فونیکسریمکسبهتام

تاثیر بلند مدت دو استراتژی بر صنعت خودرو

عصر خودرو- در روزهای گذشته با انتشار اخباری مبنی بر موافقت دولت با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی با لحاظ معافیت مالیاتی، نمادهای گروه خودرو در بازار بورس سیر صعودی به خود گرفتند.

تاثیر بلند مدت دو استراتژی بر صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ،  حال این سوال مطرح است که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی چه تاثیری بر روند سودآوری خودروسازان دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی کوتاه بر دلایل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و نکات مهم در خصوص این مدل افزایش سرمایه داشت.
    به طور کل شرکت ها تحت سه حالت اقدام به افزایش سرمایه از این محل می کنند:

    1-    شرکت هایی با حاشیه سود مطمئن و وضعیت عملیاتی خوب

    2-    شرکت های دچار بحران مالی اغلب ورشکسته(مشمول ماده ١٤١ قانون تجارت)

    3-    بانک ها و بیمه ها و موسسات مالی

    برای حالت اول گاهی شرکت هایی قدیمی که سرمایه اسمی کمی دارند به منظور استفاده از ظرفیت بدهی خود و دریافت تسهیلات مالی بیشتر اقدام به افزایش سرمایه از این محل میکنند. افزایش سرمایه برای چنین شرکت هایی که از نظر عملیاتی وضعیت با ثبات و مطمئنی دارا بوده و از حاشیه سود قابل توجه برخوردار هستند مطلوب است. و میتواند ظرفیت استفاده از بدهی شرکت ها را افزایش داده و منافع بیشتری را برای سهامداران فراهم آورد.

    در حالت دوم، شرکت های مشمول ماده 141 قانون تجارت برای خروج  از ورشکستگی اقدام به این کار می کنند. همچنین شرکت های دارای نسبت بدهی بالا (مانند شرکت های ایران خودرو و سایپا که دارای نسبت بدهی بالا به حقوق صاحبان سهام هستند) توانایی دریافت وام جدید را ندارند اقدام به این افزایش سرمایه میکنند. 

    بنابراین شرکت با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها وضعیت ساختار سرمایه را سر و سامان داده و با کاهش نسبت زیان انباشه به سرمایه از مشمولیت قانون ورشکستگی(ماده 141 قانون تجارت) خارج می گردد. همچنین می تواند برای تامین مالی از محل دریافت وام های جدید نیز اقدام کند اما این کار با افزایش هزینه های مالی همراه است. اگر در ادامه شرکت عملکرد مناسبی نداشته باشد افزایش هزینه های مالی میتواند بار دیگر بر مشکلات شرکت افزوده و بحران شرکت را شدیدتر کند.

    در حالت سوم: برای بانک ها و بیمه ها افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها میتواند مفید باشد .زیرا در بانک ها افزایش سرمایه اسمی در ترازنامه موجب بهبود نسبت کفایت سرمایه و افزایش قدرت وامدهی میگردد. همچنین در بیمه ها نیز افزایش سرمایه اسمی میتواند قدرت بیمه ها را برای افزایش میزان سرمایه گذاری بالا ببرد.

    اما یک نکته بسیار مهم که سهامداران نباید از آن غفلت کنند : افزایش سرمایه موجب رقیق شدن سهام شرکت ها (کاهش EPS هرسهم) و موجب کاهش قیمت هر سهم میشود (که با افزایش تعداد سهام سهامداران قبلی تاثیری در ثروت سهامدار ندارد). اما کاهش قیمت بازار سهام از نظر روانی موثر است. مطابق نظریات علم مالی رفتاری، موجب خطای سهامداران و ناهماهنگی شناختی میگردد؛ به این معنا که باوجود عدم تغییر در ارزش شرکت به دلیل پایین آمدن قیمت بازار، سهامداران دچار خطا شده و سهام را ارزان تصور میکنند.

    حال با نکات مطرح شده باید دلیل به صف نشستن خریداران سهام گروه خودرویی در دو روز گذشته را در جای دیگری جستجو کرد.

    یکی دیگر از اخباری که این روزها زمزمه می شود افزایش تعرفه خودروهای وارداتی است. این افزایش تعرفه کم سابقه که به گفته وزیر صنعت کاملا در جهت حمایت از تولید داخل می باشد، راه را برای گران کردن محصولات خودروسازان داخلی نیز هموار نمود تا جایی که ایران خودرو در جدیدترین قیمتگذاری دیروز  و در طی 2 ماه گذشته مجددا قیمت 17 محصول خود را بالا برد.گرانی که هیچ نشانی از افزایش کیفیت ندارد.البته نظر کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در خصوص آثار این افزایش تعرفه، متفاوت است.

    وحید هلالات از کارشناسان بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد آنلاین تاثیر این موضوع بر صنعت خودرو را این گونه تشریح کرد که وضع قوانین سختگیرانه و اعمال تعرفه های سنگین برای واردات خودروهای خارجی می تواند به افزایش قیمت و بهبود روند تولید خودروهای داخلی کمک کند.

    این کارشناس معتقد است همکاری خودروسازان داخلی و خارجی به منظور تولید اشتراکی می تواند زمینه را برای بهبود کیفیت و رقابت خودروسازان داخلی ایجاد کند.

    اما در نقطه مقابل نیز برخی کارشناسان معتقدند حمایت صورت گرفته از صنعت خودروسازی  داخلی شاید درکوتاه مدت بتواند بر شاخص قیمت این گروه تاثیرگذار باشد اما در بلند مدت توان رقابتی را از این صنعت می گیرد و اخذ اینگونه سیاست ها بیشتر به رونق بازار خودروسازان خارجی کمک خواهد شد چراکه به مانندگذشته و در شرایط عدم وجود رقابت بین خودروسازان داخلی و خارجی، سطح کیفی محصولات تولید داخل افزایش نخواهد یافت و تنها قیمت آنها بی ضابطه رشد می کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو