فونیکسریمکسبهتام

بررسی اثرات افزایش ۱۱ برابری تعرفه واردات خودروهای هیبریدی

مشوق‌های خرید خودروهای نسل جدید حذف شد

عصر خودرو- ممنوعیت خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار تا افزایش میانگین ۴۵ برابری تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از جمله چالش‌های جدی این آیین‌نامه به شمار می‌رود؛ تا جایی که این اعداد، مجلس را ناگزیر به واکنش کرد و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرده‌اند در صورت اصلاح نشدن این آیین‌نامه، اجرای این آیین‌نامه را با ارائه یک طرح فوریتی به تاخیر خواهند انداخت.

مشوق‌های خرید خودروهای نسل جدید حذف شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش صنعت ،  براساس آیین‌نامه جدید واردات، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی 1501 تا 2000 سی‌سی برابر با 25 درصد و تعرفه واردات خودروهای هیبرید با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی 2001 تا 2500 سی‌سی 65 درصد تعیین شده است. همچنین براساس این آیین‌نامه واردات خودروهای بنزینی-هیبریدی با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی بدون پایه برقی صد درصد تعیین شده است. تعرفه واردات خودروهای بنزینی- هیبریدی نیز با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی با پایه برقی 95 درصد خواهد بود. بررسی این اعداد نشان می‌دهد که میانگین تعرفه واردات خودروهای هیبریدی 11 برابر و رشدی معادل هزار درصد را تجربه کرده است. این اعداد در حالی تعیین شده که همواره بر استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی با هدف کاهش آلودگی هوا تاکید شده و خودروسازان داخلی نیز به سمت تولید این خودروها هدایت می‌شوند و پیش از این نیز دولت با هدف تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده از این خودروها تعرفه 4 درصدی واردات را در نظر گرفته بود که به واسطه این اقدام، نرخ این خودروها در بازار از نمونه‌های بنزینی کمتر بود و این ارزانی مردم را به خرید این‌دسته از خودروها تشویق می‌کرد. هرچند به گفته کارشناسان این حوزه، نرخ این خودروها در دنیا به دلیل باتری و فناوری‌های مورد استفاده گران‌تر از خودروهای بنزینی است اما به دلیل نرخ ارزان سوخت در ایران، این خودروها ارزان‌تر از مدل بنزینی تمام و این امر منجر به اقبال خریداران به این‌دسته از خودروها شده است.واردات خودروهای هیبریدی و برقی با هدف کاهش آلودگی هوا یکی از سیاست‌گذاری‌های کلان کشور بوده و مشوق‌هایی برای این امر در نظر گرفته شده بود اما افزایش تعرفه واردات این خودروها نشان داد که توسعه استفاده از این خودروها نه تنها هدف‌گذاری نهادها و دستگاه‌های مختلف دولتی بلکه تاکید کارشناسان نیز بوده که حال با این تصمیم در اجرا با موانعی همراه شده است.


    ورود مجلس به بررسی آیین‌نامه
    عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی به طور قطع با این تصمیم دولت مخالفت خواهد کرد، اظهار کرد: دولت همزمان با تعطیلی مجلس شورای اسلامی به ارائه جزییات جدید واردات خودرو و آیین‌نامه مرتبط در این زمینه پرداخت که اقدام درستی نبود. وی با بیان اینکه تصمیم دولت مبنی بر افزایش 11 درصدی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی مغایر با سیاست‌های پیشین دولت است، گفت: به طور قطع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این زمینه ورود کرده و پس از بررسی دقیق این آیین‌نامه نظرات خود را ارائه خواهد داد اما آنچه مشخص است، ورود مجلس به بررسی بیشتر این موضوع است. نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این اقدام باعث می‌شود از این پس چندان تمایلی برای خرید خودروهای هیبریدی وجود نداشته باشد و نرخ این خودروها همپای خودروهای بنزینی باشد که چندان مشوقی برای خرید این‌دسته از خودروها نیست. رضیان یادآور شد: به طور قطع مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع بوده و نظرات خود را ارائه کرده و بر اجرای آنها تاکید خواهد داشت و از کنار آن بی‌تفاوت نخواهد گذشت.
    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا احتمال ارائه طرح یک فوریتی با هدف توقف اجرای این آیین‌نامه از سوی مجلس وجود دارد، گفت: بله، این احتمال وجود خواهد داشت که کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پس از بررسی این آیین‌نامه و مشاهده هرگونه مغایرت با سیاست‌های نظام و دولت اقدام به صدور طرح یک فوریتی با هدف توقف اجرای این آیین‌نامه کند.


    دلیل افزایش تعرفه
    امیرحسن کاکایی، عضو دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز  با بیان اینکه اعداد پیش‌بینی شده در آیین‌نامه جدید واردات خودرو کارشناسان این حوزه را با پیچیدگی‌های زیادی همراه کرده است، گفت: در گذشته مذاکرات و فضاسازی‌هایی انجام شد تا تعرفه این‌دسته از خودروها کاهش یابد و با هدایت وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور به مسیر مشخصی در این زمینه رهنمون شود. وی حمایت از ورود آسان خودروهای برقی و هیبریدی را یکی از محورهای مذاکرات اعلام و تصریح کرد: به نظر می‌رسد مشکل برسر تعاریف این‌دسته از خودروهاست زیرا خودرو هیبریدی از یک خودرو ساده که تنها در پشت چراغ قرمز با خاموش و روشن شدن صرفه‌جویی ایجاد می‌کند، شروع می‌شود و تا یک خودرو فول هیبرید با 50 درصد صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌رسد بنابراین با توجه به چنین شرایطی عنوان هیبرید با مشکلاتی همراه است. این کارشناس صنعت خودرو روند فعلی تعرفه واردات را نشان از آگاهی دولت به این موضوع اعلام و تصریح کرد: هم‌اکنون برخی از خودروهای هیبریدی که وارد کشور می‌شود خواص مدنظر را ندارند. من نیز معتقدم خودروهای هیبریدی و برقی راه نجات ما از آلودگی نیست زیرا هر خودرویی که نام هیبرید می‌گیرد دارای ویژگی‌های لازم نیست اما درعین حال تغییر شدید تعرفه‌ها نیز درست نیست. کاکایی تاکید کرد: در دنیا خودروهای برقی و هیبریدی همواره گران‌تر از خودروهای بنزینی هستند و اگر در نظر داریم به آرامی در این زمینه حرکت کنیم باید مشوق‌های لازم را ارائه داده و دیدن این‌دسته از خودروها در خیابان‌ها و در اختیار مصرف‌کننده قرار دادن آنها باعث می‌شود تا سرنوشت آنها پس از مصرف مشخص شود. وی با بیان اینکه به اعتقاد بنده در شرایط فعلی کشور و ترافیک موجود، این خودروها پاسخگو نخواهد بود، گفت: از آنجا که فناوری این دسته از خودروها خارجی است به طور قطع در بحث تعمیر و نگهداری به خارجی‌ها وابسته خواهیم شد اما در شرایط فعلی به عنوان یک دانشگاهی که هرچند مخالف خودرو هیبریدی و برقی است، معتقدم باید از ورود تعدادی از این خودروها به کشور حمایت شود.


    پاک‌کردن صورت‌مسئله
    عضو دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در گذشته با وجود تعرفه پایین این خودرو، تعداد زیادی خودرو هیبرید به دلیل نرخ بالای این‌دسته از خودروها وارد نشد، افزود: دلیل این امر را باید نرخ اولیه خودرو از یک جنبه و تعمیر و نگهداری این خودروها از جنبه دیگر دانست که با وجود تعرفه 4 درصدی استقبال چندانی از این خودروها نشد زیرا وضعیت تعمیر خودروهای هیبریدی مشخص نیست و مصرف‌کننده برای خرید این خودروها جانب احتیاط را رعایت می‌کند. کاکایی در پاسخ به اینکه آیا این امکان وجود دارد که این افزایش تعرفه به دلیل حمایت از خودروسازانی باشد که در این زمینه مشغول فعالیت هستند نیز اظهار کرد: ورود به حوزه تولید خودروهای هیبریدی 2 تا 3 سال زمان می‌برد و افزایش تعرفه با هدف حمایت از صنعت داخل تا حدودی جای سوال دارد و اگر قرار به حمایت از تولید خودرو داخلی است، دولت می‌توانست در زمان عرضه خودروهای هیبریدی تولید داخل نسبت به اعمال تعرفه واردات این خودروها اقدام کند. وی دلیل این تغییر رویه ناگهانی از سوی دولت را فاقد وجاهت علمی دانست و گفت: تعرفه، تنها و بهترین راهکار برای حمایت از اشتغال در کشور نیست و بهتر است به جای تکیه بر تعرفه و تشویش بازار با ثبات رویه تکلیف سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را مشخص و از سوی دیگر موانع کسب و کار را برطرف کنیم. دانشیار دانشگاه علم و صنعت وجود موانعی در صنعت خودرو را دلیل اصلی رشد نیافتن این صنعت اعلام و تصریح کرد: این موانع نیاز به انرژی و کار دارد که انجام نشده و تنها با تکیه بر تعرفه و تغییر ناگهانی آن هزینه این تصمیمات و ناکارآمدی را به مصرف‌کننده منتقل می‌کنیم که در درازمدت به ضرر آنها خواهد بود، این در حالی است که قرار بود تعرفه‌ها به صورت منطقی کاهش یابد و صنعت خودرو در بهره‌وری و موارد دیگر کار کرده و رشد یابد که نه تنها این کار را انجام نداد بلکه تعرفه‌ها را افزایش داد که این پاک کردن صورت‌مسئله بود.


    ضرورت شفاف‌سازی دولت
    رضا عباسی، یک کارشناس صنعت خودرو نیز در این‌باره معتقد است که آلودگی هوا در کلانشهرها بیداد می‌کند و تعداد روزهای پاک در تهران هر سال کمتر می‌شود و با وجود چنین شرایطی، تعرفه‌های جدید اعلام شده، بازار را به سمت خودروهای بنزینی و افزایش آلایندگی کانالیزه می‌کند که اتفاق بسیار عجیبی است. وی ادامه داد: تاکنون تصمیم این بود که با هدف تغییر فرهنگ خودرویی مردم به سمت استفاده از خودروهای پاک، تعرفه خودروهای هیبریدی حدود 4 تا 5 درصد باشد. حال با این تصمیم مسئولان دولتی باید شفاف‌سازی کنند که چرا و با کدام مبنای منطقی، تعرفه خودروهای بنزینی را حدود 20 تا 30 درصد و اما تعرفه خودروهای هیبریدی را حدود 1100 درصد افزایش داده‌اند؟


    در آخر...
    بر اساس این گزارش، این اظهارات نشان می‌دهد که تصمیم جدید دولت در افزایش تعرفه واردات که فاقد وجاهت علمی است به دلیل نبود تعریف مشخص از خودروهای هیبریدی در کشور
    است. هرچند این خودروها در سال‌های گذشته فروش نه چندان چشمگیری در ایران داشته‌اند اما با آشنا شدن بیشتر مصرف‌کنندگان، فضا برای خرید این خودروها افزایش یافته و شرکت‌های واردکننده نیز با توجه به چنین استقبالی در حال وارد کردن خودروهای جدید با موتورهای هیبریدی هستند که به نظر می‌رسد با این روند چندان انگیزه‌ای برای بازار پررونق این خودروها وجود نداشته باشد.


    مزیت واردات خودروهای هیبریدی از بین رفت
    رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در شرایطی که نرخ بنزین را با دنیا مقایسه می‌کنیم باید شرایط واردات خودروهای لوکس را نیز با دنیا مقایسه کنیم و مبنایی شفاف برای آن در نظر بگیریم. این در حالی است که تعرفه‌هایی که اعلام شده نه تنها اشتباه قبلی را اصلاح نکرده بلکه از شفافیت لازم نیز برخوردار نیست.به گزارش اقتصادآنلاین، فرهاد احتشام‌زاد به افزایش تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی اشاره و خاطرنشان کرد: مزیتی که خودروهای برقی برای تردد در محدوده طرح ترافیک داشتند از ابتدای سال لغو شد و درحال‌حاضر با توجه به تعرفه‌ای که برای واردات آنها تعیین شده مزیت واردات آنها از بین می‌رود. احتشام‌زاد اضافه کرد: از آنجایی که نرخ پایه خودروهای هیبریدی نسبت به همان مدل خودرو با موتور بنزینی بالاتر است تعرفه‌های جدید باعث می‌شود نرخ این خودروها بیشتر تمام شود و در نتیجه جذابیت خودروهای هیبریدی از بین می‌رود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو