فرمول یک در طی ماه گذشته در جلسه‌ای با مدیران تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها‌، ایده نقشه راه جدیدی را مطرح کرد که شامل قوانینی برای فصل 2021 بوده و قوانین جدیدی را شامل خواهد شد. در حالی که این نخستین حرکت جدی لیبرتی مدیا در فرمول یک است، اما تیم‌ها به سرعت نسبت واکنش منفی نشان دادند و آنها را زیر سوال بردند.

شرح قوانین 2021
در جلسه رسمی راس براون با مدیران تیم‌های فعال در رقابت‌های فرمول یک، مجموعه‌ای از قوانین مطرح شد که همچنان در حال توسعه و بررسی هستند و هنوز به مراحل نهایی نرسیده‌اند. در واقع این جلسه بیشتر جنبه مشورتی داشته و هنوز هیچ قانونی رسما به تصویب نرسیده است.

افزایش دور موتور
یکی از انتقاداتی که با شروع عصر 1.6 لیتری‌ها به این خودروها وارد شد‌، کاهش صدای موتور و حس خشمگین خودروها بوده است. تیم‌ها برای افزایش صدای پیشرانه همواره سعی کرده‌اند در داخل محدوده قوانین تغییراتی را اعمال کنند اما محدودیت‌های موجود چندان دست آنها را باز نگذاشته بودند. در مجموعه قوانین جدید دور موتور به اندازه 3000 واحد افزایش می‌یابد تا صدای خروجی افزایش یافته و جذابیت آنها نیز دو‌چندان شود.

ساده‌سازی پیشرانه
در بخش‌هایی از این قوانین به ساده‌سازی مجموعه حرکتی خودرو اشاره شده و حذف بخشی از قسمت‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند. به طور مثال، قطعه MGU-H  وظیفه بازیابی و ذخیره انرژی را بر عهده دارد و به دلیل ساختار پیچیده و درگیری زیاد با پیشرانه حذف شده و با قطعه‌ای ساده‌تر با نام MGU-K جایگزین می‌شود که توانایی ذخیره و بازیابی انرژی بیشتری را داراست و در ساختار پیشرانه تداخلی ایجاد نخواهد کرد. به طور کلی هدف از این ساده‌سازی‌، تشکیل مجموعه‌ای است که بتوان به‌سادگی آن را بنا کرد و یا قطعاتی مانند پیشرانه‌، گیربکس و غیره را به سرعت تعویض و جابه‌جا کرد.

سایر محدودیت‌ها
در این جلسه همچنین صحبت‌هایی مبنی بر محدود‌کردن مقدار سوخت خودروها ذکر شد که می‌تواند بر عملکرد تیم‌ها تاثیر بسزایی بگذارد. همچنین زمزمه‌هایی از قرار دادن سقف بودجه و ایجاد قوانین سختگیرانه‌تری برای برقراری تعادل میان تیم‌ها مطرح شد.
پس از برگزاری این جلسه و تنها در فاصله 24 ساعت‌، واکنش‌های تندی از سوی تیم‌های حاضر منتشر شد اما ازسوی دیگر، برخی ‌شرکت‌های خودروساز دیگر نیز تمایل خود برای حضور در رقابت‌ها را ابراز کردند. مدیران رنو و مرسدس در یک واکنش سریع مخالفت شدید خود را ابراز کردند. به گفته این افراد، ایجاد محدودیت‌های جدید هیچ کمکی به افزایش جذابیت این رشته نخواهد کرد و می‌توان با خلاقیت به هدف‌های بعدی دست یافت. این مدیران قوانین جدید را به‌منزلی توسعه یک پیشرانه کاملا جدید تلقی کرده‌اند که نیازمند هزینه‌های بسیار بالا و کاری بیهوده است. حتی این تغییرات به نبرد تسلیحاتی بین تیم‌ها تشبیه شد که انجام آن کاملا بیهوده بوده و تاثیر چندانی نخواهد داشت. 24 ساعت پس از صحبت‌های مدیران رنو و مرسدس‌، آقای مارکیونه مدیر تیم فراری در یک اظهار‌نظر بسیار تند‌، مدیران فرمول یک را به ترک این رقابت‌ها تهدید کرد. وی معتقد است که قوانین موجود به اندازه کافی محدودیت‌هایی را به تیم‌ها القا کرده‌اند و برای پیشرفت و ارتقای این ورزش باید از قوانینی مانند افزایش میران سوخت قابل مصرف و جریان سوخت در کنار افزایش دور موتور استقبال شود. او همچنین خروج فراری در سال 2020 از فرمول یک را به نفع سرمایه‌گذاران شرکت برشمرد زیرا در نمودار سود و ضرر می‌توان نتایج مثبتی را شاهد بود. از سوی دیگر برخی شرکت‌ها از تمایل خود برای حضور در رقابت‌ها صحبت کرده‌اند. استون مارتین، یکی از شرکت‌هایی بوده است که از این قوانین به گرمی استقبال‌ و اعلام کرد که در صورت اعمال این قوانین برای شرکت در فصل 2021 وارد عمل خواهد شد.

 

نویسنده:‌ محمدرضا برخورداری

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط