فونیکسریمکسبهتام

آزمایش فنی و بررسی تویوتا کمری هیبرید LE مدل ۲۰۱۵

روح جوان در کالبد پیرمرد

عصر خودرو - بازار ایران به سختی با حضور خودروهای هایبرید کنار آمد، قبول این مسئله که خودرو هایبرید می‌تواند حتی از یک خودرو با پیشرانه حجیم هم قدرتمندتر باشد، برای مشتریان غیرقابل باور بود. کمری هیبرید را می‌توان به عنوان یک پیش قراول در این بازار درنظر گرفت.

روح جوان در کالبد پیرمرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، خودروهایی مانند تویوتا پریوس و هیوندای سوناتا هیبرید که بعدا به بازار وارد شدند، سرنوشت به‌مراتب بهتری در مقایسه با کمری هیبرید داشتند، زیرا بازار به خرید خودروهای هایبرید عادت کرده بود و از طرفی هم مسئله محدودیت حجم‌موتور ‌روی این 2 خودرو تاثیری نداشت، اما کمری هیبرید که به تعداد خیلی کمی در بازار ایران فروخته شد، به شدت کم‌طرفدار شناخته شد در حالی که این خودرو هم از نظر استهلاک و هم از نظر قدرت و بازده یکی از قوی‌ترین سدان‌های موجود در بازار به‌حساب می‌‌آید. از این رو به سراغ یک دستگاه کمری هیبرید مدل 2015 با کارکرد 135هزار کیلومتر رفتیم تا با انجام بررسی‌های فنی، وضعیت این خودرو را در بازار دست دوم بسنجیم. دلیل استفاده ما از خودروهای تاکسی این بود که این خودروها به صورت استاندارد در یک بازه زمانی معین مسافت بیشتری به نسبت یک خودرو سواری شخصی می‌پیمایند و بنابراین می‌توان از روی آنها کیفیت محصول و میزان استهلاک در گذر زمان را بهتر تشخیص داد. اما پیش از شروع لازم است از شرکت پاکرو برای هماهنگی‌های انجام شده و همچنین آقای محمد خلیلی، مالک محترم، که خودرو خود را جهت انجام تست و عکاسی در اختیار تیم ما قرار دادند، کمال تشکر و قدردانی را به‌جای آوریم.

طراحی‌
تویوتا کمری از سال 1982 تا‌کنون که بر پایه پلت‌فرم K تویوتا ساخته شده و پلت‌فرم آن با لکسوس ES نسل قبل یکسان ‌است، به‌عنوان یک خودرو سدان کامپکت شناخته می‌شود. این خودرو که از نسل گذشته تا نسل جدید دستخوش تغییرات فراوانی شده است را می‌توان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین اتاق‌های تویوتا در بازار آمریکا دانست. نمونه 2015 که در بازار ایران موجود است هم دقیقا با نمونه بازار آمریکا یکسان است. طراحی ساده و بی‌آلایش این خودرو که البته در نسل جدید به‌شدت به لکسوس شباهت پیدا کرده، باعث شده تا مشتریان این خودرو را نه‌تنها به‌عنوان یک خودرو ایمن و کم‌استهلاک بلکه به‌عنوان یک محصول زیبا خریداری کنند. جلوپنجره بزرگ که به‌شدت به Lexus ES شباهت دارد، چراغ‌های کشیده و جذاب در جلو و عقب و مه‌شکن‌ها در جلو را می‌توان از جذابیت‌های طراحی این اتاق دانست. درها که با یک انحنای ساده شکل گرفته‌اند و رینگ‌های 16 ساده از دیگر جذابیت‌های این خودرو اقتصادی به‌شمار می‌روند. همان‌طور که با دیدن عکس این خودرو متوجه می‌شوید، کمری پیش از اینکه بخواهد در مورد توانایی‌هایش با شما صحبت کند، حس سوار شدن به یک خودرو اقتصادی را به شما منتقل خواهد کرد تا از آن انتظار یک خودرو اسپرت را نداشته باشید.

نمای داخلی‌
اتاق کمری یک اتاق 4850 میلی‌متری است که با فاصله محوری 2775 میلی‌متر می‌تواند فضای بسیار بزرگی را برای سرنشینان در جلو و عقب فراهم کند. عرض 1850 و ارتفاع 1470 میلی‌متری هم کمک می‌کند تا افراد چاق و بلندقامت هم در این خودرو به‌راحتی جای بگیرند. صندلی‌های پارچه‌ای در نگاه اول احساس سوارشدن به یک خودرو اقتصادی را به شما القا می‌کند ولی در کنار این همه سادگی، نمایشگر لمسی مجهز به سیستم ناوبری و سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع دوحالته با کانال مجزا برای سرنشینان عقب، صفحه کیلومتر و پنل پشت‌آمپر سوپرویژن، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، کروز کنترل و سانروف برقی از دیگر امکاناتی هستند که حس اقتصادی‌بودن را در این خودرو تلطیف می‌کنند. 

مشخصات فنی‌
وقتی سخن از یک خودرو هیبرید به میان می‌آید، ذهن‌ها در ابتدا به سمت یک خودرو کم‌مصرف و لزوما کم‌قدرت می‌رود در حالی که کمری هیبرید با بهره‌گیری از پیشرانه 2.5 لیتری تنفس طبیعی که می‌تواند 181 اسب بخار قدرت و 235 نیوتن‌متر گشتاور را بدون نیاز به موتورهای برقی تولید کند، با همراهی 4 موتور برقی قدرتمند بر سر کاسه چرخ‌ها، کمری هیبرید می‌تواند 203 اسب بخار قدرت تولید کند که این عدد نشان می‌دهد که با یک خودرو بسیار قدرتمند طرف هستید. بهره‌گیری از گیربکس e-CVT در این خودرو باعث شده تا شتاب‌گیری آن به‌نسبت دیگر رقبا مانند سوناتا هیبرید کندتر باشد ولی همین امر باعث کاهش فاحش مصرف سوخت هم خواهد شد. کمری هیبرید به صورت ترکیبی در‌ 100 کیلومتر حدود 5.7 لیتر بنزین مصرف می‌کند و با توجه به باک 70 لیتری و همچنین وجود 4 موتور برقی که در حالت‌های رانندگی با سرعت ثابت، سراشیبی و ترمزگیری به صورت خودکار شارژ می‌شوند، احتمالا نیاز شما را از بنزین‌زدن‌های مکرر از بین خواهد برد و همچنین میزان تولید CO2 این خودرو را به 121 گرم در هر کیلومتر کاهش خواهد داد که به نسبت حجم موتور و بازده بالا، یک عدد ایده‌آل محسوب می‌شود.

ایمنی‌
طراحی این اتاق بر‌خلاف ظاهر پف‌کرده‌اش، بسیار قوی و تنومند است به‌طوری‌که توانسته در تست تصادف موسسه اعتبارسنجی ANCAP موفق به دریافت 5ستاره ایمنی شود. بهره‌گیری از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب که به ABS و EBD مجهز شده‌اند، با همراهی 12 کیسه هوا باعث می‌شود تا شما در هنگام سوار‌شدن به کمری احساس آرامش مطلق داشته باشید. سیستم ضد‌سرقت، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، ترمز پارک پدالی قدرتمند و فرمان تلسکوپی با قابلیت جمع‌شدن ‌هنگام برخورد از دیگر ادوات ایمنی این خودرو به‌شمار می‌روند.

تجربه رانندگی
اگر اولین‌بارتان باشد که پشت فرمان کمری هیبرید می‌نشینید، احتمال اینکه خودرو روشن را دوباره استارت بزنید زیاد است، زیرا موتورهای برقی در ابتدای کار وارد مدار می‌شوند و خودرو می‌تواند به کمک آنها شروع به حرکت کند. نرمی و بی‌صدایی این موتورها به اندازه‌ای است که حتی شاید احساس کنید خودرو در حالت خاموش راه افتاده است!
رانندگی با خودرو هیبرید هیچ‌گونه قلق متفاوتی ندارد. داخل ماشین می‌نشینید، استارت می‌زنید و با گذاشتن دنده در حالت D حرکت خود را آغاز می‌کنید. موتورهای برقی در ابتدای حرکت به‌صورت 100 درصد کنترل خودرو را به‌دست می‌گیرند ولی به محض اینکه شما اقدام به شتابگیری بکنید، پیشرانه بنزینی به سرعت استارت خورده و وارد مدار می‌شود، این فرآیند به‌حدی سریع انجام می‌شود که در روند شتابگیری شما به هیچ وجه مشهود نباشد. یک خودرو هیبرید در زمان‌هایی که شما با سرعت ثابت حرکت کنید، در سراشیبی حرکت کنید و یا ترمز بگیرید، شروع به شارژشدن می‌کند. این فرآیند باعث می‌شود تا پیشرانه بنزینی در حالتی که تحت فشار نیست بتواند موتورهای برقی را شارژ کند تا در ترافیک و زمانی که با سرعت‌های کمتر از 40 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنید، نیازی به روشن و خاموش‌شدن‌های مکرر نداشته باشد. ‌روی پنل وسط و دقیقا زیر دسته دنده، 2 دکمه وجود دارد که می‌توان از آنها برای تنظیم حالت رانندگی بهره برد. دکمه EV Mode خودرو را مجبور می‌کند تا جایی که امکان دارد از وارد‌کردن پیشرانه بنزینی به مدار جلوگیری کند و دکمه Eco حالت رانندگی را بین حالت اقتصادی و حالت اسپرت تغییر می‌دهد. اما این 2 حالت چه تفاوتی با هم دارند، زمانی که با حالت اقتصادی می‌رانید، خودرو به‌عنوان یک هیبرید واقعی در ابتدا از موتورهای برقی نیرو می‌گیرد و تنها در زمان شتابگیری، پیشرانه بنزینی را وارد مدار می‌کند ولی در حالت اسپرت، پیشرانه بنزینی و برقی همزمان در مدار قرار می‌گیرند تا بتوانند 203 اسب بخار قدرت را در دور 5500 برای شما فراهم کنند. وقتی در حالت اسپرت می‌رانید، قدرت و گشتاور خودرو به حدی بالا می‌رود که در ابتدای حرکت و وقتی دکمه ESP خاموش باشد، به‌سادگی دچار هرزگردی خواهد شد و صدای جیغ لاستیک‌ها را در خواهید آورد!
گیربکس e-CVT این ضرایب را به نرمی تغییر می‌دهد و در شتابگیری هم خوب ظاهر می‌شود ولی به‌هرحال نمی‌تواند در مقابل یک گیربکس 6 سرعته دنده‌ای یا حتی اتوماتیک مقابله کند. البته در شتاب اولیه این مشکل بیشتر دیده می‌شود ولی در شتاب‌گیری‌های ثانویه بسیار خوب عمل کرده و خودرو حدود 1.6تن را به سرعت از جای خود بلند می‌کند. فرآیند ترمزگیری هم با توجه به وجود 4 دیسک مجهز به سیستم ABS و EBD بسیار آسان است. همچنین وجود مولدهای برقی سر هر چرخ کمک می‌کند تا هنگام ترمزگیری، با برعکس شدن حرکت موتورها، هم به فرآیند ترمزگیری کمک کند و هم با تبدیل شدن مولدها به دینام به شارژ شدن باتری‌ها کمک کنند. نرمی فرمان هیدرولیک در کنار پیشرانه‌ای قدرتمند شما را در سرعتگیری و‌ مانورهای جاده‌ای به خوبی یاری می‌کند و در هیچ سبقت‌گیری‌ای شما را ناامید نخواهد کرد.

نگاه به خودرو از دید بلندمدت‌
خودرو مورد بررسی ما چیزی بالغ‌بر 135هزار کیلومتر را پیموده بود ولی، پیشرانه و موتورهای برقی بدون هیچ‌گونه سر و صدایی روشن شدند. انتظار ما از یک خودرو هیبرید آن هم با این کارکرد، یک خودرو بی‌حال و کم‌توان بود که صرفا مصرف سوخت پایینی دارد ولی کمری هیبرید به ما ثابت کرد که یک خودرو اقتصادی و کم‌مصرف می‌تواند تا چه حد چابک و قدرتمند باشد. در داخل اتاق، ادوات بدون سر و صدا کار می‌کردند، کیفیت دوخت صندلی‌ها به اندازه‌ای خوب است که می‌توان گفت اگر کثیفی‌های ناشی از سوار و پیاده شدن مسافران را از روی آن پاک کنید، می‌تواند با یک صندلی نو در کیفیت رقابت کند. غربیلک فرمان که از جنس پلاستیک سخت درست شده است، در طول زمان کیفیت خود را حفظ کرده و رنگ‌ورورفته نشده است. چرم‌های به کار برده شده در داشبورد خودرو هم از کیفیتی مشابه بهره می‌برند. سیستم تهویه مطبوع دوگانه این خودرو با توجه به بهره‌گیری از پیشرانه قدرتمند بسیار خوب و با قدرت کار می‌کند و در مدت بسیار کوتاهی هم فرآیند مه‌زدایی و هم تنظیم دمای داخل اتاق را انجام می‌دهد، البته در مورد بخاری نمی‌توان این حرف را زد ولی هنگام به‌کارگیری کولر، پیشرانه بنزینی دائما در مدار قرار می‌گیرد که این مسئله به افزایش مصرف سوخت میانگین کمک فاحشی می‌کند. سیستم صوتی JBL این خودرو هم با بهره‌گیری از 10 بلندگو، کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد و حتی ‌هنگام شنیدن موسیقی با صدای بلند هم باعث سردرد نمی‌شود.

تحلیل بازار و توصیه خرید‌
کمری هیبرید در بازار دست دوم یک خودرو نسبتا خاص به‌حساب می‌آید و در کلاس خود تقریبا به جز هوندا آکورد، رقیب جدی دیگری ندارد. حدود قیمت کمری هیبرید در بازار دست دوم حدود 170 تا 210 میلیون تومان است که با توجه به قیمت 228 میلیون تومانی آخرین نمونه صفرکیلومتر فروخته‌شده در بازار، می‌توان افت قیمتی آن را بسیار اندک در نظر گرفت. از طرفی، باتری‌های این خودرو تا حدود 7 سال گارانتی بلاعوض تعویض دارند و تا 10 سال هم کل خودرو شامل وارانتی می‌شود. بنابراین برای خرید آن می‌شود به صورت قاطع تصمیم‌گیری کرد. کمری هیبرید یک خودرو سدان متوسط است که برای یک خانواده با جمعیت 4 یا 5 نفره که هم در شهر رانندگی می‌کنند و هم تمایل به سفرهای برون‌شهری دارند، می‌تواندیک گزینه ایده‌آل در بازه قیمتی خود باشد. هرچند که درحال‌حاضر در بازار صفر‌کیلومتر رقبای سرسختی مانند رنو تلیسمان و پژو 508 پیدا کرده است ولی با توجه به هابرید بودن، این خودرو همچنان یک برگ برنده به نسبت دیگر رقبای جدیدتر خود دارد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط