فونیکسریمکسبهتام

«اختصاصی عصرخودرو»

رفتار خودسرانه بازار در افزایش قیمت خودرو

عصر خودرو- ترمز افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار برید؛ رفتار خودسرانه بازار موجب شده تا در هفته های اخیر شاهد اختلاف چندمیلیونی برخی خودروها در بازار نسبت به کارخانه باشیم.

رفتار خودسرانه بازار در افزایش قیمت خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  افزایش نرخ ارز در بازار یکی از دلایلی است که فعالان صنعت خودرو افزایش خودسرانه قیمت در بازار را به آن نسبت می دهند، هرچند خودروسازان نیز در این لجام گسیختگی بازار بی تقصیر نبوده اند، چرا که طی ماه های اخیر به کرات شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی از سوی خودروسازان بوده ایم، خودروهایی که بیشتر در رنج قیمت خارج از حیطه نظارت شورای رقابت (خودروهایی با رنج قیمت 45 میلیون تومان) قرار دارند و خودروسازان به دلایل مختلف اقدام به افزایش قیمت آنها کرده اند.
    در این خصوص ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاست گذاری خودرو با اشاره به اینکه چهار عامل در رفتار بازار بی تاثیر نبوده است می گوید: در مجموع «افزایش قیمت ارز در بازار، افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، کاهش عرضه برخی از محصولات در بازار و تشخیص بازار» از جمله عواملی هستند که در هفته های افزایش قیمت خودرو در بازار را به همراه داشته است.
    به گفته این کارشناس صنعت خودرو ارزبری برخی از خودروهایی که در کشور مونتاژ می شوند و یا از داخلی سازی پایینی برخورداند موجب شده تا این محصولات اختلاف قیمت بازار نسبت به کارخانه را تجربه کنند، چرا که بخش اعظمی از قطعات وارداتی با نرخ ارز آزاد تامین می شود و به بخش محدودی از قعطعات ارز با نرخ دولتی تعلق می گیرد از سوی دیگر افزایش قیمت نرخ ارز در مواد اولیه داخلی نیز اثرگذار است، که این امر بر روند قیمت خودرو بی تاثیر نبوده و از آنجا که بازار نسبت به این تغییرات زودتر واکنش نشان می دهد به همین دلیل شاهد افزایش خودسرانه قیمت خودرو در بازار بوده ایم. 
    این کارشناس خودرو در خصوص اینکه آیا در این افزایش قیمت کاهش عرضه خودرو در بازار نیز اثرگذار بوده است می گوید: در مواردی خاص با کاهش عرضه در بازار مواجه بوده ایم که در این خصوص می توان به خودروهایی اشاره کرد که این روزها خبر توقف تولید آنها با توجه به استانداردهای جدید (استانداردهای 85 گانه) به گوش می رسد از سوی دیگر این امکان نیز وجود دارد که تولید برخی از خودروها که اصولا مونتاژی هستند به دلیل تاخیر در تامین قطعه خللی ایجاد شده باشد و این امر بر قیمت آنها در بازار اثرگذاشته باشد.
    بازار خودرو
    براساس ارزیابی صورت گرفته از بازار خودروهای داخلی می توان گفت در حال حاضر رنو تندر 90 در بازار با قیمت 40 میلیون و 800 خرید و فروش می شود، این در حالی است که این خودرو پرطرفدار در کارخانه قیمتی حدود 39 میلیون و 400 هزار تومان را به خود اختصاص داده است. رنو ساندرو دنده ای نیز که قیمت کارخانه ای آن حدود 43 میلیون و 800 هزار تومان است در بازار با قیمتی حدود 47 میلیون و 500 هزار تومان معامله می شود. ساندرو اتومات نیز در بازار نسبت به کارخانه با اختلاف قیمت حدود سه میلیون تومان معامله می شود، قیمت این خودرو در کارخانه حدود 49 میلیون و 900 هزار تومان است، اما در بازار با قیمت حدود 53 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می شود. پژو 2008 را شاید بتوان رکوددار اختلاف قیمت در کارخانه و بازار دانست این خودرو که قرار بود در ابتدای امر قیمتی زیر 100 میلیون تومان داشته باشد با قیمت حدود 103 میلیون تومان عرضه به خریداران تحویل داده شد و درحال حاضر با قمیت بیش از 121 میلیون تومان معامله می شود. فعالان بازار خودرو معتقدند که اختلاف قیمت پژو 2008 موقتی است و افزایش تولید شاهد نزدیک شدن قیمت بازار به کارخانه خواهیم بود.  
    پژو 207 جدید دنده اتومات نیز از این اختلاف بی نصیب نبوده بطوریکه این خودرو در کارخانه قیمتی در حدود 47 تومان عرضه می شود، اما در بازار با اختلاف قیمت حدود پنج میلیون تومانی 52 میلیون خرید و فروش می شود. پژو 405 (GLX) نیز که در کارخانه قیمتی حدود 29 میلیون و 600 هزار تومان دارد و در بازار با قیمت 30 میلیون تومان عرضه می شود و  پژو 206 تیپ دو نیز در بازار قیمت حدود 33 میلیون و 600 هزار تومان را به خود اختصاص داده است. اما دنا پلاس (EF7) هم که به تازگی وارد بازار شده است نیز در ابتدای مسیر از افزایش قیمت بی نصیب نبوده؛  بطوریکه در حال حاضر این خودرو در کارخانه با قیمت بیش از 48 میلیون تومان به فروش می رسد اما در بازار قیمت آن از 52 میلیون تومان نیز گذشته است. از سوی دیگر سمند (LX) نیز در بازار با اختلاف نزدیک به دو میلیون تومان نسبت به کارخانه با قیمت 31 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می شود.
    قیمت سورن (ELX) توربو نیز که در کارخانه حدود 38 میلیون تومان عرضه می شود در بازار بیش 41 میلیون تومان چکش خورده است. همچنین رانا (LX) نیز در بازار با اختلاف حدود 700 هزار تومانی نسبت به کارخانه با قیمت بیش از 35 میلیون تومان معامله می شود.
    اما تولید پراید نیز که این روزها خبر توقف تولید آن با اجرای استانداردهای 85 گانه به گوش می رسد با یک توقف کوتاه پیش از موعد مجدد از سرگرفته شد؛ بطوریکه در حال رنگ سفید این خودرو که در کارخانه حدود 21 میلیون و 243 هزار تومان قیمت خورده در بازار حدود 23 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می شود، سایر رنگ های این خودرو نیز قیمتی حدود 23 میلیون و 600 تومان را به خود اختصاص داده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو