فونیکسریمکسبهتام

امکان قاچاق حتی یک دستگاه خودرو هم از گمرک وجود ندارد

عصر خودرو- گمرک ایران اعلام کرد: امکان قاچاق خودرو از گمرک حتی به تعداد یک دستگاه هم وجود ندارد و ریز اطلاعات تک تک خودروهای وارداتی در بانک اطلاعاتی گمرک ثبت شده است .

امکان قاچاق حتی یک دستگاه خودرو هم از گمرک وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ایرنا ، ارتباط گمرک ایران با ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی الکترونیکی شده است و پس از اخذ مجوز ثبت سفارش انواع خودرو با در نظر گرفتن مجوزهای ورود شامل استاندارد، نمایندگی رسمی و دیگر مجوزهای مرتبط با واردات خودرو و اطلاعات ثبت سفارش به تفکیک شماره شاسی خودروهای وارداتی به صورت الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت می شود.
    در زمان ترخیص خودرو تمامی مشخصات هر دستگاه خودرو شامل نوع خودرو، نشان تجاری، تیپ، سال ساخت، مدل ساخت، کشور سازنده، تعداد سیلندر، حجم موتور، تعداد محور، تعداد چرخ، تعداد درب، رنگ، شماره شاسی، شماره موتور و نوع سوخت (بنزینی، دیزل، نیمه دیزل، گازسوز، دوگانه سوز یا هیبریدی) با اطلاعات ثبت سفارش که به صورت الکترونیکی از طریق ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت در اختیار سامانه جامع گمرکی قرار گرفته تطبیق داده می شود.
    همچنین با کمک گمرک الکترونیک، گواهی های ترخیص خودرو نیز که پیش از این کاغذی بود به صورت الکترونیکی جهت شماره گذاری خودرو در اختیار مرکز شماره گذاری خودرو قرار می گیرد.
    مرکز شماره گذاری خودرو تحت نظارت نیروی انتظامی است و هر خودرویی که در این مرکز شماره گذاری می شود یک کد شناسه پته الکترونیکی دارد که نشان می دهد تشریفات قانونی ترخیص آن خودرو پیش از این در گمرک انجام گرفته است و جزئی ترین اطلاعات هر خودروی ترخیص شده شامل صاحب خودرو، کد ثبت سفارش، گمرک محل ترخیص ، میزان حقوق و عوارض پرداختی ، تاریخ ترخیص ، تاییدیه نمایندگی و مدل و نوع خودرو مشخص است و اطلاعات تک تک خودروهای وارداتی در بانک اطلاعات گمرک موجود است.
    در زمان اظهار صاحب کالا کد ثبت سفارش را ارائه و تشریفات گمرکی خودروهای وارداتی بر اساس مشخصات فنی صورت می گیرد که قبلا مجوز ثبت سفارش برای همان خودرو با مشخصات فنی کامل اخذ شده است. پس از تطبیق مشخصات فنی خودرو در زمان ترخیص نظر ارزیاب به صورت سیستمی ثبت و کاملا هوشمند با اطلاعات ثبت سفارش هر دستگاه خودرو شامل نوع خودرو، نشان تجاری، تیپ، سال ساخت، مدل ساخت، کشور سازنده، تعداد سیلندر، حجم موتور، تعداد محور، تعداد چرخ، تعداد درب، رنگ، شماره شاسی، شماره موتور و نوع سوخت تطبیق داده می شود و همان اطلاعات به صورت الکترونیکی از طریق سامانه جامع گمرکی در اختیار مراکز شماره گذاری خودرو قرار می گیرد.
    بر این اساس و با توجه به حذف گواهی‌نامه‌های کاغذی، همه صاحبان کالا، مراکز شماره‌گذاری خودرو، دستگاه‌های اجرایی و سایر مراکز مربوطه می‌توانند برای استعلام رسید پروانه الکترونیک خودروهای وارداتی به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک در آدرس اینترنتی epl.irica.ir/ecl مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز را از این طریق کسب کنند.
    به گزارش ایرنا، از ابتدای سال جاری تا پایان 28 آذرماه 58 هزار و 637 دستگاه انواع خودرو به ارزش یک میلیارد و 559 میلیون دلار وارد کشور شده است.
    سامانه ثبت سفارش واردات خودرو به دلیل حجم بالای واردات و به دلیل آنچه «مجتبی خسروتاج» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران آن را «مدیریت منابع ارزی» عنوان کرده، از تیرماه بسته شده است و دولت قصد دارد شیوه نامه جدیدی را برای واردات خودرو تهیه و تصویب کند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو