فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»؛

آدرس غلط برای صنعت قطعه‌سازی

عصر خودرو- چهار برابر شدن قطعه‌سازانی که از توان صادراتی برخوردارند را شاید بتوان خبر خوش برای فعالان این صنعت دانست؛ ‌اما سوالی که در این میان مطرح می شود این است که تحقق رشد پیش بینی شده به چه عواملی گره خورده است.

آدرس غلط برای صنعت قطعه‌سازی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، براساس آمار اعلام شده در حال حاضر در کشور 15 قطعه ساز داخلی که تولیدات آنها قابلیت صادرات دارند فعال هستند که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تعداد آنها باید به 60 شرکت برسد. پیش بینی صورت گرفته در حالی است که قطعه سازان هنوز سهم اندکی از بازار قطعه جهان را در اختیار دارند و آنچه مسلم است اینکه پیش از افزایش تعدادی قطعه‌سازان برای شرکت در مسابقه صادرات باید چاره ای برای افزایش سهم این بخش در بازار جهانی در نظر گرفت.

    در کنار پیش بینی صورت گرفته در «برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت» الزاماتی نیز برای افزایش ارزش ارزش صادرات قطعه در نظر گرفته شده است؛‌ بطوریکه در سال جاری ارزش قطعات صادر شده باید به 900 میلیون دلار برسد رقمی که با گذشت هشت ماه از سال صادرات صورت گرفته از فاصله چشمگیر قطعه‌سازان با این هدف‌گذاری حکایت دارد.

    از سوی دیگر در سال 1400 نیز براساس برنامه ریزی صورت گرفته این رقم باید به 1.8 میلیارد دلار برسد و در سال 1404 با جهشی چشمگیر ارزش قطعات صادر شده  6 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. الزامی که با توجه به عقبه صادراتی قطعه سازان تحقق آن چندان خوش بینانه نیست؛ چرا که براساس آمار اعلام شده در نیمه نخست سال جاری صادرات قطعه سازان در کنار خودروسازان نسبت به سال گذشته نمره منفی دریافت کردند و این امر نشان می دهد که قطعه سازان برای تحقق هدف گذاری صورت گرفته پیش از افزایش تعداد صادرکنندگان باید به فکر افزایش ارزش صادراتی خود باشند و مسیر در نظر گرفته شده برای این صنعت مسیر درستی نیست. 

    در این خصوص حسن کریمی سنجری یکی از کارشناسان صنعت خودرو نیز با اشاره به اینکه پیش از هرچیز باید این موضوع مدنظر قرارگیرد که هدف‌گذاری صورت گرفته برای چهار برابر کردن قطعه‌سازان صادرات‌گرا بر چه مبنای صورت گرفته است. به گفته این کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می توان از آمار صادرات سال گذشته استفاده و براساس آن برای صادرات این صنعت برنامه‌ریزی کرد.

    این کارشناس خودرو این نکته را نیز مدنظر قرار می دهد که هدف‌گذاری صادراتی در دنیا اصولا بر مبنای «ریالی و حجمی» صورت می گیرد و متولیان اصولا ارزش صادراتی محقق شده در گذشته را این خصوص ملاک قرار می دهند، اما در خصوص پیش بینی صورت گرفته (چهار برابر شدن تعداد تولیدکنندگانی که قابلیت صادرات دارند) هیچ یک از این موارد مدنظر قرار نگرفته و تنها افزایش تعداد قطعه‌سازان مدنظر قرار گرفته است.

    کریمی سنجری در ادامه با ذکر مثالی گفت، برخی از قطعات از تکنولوژی بالایی برخودار هستند و استراتژیک محسوب می شوند و برای تولید آنها به دانش فنی بالایی نیاز است و اتصال به چرخه و زنجیره دنیا به واسطه این قطعات می تواند امتیاز بالاتری برای کشور به همراه داشته باشد.

    این کارشناس خودرو معتقد است در مجموع می توان گفت در نظر گرفتن مجموع صادرات به لحاظ ارزش از اهمیت بیشتری برخوردارد است.

    کریمی سنجری در خصوص اینکه برای اتصال به بازار جهانی باید چه گام های برداشته شود نیز می گوید: در ابتدا باید بررسی کنیم که در کدام بخش دارای مزیت هستیم و روی آن بخش سرمایه گذاری کنیم و از سوی دیگر باید پروتکلی براساس مزیت های صادراتی قطعه‌سازان استخراج شود.

    به گفته این کارشناس صنعت خودرو در برخی از قطعات تولید داخل دارای مزیت هستیم و رسیدن به هدف گذاری صورت گرفته در برنامه راهبردی چندان مشکل نیست، اما تحقق کامل افزایش صادرات در این بخش نیازمند سرمایه گذاری و حمایت است.

     

    نویسنده: مژگان نعیمی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط