فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بررسی و نگاهی به میتسوبیشی L۲۰۰ و ویژگی‌های آن؛ غریب آشنا

عصر خودرو- بازار خودرو‌های شاسی‌بلند امروزه به یکی از داغ‌ترین بازار‌های خودرویی در دنیا تبدیل شده است تا جایی که بعد از چندین دهه که بنز، ب‌ام‌و، پورشه و آئودی به ساخت این رده خودرویی روی آورده‌اند، حالا مازراتی، آلفارومئو، لامبورگینی و جگوار و حتی بنتلی نیز به این سمت حرکت کرده‌اند تا از قافله رقابت‌ها عقب نمانند.

بررسی و نگاهی به میتسوبیشی L۲۰۰ و ویژگی‌های آن؛ غریب آشنا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷:۰۰
  • بررسی و نگاهی به میتسوبیشی L200 و ویژگی‌های آن؛ غریب آشنا
  • بررسی و نگاهی به میتسوبیشی L200 و ویژگی‌های آن
  • بررسی و نگاهی به میتسوبیشی L200 و ویژگی‌های آن
  • بررسی و نگاهی به میتسوبیشی L200 و ویژگی‌های آن
  • بررسی و نگاهی به میتسوبیشی L200 و ویژگی‌های آن

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بخش وانت‌بار و پیکاپ نیز ظاهرا همین داستان را دارد و در حالی که بازار اصلی این خودرو‌ها در آمریکای شمالی بود و اروپاییان چندان تمایلی به حضور در این بازار نداشتند، حال می‌توان محصولاتی در این بازار از بنز، فولکس واگن، رنو، پژو و احتمالا در آینده از دیگر شرکت‌های اروپایی، دید. اما از قدیم، ژاپنی‌ها در کنار آمریکایی‌ها، کارکشته‌های این بخش از بازار بودند و میتسوبیشی L200 نیز یکی از قدیمی‌های این بخش از بازار است.

منشوری از نام‌ها
میتسوبیشی L200 که با همین نام نیز در کشورمان شناخته می‌شود، با انبوهی از نام‌ها و حتی نشان‌های خودرویی در دنیا عرضه شده است. این وانت‌بار موفق ساخت میتسوبیشی از دهه 70 میلادی و از سال 1978 به روی خط تولید رفته است و اکنون نیز نسل پنجم آن عرضه شده می‌شود.  در میان نام‌های متفاوتی که برای این خودرو به کار رفته، بیشتر از همه می‌توان ترایتون، L200 و کُلت را شنید که اولی مختص بازار آسیا و استرالیاست و دیگری در آفریقای جنوبی استفاده می‌شود و L200 نیز نام گسترده آن در اکثر نقاط دنیاست و حتی با نام‌هایی چون RAM1200، داج، پلیموث و کرایسلر نیز فروخته شده است. میتسوبیشی L200 از نسل اول آن در کشورمان نیز عرضه شد و بیشترین و پررنگ‌ترین حضور آن نیز در دهه 70 شمسی بود که حجم بالایی از واردات این خودرو در دو نوع شاسی‌بلند و کوتاه، نصیب ادارات و سازمان‌های دولتی شد. اما نسل سوم و چهارم آن هرگز به ایران پا نگذاشت و نسل ششم آن نیز که از سال 2015 عرضه می‌شود، هنوز امکان حضور در کشورمان را پیدا نکرده است. در این میان که هنوز نمی‌توان درباره میزان موفقیت نسل پنجم آن سخنی گفت، باید به آمار فروش نسل قبلی این خودرواشاره کرد که با فروشی در حدود نصف کل تاریخ این خودرو، یکی از موفق‌ترین وانت‌بار‌های ژاپنی محسوب می‌شود.
شاید ‌ روزی در ایران
بازار خودرو‌های شاسی‌بلند و کراس‌اوور در کشورمان بسیار داغ است و وانت‌بار‌ها نیز موفقیت‌های بالایی در فروش پیدا می‌کنند و از آنجا که چندی است برند‌های نامدار و ریشه‌دار در این رده خودرویی در کشورمان عرضه نمی‌شود، می‌توان به حضور خودرو‌هایی مثل میتسوبیشی L200 و یا نیسان فرانتیر در این بازار تشنه کشورمان امیدوار بود که البته زمزمه‌هایی از حضور فرانتیر شنیده می‌شود.‌ هایلوکس همان‌طور که در دنیا حرف‌های زیادی در این بازار دارد، در کشورمان نیز بسیار شناخته‌شده و محبوب است تا جایی که برای آن مبلغ بالای 250 میلیون تومان نیز پرداخت شد. از این رو می‌توان امیدوار بود که در صورت عرضه و فروش L200، این خودرو نیز بتواند در غیاب‌ هایلوکس و با توجه به برند دوست‌داشتنی میتسوبیشی، فروش خوبی را در میدانی که بی‌رقیب است، به دست آورد. این وانت‌بار نیز علاوه بر برزیل، مثل‌ هایلوکس در تایلند نیز ساخته می‌شود که البته این کشور را باید قطب تولید وانت‌بار‌های ژاپنی و البته محصولات میتسوبیشی بدانیم. اما نکته جالب در خصوص این خودرو این است که در برخی از مناطق مثل ژاپن، چین، شبه‌جزیره‌های کره، کانادا و مهم‌تر از همه در ایالات‌متحده به فروش نمی‌رسد و در عوض در اروپا و دیگر مناطق آسیا، آمریکای جنوبی و استرالیا بازار خوبی دارد.
زیر پوست L200
نسل چهارم L200 را نمی‌توان یک پیکاپ زیبا دانست اما نسل پنجم آن که از سال 2015 به روی خط تولید رفته است، با وجود شباهت‌هایی با زبان طراحی نسل چهارم، به واقع یک پیکاپ اسپرت و زیبا و با ظاهری تنومند است که دقیقا معنای SUT یا همان تراک اسپرت را می‌دهد. این خودرو با نام فیات Fullback نیز فروخته می‌شود و هنوز هم قرار نیست در بازار آمریکای شمالی عرضه شود چرا که قرار است بر اساس ساختار جیپ رانگلر، برای این بخش از بازار وانت‌بار‌ها که بسیار پرتقاضاست، پیکاپی طراحی شود (به خاطر سهامدار بودن کرایسلر در میتسوبیشی، این شرکت نیز در واقع همکاری قدیمی با داج و کرایسلر در گذشته و FCA یا همان فیات کرایسلر امروزی دارد).
بر اساس طراحی L200، گونه مسقف چهاردری نیز از سوی میتسوبیشی عرضه می‌شود که پاجرو اسپرت نام دارد و می‌توان آن را مثل ارتباط تویوتا ‌هایلوکس با تویوتا فورچونر دانست. در بین مدل‌های مختلف این خودرو می‌توان مدل تک‌کابین با قابلیت‌های باربری بیشتر را نیز دید. اما در این میان، سری Barbarian SVP با داشتن ویژگی‌های یک وانت‌بار اسپرت، ظاهری به‌مراتب زیباتر پیدا می‌کند که این وضعیت به خاطر نصب قطعات اضافی روی سقف، قسمت بار و دور گلگیر‌هاست. نمای داخلی این خودرو یکی از نقاط قوت آن است که همچون دیگر ساخته‌های میتسوبیشی، نمایی زیبا و طراحی ارگونومیک دارد. ضمن اینکه در بحث موارد ایمنی و رفاهی هم کروزکنترل، تهویه دوگانه، دوربین عقب و تنظیم ارتفاع فرمان نیز دیده می‌شود. در بحث روشنایی و ایمنی حرکتی نیز تجهیزاتی مثل چراغ‌های زنون، پروژکتورهای بای‌زنون و LED‌های روز، 7 ایربگ در داخل اتاق، سیستم کنترل کشش ASTC، سیستم TSA یا کنترل پایداری تریلر، Hill Start یا سامانه کمکی برای حرکت در مسیرهای شیبدار و همچنین هشداردهنده تغییر لاین دیده می‌شود. از دیگر سیستم‌های ایمنی این خودرو می‌توان به ترمز ضد‌قفل و تقسیم نیروی الکترونیکی ترمز، برنامه پایداری الکترونیکی، ترمز کمکی اضطراری اشاره کرد. ضمن اینکه در ساختار بدنه این خودرو تمهیدات و تکنولوژی‌های فراوانی برای کاهش آسیب به سرنشینان در تصادفات اندیشیده شده است.

مشخصات فنی
برای L200 در حال حاضر 3 پیشرانه با حجم‌های 2.4 لیتری بنزینی و توربو دیزل و 2.5 لیتری توربو دیزل در نظر گرفته شده است که این پیشرانه‌ها می‌توانند به انتخاب خریدار با گیربکس‌های اتوماتیک 6 سرعته و دستی و اتوماتیک 5 سرعته همراه شوند. ضمن اینکه امکان سفارش مدل 4WD  و دو‌دیفرانسیل آن با گیربکس Super Select  نسل دوم نیز مهیاست. پیشرانه 2.4 لیتری بنزینی با کد 4G64 با حجم دقیق 2351 سی‌سی، بالاترین توان و گشتاوری به میزان 132 اسب بخار در دور موتور 5250 دور در دقیقه و 202 نیوتن‌متر در دور 4000 rpm دارد.  این پیشرانه سابقه زیادی در سری محصولات تولیدی این شرکت داشته و یک موتور تک‌میل‌سوپاپ با تنفس طبیعی است.
اما پیشرانه 2.4 لیتری توربو دیزل در نظر گرفته شده برای L200، یک نمونه 4‌سیلندر توربو‌شارژ‌ شده با توربو هندسه متغیر و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌هاست که با کمک سیستم تزریق سوخت ریل مشترک، به توانایی بالای 178 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. این پیشرانه در حالت ضعیف‌تر آن دارای توان و گشتاوری برابر با 151 اسب بخار و 380 نیوتن‌متر است. اما موتور 2.5 لیتری در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز یک پیشرانه توربودیزل 4 سیلندر است که در 4 خروجی مختلف برای مدل‌های گوناگون این خودرو عرضه می‌شود. ضعیف‌ترین مدل که دارای توربو شارژر و بدون اینترکولر است، دارای 108 اسب بخار قدرت با 200 نیوتن‌متر است. پیشرانه دوم دارای توان و گشتاوری برابر با 126 اسب بخار و 242 نیوتن‌متر است و سومین موتور نیز خروجی 134 اسب بخاری با 324 نیوتن‌متر گشتاور دارد. اما در قوی‌ترین حالت، این پیشرانه، قدرت و گشتاوری برابر با 175 اسب بخار و 400 نیوتن‌متر دارد که البته به‌خاطر تکنولوژی بالاتر نمونه 2.4 لیتری، به عنوان دومین موتور قدرتمند قابل سفارش برای L200 شناخته می‌شود.
وضعیت‌های حرکتی
این خودرو را می‌توان در انواع دودیفرانسیل و تک‌دیفرانسیل سفارش داد که البته دیفرانسل لغزش محدود LSD نیز در برخی ‌مدل‌ها به صورت استاندارد نصب می‌شود. اما در کنار گیربکس Easy Select این خودرو که یک گیربکس 1+5 دنده دستی ساده است، نکته مهم در گیربکس سوپر‌سلکت نسل دوم این وانت‌بار نهفته است که قابلیت‌های حرکتی چهار چرخ به صورت فول تایم و پارت تایم را در خود دارد. انتخاب وضعیت حرکتی توسط یک کلید دایره‌ای گردان که در پشت دسته دنده و روی کنسول میانی قرار دارد، انتخاب می‌شود. در حالت 4H وضعیت حرکتی به صورت فول‌تایم با نسبت تقسیم گشتاور بین محور جلو و عقب به میزان 33درصد و 67 درصد است. اما به منظور تقسیم مساوی گشتاور بین محور‌های عقب و جلو به صورت 50 – 50، باید کلید گردان را در وضعیت 4HLc قرار داد که به معنی قفل‌شدن دیفرانسیل میانی یا همان سنترباکس است که در این حالت گشتاور به صورت برابر بین هر دو محور تقسیم می‌شود. برای افزایش گشتاور ارسالی به چرخ‌ها نیز باید وضعیت گیربکس کمک را در حالت سنگین یا همان 4LLc قرار داد که مناسب برای عبور از مسیر‌های پر چالش خواهد بود.

رقبای جهانی L200
میتسوبیشی L200 در کلاس SUT‌ها یا Sport Utility Truck طراحی شده است که مدل‌های شناخته‌شده معدودی در آن حضور دارند. از مدل‌های پر فروش و شناخته‌شده در این بازار باید به فورد Ranger T6 (برادر دوقلوی مزدا BT50) اشاره کنیم که به غیر از ایالات‌متحده، در سایر بازار‌ها هم‌ اکنون در حدود 21000 تا 36000 دلار قیمت پایه‌ای دارد. در اروپا، فولکس‌واگن آماروک تنها رقیب اصلی L200 است که قیمت پایه‌ آن هم در حدود 32000 تا 42000 دلار متفاوت است و در بازار آسیای مرکزی و جنوبی باید با سانگ‌یانگ اکتیون اسپرت رقابت کند که قیمت گران‌ترین مدلش در حدود 28000 دلار است. اما در بازار آسیای شرقی، این خودرو در برابر دو رقیب هموطن قرار می‌گیرد که عبارتند از: نیسان ناوارا با قیمت پایه  25000 تا 45000 دلار و تویوتا‌ هایلوکس که در بازار جهانی SUT‌ها بیشترین تنوع (به لحاظ تعداد تیپ‌های موجود) را داشته و قیمتش از  حدود 24000 تا 45000 دلار متغیر است.

 

نویسنده: مهندس علیرضا داودی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو