فونیکسریمکسبهتام

سرمایه‌گذاران بورس در انتظار اعلام نتایج مزایده سهام ایران خودرو

عصر خودرو- با گذشت حدود یک ماه از انتشار اطلاعیه رسمی عرضه بلوک سهام ایران خودرو در بورس، هنوز اطلاعات تازه‌ای در این باره به سرمایه‌گذاران ارائه نشده است. خریدار این بلوک مدیریتی می‌تواند سهم بزرگی را در اداره این هلدینگ معظم خودروسازی برعهده بگیرد.

سرمایه‌گذاران بورس در انتظار اعلام نتایج مزایده سهام ایران خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری، بیستم آذرماه امسال بود که ایران‌خودرو در نامه‌ای رسمی به سازمان بورس از انجام یک معامله عمده، در بازارسهام خود خبرداد، بلافاصله پس انتشار این نامه، شرکت سرمایه‌گذاری سمند اعلام کرد: در مجموع یک بلوک 15.8 درصدی از سهام ایران‌خودرو را در تالار بورس به مزایده خواهد گذاشت. در اطلاعیه سرمایه‌گذاری سمند تاکید شده بود این مزایده ظرف 10 روز برگزار و نتایج آن به بورس اعلام خواهد شد. حال با وجود گذشت نزدیک به یک ماه از وعده داده شده هیچ اطلاعات دقیقی از این مزایده در اختیار سهامداران و سرمایه‌گذاران قرار نگرفته است. مدیران سرمایه‌گذاری سمند و ایران خودرو تاکید کرده بودند با نظر بورس تهران زمان دقیق عرضه را مشخص و اعلام خواهند کرد وعده‌ای که هنوز محقق نشده است.

    واگذاری سهام خودروسازان و نظر مسوولان دولتی
    درشرایطی که در نیمه آذرماه محمد شریعتمداری وزیر صنعت از ارائه برنامه‌ای برای اجرای خصوصی‌سازی واقعی در سهام شرکت‌های خودروسازی خبر داده بود، در 28 آذر ماه امسال منصور معظمی معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان گسترش، به طور تلویحی از روند خصوصی‌سازی سهام خودروسازان انتقاد کرد و گفت: واگذاری عجیب وغریبی در صنعت خودرو صورت گرفته و این سرمایه ملی به سمت انهدام رفته است. منصور معظمی بدون اشاره به واقعیت‌ها در صنعت خودرو و مالکیت ضربدری دولت در این صنعت افزود: در دوره ای سازمان گسترش از سهامداران اصلی ایران خودرو و سایپا بود اما هم اکنون مجموع سهام ایدرو در ایران خودرو و سایپا 32درصد است. او تاکید کرد: هرگونه تغییر و فعل و انفعال جدید در مجموعه خودروسازان پرخطر و سخت است و هزینه سنگینی می خواهد. هنوز مشخص نیست اعلام نظر مدیرعامل سازمان گسترش آیا بر کند شدن روند عرضه بلوک سهام ایران خودرو نقش داشته است یا نه؟

    مرور جزئیات واگذاری بلوک سهام ایران خودرو
    طبق اطلاعیه‌ای که بیستم آذرماه دربورس تهران منتشر شد؛ 2 شرکت سرمایه گذاری سمند و نگار نصر سهم از عزم خود برای فروش یک بلوک 15.85 درصدی از سهام ایران خودرو پرده برداشتند. طبق این اطلاعیه 10.2 درصد از سهام ایران خودرو متعلق به سرمایه گذاری سمند و 5.6 درصد دیگر متعلق به نگار نصر سهم به فروش گذاشته شد. ارزش پایه برای فروش کل بلوک قابل واگذاری ایران خودرو هزار میلیارد تومان تعیین شده است. کنترل سهام 2 شرکت نگار نصر سهم و سرمایه گذاری سمند در اختیار ایران خودرو و زیر مجموعه های آن است. از همین رو درواقع این 2شرکت تاکنون هم زیر مجموعه و هم مالک سهام ایران خودرو بوده‌اند، که این موضوع خود ناقض محاسبات رییس سازمان گسترش است.

    روند جالب نوسان قیمت سهام
    در شرایطی که قیمت پایه برای فروش هر سهم ایران خودرو در جریان عرضه این بلوک مدیریتی 403 تومان اعلام شده بررسی‌های اجمالی نشان می‌دهد در طول یک ماه گذشته سهام این شرکت در تالارهای بورس در محدوده 250 تومان تا 320 تومان مبادله شده است. نکته جالب توجه این که در روزهای اخیر و همزمان با فاصله گرفتن از زمان وعده قبلی مدیران گروه ایران خودرو قیمت این سهام به طور نسبی نزولی شده است.

    تخمین سود در بازار
    ایران خودرو یکی از 2 گروه بزرگ خودروساز ایران است سرمایه گذاران با توجه به برنامه عرضه بلوک سهام و با در نظر گرفتن عملکرد تولید و فروش این شرکت به انتظار تعدیل مثبت سود ایران خودرو نشسته اند.در حالی که تخمین‌های اولیه حکایت از این داشت که ایران خودرو تا پایان امسال 575 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد، در 9 ماه امسال تیراژ تولید این شرکت به 5١٣ هزار دستگاه خودرو رسید بنابراین انتظار فعالان بازارسهام بر این است که رقم تولیدات ایران خودرو در پایان سال از پیش بینی اولیه فراتر خواهد رفت. اما در کنار این عامل مهم یکی دیگر از بحث هایی که سرمایه گذاران در بازارسهام ایران خودرو در هفته های اخیر نسبت به آن عکس العمل نشان داده‌اند موضوع فروش بلوک 15.8 درصدی بوده است هرچند اعلام این برنامه به افزایش تقاضا برای خرید سهام این شرکت منجر شده، اما هنوز از نتایج آن اطلاعی در دست نیست.

    گمانه زنی ها درباره خریداران
    در طول یک ماه گذشته گمانه زنی‌های زیادی درباره خریداران احتمالی این بلوک سهام مطرح شده است از جمله این که یک شرکت قطعه سازی مشتری این بلوک مدیریتی از سهام ایران خودرو است اما با توجه به این که خریداران بلوک های مدیریتی، که می تواند یک یا چند کرسی هیات مدیره را در اختیار خریدار قرار دهد، به دریافت تاییدیه اهلیت از مراجع ذی صلاح نیازمند است، ظاهرا در هفته‌های اخیر احتمال رد اهلیت این گروه از مشتریان بالقوه از نگاه فعالان بازارسرمایه دور نمانده است. برخی بر این باورند که فروش سهام ایران خودرو به قطعه سازان می تواند در صنعت خودرو انحصار ایجاد کند و به همین دلیل امکان دارد شورای رقابت با آن موافقت نکند. برخی دیگر از گمانه زنی‌های تایید نشده حاکی از آن است که یک مشتری جدی دیگر فعلا به خاطر بالا رفتن قیمت فروش این بلوک سهام تا مرز هزار و 500 میلیارد تومان فعلا کمی عقب نشسته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط