فونیکسریمکسبهتام

رییس انجمن واردکنندگان خودرو در اعلام کرد

گرانی تا ۴۰درصدی خودروهای خارجی در پی بسته شدن سایت ثبتارش

عصر خودرو- رییس انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد در پی توقف فعالیت سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی (موسوم به ثبتارش) نرخ این خودروها ۲۰ تا ۴۰ درصد گران شد و در برخی برندهای معروف و پرطرفدار، افزایش ۶۰۰ میلیون ریالی قیمت رخ داد.

گرانی تا ۴۰درصدی خودروهای خارجی در پی بسته شدن سایت ثبتارش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، «فرهاد احتشام زاد» امروز (یکشنبه)  افزود: تصمیم اشتباه دولت یازدهم در دخالت در بازار خودرو وارداتی در دی ماه پارسال سبب شده است این بازار در بلاتکلیفی فرو رود.

    وی بیان داشت: ممنوعیت واردات از سوی شرکت های غیرنمایندگی در حالی ابلاغ شد که این شرکت ها به شفافیت کامل رسیده و حتی همه خودروهای وارداتی آنها از گارانتی برخوردار بودند.
    به گفته این مسئول، دی ماه پارسال واردات خودروها متوقف و پس از آن در اواخر دولت یازدهم سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی (موسوم به ثبتارش) مسدود شد.
    وی توقف ثبت سفارش را «اقدامی غیرقانونی» خواند و ادامه داد: جلوگیری از ورود خودروهای خارجی از دی ماه پارسال با هدف ساماندهی ارز اجرایی شد اما نه تنها این هدف را به دنبال نداشت، بلکه به التهاب بیشتر در بازار و خروج 45 درصد بیشتر ارز از این طریق از کشور انجامید؛ زیرا این تصمیم یک شبه، قیمت خودروها را به صورت غیرمنطقی افزایش داد.
    به گفته وی، وزیر کنونی صنعت، معدن و تجارت، به بررسی موضوع مشغول است اما در شرایط فعلی نمی توان هیچ افقی برای باز شدن دوباره سایت ثبتارش متصور شد.
    رییس انجمن واردکنندگان خودرو یادآوری کرد بیشترین واردات خودروهای وارداتی در سه ماه نخست امسال اتفاق افتاد و افزود: در نیمه نخست امسال 44 هزار دستگاه خودرو خارجی وارد کشور شد که با کسر پنج هزار خودرویی که با سفارش خودروسازهای داخلی یا محوزهای خاص دولتی انجام شد، در مجموع 39 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد.
    «این آمار حاکی از رشد 21 درصدی ورود خودروها به کشور در همسنجی با مدت مشابه پارسال است؛ در حالی که رشد تولید خودروهای داخلی فقط 5.8 درصد بود».
    احتشام زاد توضیح داد: ثبت سفارش ها تا 6 ماه اعتبار دارد و 2 تا سه برابر نیاز بازار صورت می گیرد اما این تصمیم دولت سبب شد کل ثبت سفارش های انجام شده در آن مقطع به خرید نهایی و در نتیجه خروج ارز از کشور بینجامد.
    گفتنی  است وزیر کنونی صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد: برای باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو باید منتظر طی شدن این مسیر باشیم.
    پیش از این، رییس سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت توقف ثبت سفارش خودرو با هدف حمایت از تولید داخل نیست بلکه برای اصلاح منابع ارزی انجام شده است.
    «مجتبی خسروتاج» افزود: اگر قرار بود از گذشته این موضوع اعلام شود، عده‌ای برای 10 سال خود ثبت سفارش می‌کردند و آنگاه رسانه‌ها ما را نقد می‌کردند که چرا در زمینه کنترل واردات اقدامی انجام نمی‌دهید.
    به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، حمایت لازم از تولید داخلی از طریق بالا رفتن تعرفه ها صورت می گیرد و اصلاح شیوه واردات خودرو و ایجاد الزام به وجود نمایندگی و خدمات پس از فروش با هدف برای هوشمندسازی واردات صورت گرفته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو