فونیکسریمکسبهتام

نظام تعرفه ای؛ بهترین انتخاب دولت از دید واردکنندگان رسمی خودرو

عصر خودرو- برخی نمایندگان رسمی واردات خودرو، کنترل تعرفه‌ای را به سود خود و مانع ایجاد تورم دانستند و البته شرط آن را برنامه ریزی و اعمال مدیریت اعلام کردند.

نظام تعرفه ای؛ بهترین انتخاب دولت از دید واردکنندگان رسمی خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، «محمد صادق حبیب نژاد» یکی از نمایندگان رسمی خودرو با استقبال از طرح دولت در مدیریت واردات خودرو گفت: باید ثبت سفارش و واردات خودرو در چارچوب یک برنامه ریزی مدون باشد تا ازاین طریق دست واسطه گرانی که با ارز متقاضی اقدام به واردات هر نوع خورویی می کنند بسته شود.
    وی افزود: واردات خودرو بدون برنامه ریزی و ثبت سفارش نه فقط به ضرر نمایندگان رسمی شرکت های مادر است بلکه به ایجاد تورم در کشور منجر می شود و باید این موضوع از سوی دولت مدیریت شود تا ارز متقاضی بدون برنامه ریزی از کشور خارج نشود.
    به گفته این نماینده رسمی خودرو دولت باید نسبت به واردات خودرو کنترل بیشتری داشته باشد، در غیر این صورت نماینده انحصاری شرکت های سازنده خارجی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
    وی همچنین با ارجح دانستن نظام تعرفه ای بر نظام سهمیه ای برای واردات خودرو گفت: با نظام تعرفه ای، نمایندگان رسمی سازندگان خودروی خارجی دچار مشکل نمی‌شوند اما اگر نظام سهمیه ای اجرایی شود چون بسیاری از نمایندگان انحصاری برنامه ریزی در این باره نداشتند پاسخگوی نیازهای متقاضیان نخواهند بود و این آسیب جدی و غیرقابل جبرانی را برای این قشر به دنبال خواهد داشت.
    حبیب نژاد درباره اختصاص ارز به واردات خوردو گفت: تخصیص ارز با توجه به نیاز بازار و پیش فروش خودروهای خارجی انجام می شود؛ بنابراین در صورتی که این تخصیص با برنامه ریزی های مدون و مدیریت دولتی انجام پذیرد می توان میزان تخصیص ارز و واردات را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد.

    ** مدیریت واردات با ابزار تعرفه
    در همین پیوند «هومن کروندی» نیز یکی از نمایندگان رسمی خودرو با اشاره به اینکه در مقطع خاصی به کنترل دولتی نیاز بود، گفت: زمانی این تلقی وجود داشت که دولت نمی‌تواند کنترل مناسبی روی نمایندگان رسمی و غیررسمی، بازیگران عرصه واردات خودرو، داشته باشد اما با سازوکار تعریف شده جدید و همسویی واردکنندگان رسمی با سیاست‌های کلی دولت می‌توانیم شاهد بهبود التهاب ها باشیم.
    وی با تبیین اهمیت نقش نظام تعرفه‌ای در کنترل واردات خودرو، افزود: در بازار تقاضا به میزان عرضه سمت و سو می‌دهد، بنابراین، ایجاد سهمیه درباره خودروهای وارداتی که فقط حدود چهار درصد تقاضای بازار را شامل می شود باعث بروز التهاب دیگری می شود که خوشبختانه دولت هم از آن اجتناب کرده است و تلاش دارد با ابزار تعرفه نسبت به کنترل بازار اقدام کند.
    کروندی گفت: برای ایجاد فضای رقابتی و سالم، کنترل میزان واردات از محل تعرفه‌های معقول و منطقی ابزار مناسبی است.
    وی اظهارداشت: قیمت خودروها پس از بازگشایی سایت ثبت سفارش و آغاز عرضه در بازار، تابع عوارض و تعرفه‌هایی است که واردکنندگان باید پرداخت کنند و این مساله می‌تواند بر روند عرضه و تقاضا در بازار تاثیرگذار باشد و عرضه خودروهای وارداتی التهاب بازار این خودروها را کاهش می دهد.
    این نماینده رسمی خودرو درباره میزان تخصیص ارز به واردات خودرو گفت: تقاضا، میزان تخصیص ارز را مشخص می‌کند و چنانچه در پی میزان مشخصی باشیم ممکن است دچار تبعات ناخواسته و التهاب شویم.
    کروندی درباره جایگاه دولت در اعمال کنترل بر واردات خودرو گفت: معتقدم دولت به عنوان رکن اصلی نظارتی، در روندی معمول و استاندارد باید فضایی ایجاد کند که از میزان تصدی مستقیم خود بکاهد.
    وی اضافه کرد: همچنین نمایندگان رسمی باید در چارچوب‌های استاندارد و با هماهنگی لازم و همسو با سیاست‌های کلی تعریف شده، در جایگاه بازوی اجرایی دولت حرکت کنند، این مساله می تواند به مدیریت صحیح بازار منجر شود.
    به گفته وی، با حضور نمایندگی های رسمی که از نظام قیمت گذاری مشخصی استفاده می کنند نوسان بازار نیز کنترل می شود.
    به گزارش ایرنا و بنا بر آمار گمرک، در هشت ماه امسال نزدیک به 54 هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شد که نسبت به 45 هزار دستگاه مدت مشابه پارسال نزدیک 26 درصد افزایش یافت.
    ارزش واردات خودرو در این مدت یک میلیارد و 460 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه پارسال 260 میلیون دلار بیشتر شد.
    همین جهش واردات خودرو سبب شد وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس آنچه رییس سازمان توسعه تجارت ایران «مدیریت منابع ارزی» عنوان کرد، سامانه ثبت سفارش خودرو را ببندد.
    به عقیده «مجتبی خسروتاج»، با توجه به شرایط موجود اگر واردات خودرو پنج درصد میزان تولید داخلی ما باشد، رقم خوبی است.
    وی بیان کرد: میزان بالای ثبت سفارش واردات خودرو به بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو منجر شد.
    رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه به ایرنا گفت: دولت برای امسال کسب درآمد بالای 20 هزار میلیارد ریال از محل واردات خودرو پیش بینی کرده بود که با توقف ثبت سفارش، این رقم محقق نشد.
    به گفته «فرود عسگری»، دولت تا مهرماه امسال از محل ترخیص خودرو یک هزار و 760 میلیارد ریال درآمد گمرکی کسب کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو