فونیکسریمکسبهتام

بررسی پیشنهاد لغو طرح ترافیک در شورای ترافیک شهر تهران

عصر خودرو- در پی استقبال اعضای شورای ترافیک شهر تهران از پیشنهاد شهرداری برای تغییر شیوه مدیریت ورود خودروها به محدوده مرکزی شهر، تصمیم بر این شد که نمایندگان دستگاه‌های دولتی میزان هزینه‌های مترتب بر اجرای این طرح برای دولت را بررسی و اعلام نظر کنند تا مراحل قانونی بعدی برای تصویب و اجرای آن طی شود.

بررسی پیشنهاد لغو طرح ترافیک در شورای ترافیک شهر تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، در جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که عصر شنبه (دوم دی‌ماه) برگزار شد، پیشنهاد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای لغو طرح ترافیک و جایگزینی شیوه جدید که متضمن کاهش هزینه‌ها برای مردم و عادلانه شدن دسترسی به محدوده است، با استقبال اکثریت اعضا روبه‌رو شد.

    در عین حال مقرر شد نمایندگان دستگاه‌های دولتی با بررسی هزینه‌های جدیدی که لغو سهمیه‌های طرح ترافیک برای این دستگاه‌ها ایجاد خواهد کرد، درباره نحوه تامین اعتبارات لازم برای این کار به تصمیم برسند.

    شورای ترافیک شهر تهران که به ریاست شهردار تهران تشکیل می‌شود و نمایندگانی از وزارت کشور، استانداری، شهرداری و پلیس راهور در آن حضور دارند، عالی‌ترین نهاد قانونی است که طبق مصوبات مجلس و هیات وزیران مجاز به تصمیم‌گیری درباره محدودیت‌های تردد و اخذ عوارض در محدوده شهر تهران است.

    بر اساس پیشنهاد جدیدی که شهرداری تهران با هماهنگی کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهیه کرده است، صدور مجوزهای سالانه طرح ترافیک لغو می‌شود و خودروهای دولتی، عمومی و دارای سهمیه بعد از این ملزم خواهند شد عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک را همانند خودروهای شخصی بپردازند.

    در طرح جدید، محدوده فعلی طرح ترافیک با عنوان محدوده سبز شهر تهران و محدوده زوج و فرد با عنوان محدوده آبی نامگذاری شده است که بعد از این همه خودروها اعم از شخصی، دولتی و ارگانی به طور برابر عوارض ورود به این دو محدوده را خواهند پرداخت؛ عوارضی که در صورت تردد در ساعات غیر اوج ترافیک، به شرط آلاینده نبودن خودرو و آلوده نبودن هوا، با تخفیف‌های قابل توجهی همراه خواهد شد.

    شهرداری قصد دارد با اجرای این طرح، آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی شهر تهران را که در طرح کاهش (LEZ) به یک الزام قانونی تبدیل شده، با جدیت بیشتری به اجرا بگذارد و همچنین کنترل بیشتری بر ترافیک شهر تهران داشته باشد.

    به گفته کارشناسان، در صورت اجرای این طرح، هزینه ورود به محدوده مرکزی شهر برای خودروهای شخصی که آلاینده نباشند، سفرهای خود را مدیریت کنند و به ساعات غیر اوج ترافیک انتقال دهند، به یک‌سوم قیمت فعلی طرح ترافیک روزانه خواهد رسید.

    همچنین بر اساس این طرح در روزهای پنجشنبه، ورود به هر دو محدوده سبز و آبی برای همه خودروهای دارای معاینه فنی مجاز و رایگان خواهد بود. در طرح جدید، این امکان تازه نیز برای شهروندانی که در محدوده سبز تهران سکونت دارند، فراهم شده است که تا ساعت هشت و نیم صبح با خودروهای خود از محدوده خارج شوند، بدون اینکه هیچ هزینه‌ای بپردازند.

    شهرداری تهران علاوه بر اجرای جدی‌تر طرح کاهش آلودگی هوا و روان‌سازی ترافیک، عادلانه کردن بهره‌مندی از امکان تردد را به عنوان یکی از اهداف اصلی تغییر شیوه اجرای طرح ترافیک در نظر گرفته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو