فونیکسریمکسبهتام

آلوگی هوا«۲۴۸۲»

اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده نقش جدی در آلودگی هوای پایتخت دارند

عصر خودرو- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده در آلودگی هوای پایتخت، گفت که علیرغم وجود چالش‌های صنعت خودروسازی کشور، با قوی شدن سیستم نظارتی و سیستم پاسخگویی که نمایندگان از وزیر صنعت مطالبه کرده‌اند تلاش شده استانداردهای تولید خودروی داخلی نیز افزایش یابد.

اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده نقش جدی در آلودگی هوای پایتخت دارند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، سیده فاطمه ذوالقدر اظهار کرد: پیشرفت صنعتی و حرکت به طرف زندگی شهری هیچ گاه بدون عارضه نبوده و آلودگی هوا که سلامت و زیست مردم را از خود متأثر ساخته، یکی از آسیب‌زاترین عارضه‌های زندگی شهری و صنعتی است. موضوع آلودگی هوا بر مبنای شاخص‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد که یکی از این شاخص‌ها ذرات معلق است که در شهرهای بزرگ درصد قابل توجهی را به خود تخصیص می‌دهد به طوری که در فصول پاییز و زمستان این میزان ذرات معلق افزایش نیز می‌یابد که بر اساس آمار ثبت شده در سال 95 میزان ذرات معلق در هوا سه برابر حد مجاز گزارش شده است.

    وی افزود: عوامل ایجاد کننده ذرات معلق در آلودگی هوای تهران برخاسته از عواملی همچون سیستم گرمایش خانگی و تجاری، پایانه ها، انواع وسایل نقلیه اعم از عمومی و شخصی و صنایع می باشد که بیشترین سهم در ایجاد ذرات معلق با میزان 70 درصد متعلق به خودروهای شخصی و عمومی است و پس از آن 27 درصد مربوط به صنایع و سهم گرمایش خانگی و تجاری 2 درصد و در نهایت پایانه ها دارای سهم  1 درصدی در شاخص ذرات معلق آلاینده هوا هستند.‌

    ذوالقدر با بیان اینکه بیشترین سهم آلایندگی هوای تهران مربوط به وسایل نقلیه است، اضافه کرد: ما شاهد ثبت رکورد  70 درصد ذرات معلق برخاسته از ناوگان حمل و نقل عمومی و شخصی کشور بودیم. بر اساس آمار منتشره اتوبوس ها و کامیون های فرسوده نقش جدی در آلودگی هوای پایتخت را بازی می کنند که قریب به 50 درصد ذرات معلق موجود در هوای آلوده منتشره توسط این وسایل است. نکته حائز اهمیت آن است که معاینه فنی مستمر خودروهای شخصی و تاکسی ها موجب شده میزان ذرات معلق برخاسته از این خودروها صرفاً 2 درصد باشد این در حالی است که فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در حال گسترش است. 12 درصد آلایندگی هوا متاثر از سیستم حمل و نقل عمومی است و ضروری است این تناقض موجود در عملکرد دستگاهی همانند شهرداری مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد چرا که در یکسو متولی گسترش حمل و نقل عمومی است و در سوی دیگر متولی بهبود و کاهش آلودگی هوا می باشد و اینکه 12 درصد آلایندگی را ایجاد کرده است که خود باید راهکار بهبودی برای آن ارائه دهد، جای تأمل دارد.

    نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد:‌ آلودگی هوا به طور مستقیم بر روی کیفیت زندگی یکایک افراد تأثیر دارد. بسیاری از بیماری‌های ریوی و تنفسی و هزینه های درمانی ناشی از این بیماری‌ها، افزایش تعداد روزهای تعطیل در مدارس و سیستم کاری کشور که اخلال در فرایند نظام آموزشی و کارایی کارکنان را در پی دارد، را می‌توان از جمله آثار کوتاه مدت برشمرد و استمرار شرایط آلوده به طور کل سلامت و زندگی انسان ها را از خود متأثر می‌کند. بر اساس تحقیقات و مطالعات گسترده به عمل آمده یکی از عوامل موثر بر شیوع انواع سرطان ها موضوع هوای ناسالم برشمرده می‌شود که اقتصاد خانواده‌ها را به سمت فقر و اضمحلال کشیده و روز به روز سطح معیشت خانواده و زندگی را از داشتن حداقل استانداردهای زندگی به دور می‌کند.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به خروج صنایع آلاینده از شهرهای بزرگ، بخش اعظم آلایندگی مرتبط با خودروهای سواری و شخصی و حمل و نقل عمومی نظیر مینی بوس‌ها و اتوبوس‌هاست، صنعت خودروسازی کشور اگرچه با چالش‌هایی مواجه است اما خوشبختانه با قوی شدن سیستم نظارتی و سیستم پاسخگویی که نمایندگان مردم همواره از وزیر صنعت مطالبه کرده‌اند تلاش شده با رویکرد حمایت از تولید ملی، استانداردهای تولید خودروی داخلی نیز افزایش یابد.

    ذوالقدر ادامه داد: در کنار استاندارد و کیفیت خودروی داخلی موضوع تغییر در نوع خودروهای تولیدی و حرکت به سمت تولید خودروهای هیبریدی موضوعی است که انتظار می‌رود خودروسازان آن را در اولویت برنامه‌های بازنگری خود قرار دهند. همانطور که در تذکر کتبی به وزیر اقتصاد در هفته گذشته در صحن علنی مجلس مطرح کردم به جای افزایش عوارض گمرکی کلیه خودروهای خارجی بایستی رویکردی منعطف داشته و نه تنها عوارض گمرکی خودروهای هیبریدی وارداتی را افزایش ندهیم بلکه با لحاظ آن در سطح حداقلی تا تأمین نیاز توسط خودروسازان داخلی، بخش قابل توجهی از تقاضاهای جدید را به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی که سهم قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا دارند، سوق دهیم و نظام عرضه و تقاضا در بازار داخلی را به نظام رقابتی سالم تبدیل کنیم.

    این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت اشتغال نیروی کار در صنعت خودرو اضافه کرد: در برنامه های توسعه ای و اشتغالزایی، سهم صنعت خودرو در افزایش اشتغال کشور همواره روند افزایشی داشته است، این در شرایطی است که بهره گیری از صنایع و تکنولوژی های نوین باعث ریزش بخش قابل توجهی از شاغلین این بخش می‌شود. آنچه می‌تواند شاغلین صنعت خودرو را از بیکاری برهاند افزایش میزان رقابت در صنایع خودروسازی داخلی کشور در برابر خودروهای خارجی است.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: تغییر سبک و سلیقه مصرف کنندگان در استفاده از خودرو خود موضوع قابل توجهی است که نیاز است تولیدکنندگان داخلی خودرو به این موضوع توجه کنند چرا که بازار داخلی خودرو کشور امروز سهم قابل توجهی را به خودروهای چینی تخصیص داده است که در مقایسه با خودروهای داخلی کیفیت برتری را ندارند اما سهم قابل توجهی از تقاضای بازار را پوشش داده اند که برای بازنگری در فرایند تولید خودروهای داخلی، خودروسازان باید بازنگری های لازم را در کیفیت تولید به لحاظ رعایت شاخص های استاندارد و به لحاظ ظاهری مدنظر قرار دهند. حرکت در این مسیر، نه تنها باعث می شود سهم قابل توجهی از بازار خودرو منطقه را بدست آوریم بلکه ضریب رشد اشتغال در بخش صنعت خودروسازی که مدنظر دولت نیز می باشد محقق می شود.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو