فونیکسریمکسبهتام

نخستین مجوز تاکسی هوایی در کشور

عصر خودرو- روز گذشته مدیر فرودگاه بجنورد اعلام کرد که برای نخستین بار در کشور مجوز فعالیت ایرتاکسی صادر شده و برای فعالیت ایرتاکسی در فرودگاه بجنورد، ۲ فروند هواپیما خریداری شده است.

نخستین مجوز تاکسی هوایی در کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری، قرار است تا 2‌ماه دیگر 2فروند تاکسی هوایی که از آلمان خریداری شده‌اند در فرودگاه بجنورد کار خود را آغاز کنند. ایرتاکسی یا تاکسی هوایی اما به چه درد می‌خورد و چرا کشورمان به این مسئله نیاز دارد؟

    ایرتاکسی که حالا نخستین مجوزش در کشور صادر شده مدت‌هاست در کشورهای دیگر رایج است. تاکسی هوایی در واقع هواپیمای سبک و کوچکی است که می‌تواند با ظرفیتی مانند یک تاکسی یا اتوبوس معمولی در مسیرهای کوتاه بین شهری جا‌به‌جا شود.

    براساس تعاریف سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو)، تاکسی هوایی به استفاده از هواپیماهای 9 تا 19 نفره در مسیرهای بدون برنامه اطلاق می‌شود که صرفه‌جویی در زمان و هزینه را به‌دنبال دارد.

    در واقع این نوع هواپیماهای کوچک می‌توانند در شهرهایی که فرودگاه‌های بزرگ ندارند رفت‌وآمد کرده و امکان حمل‌ونقل هوایی را برای این شهرها فراهم کنند. به‌دلیل تعداد اندک مسافر و انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی پرواز، ایرتاکسی می‌تواند درست مانند یک تاکسی در مسیرهای متفاوت و متعدد جا‌به‌جا شود و به‌عنوان مثال، بعد از آنکه مسافرانش را در اصفهان پیاده کرد، مسافران جدیدی را به کرمانشاه ببرد.

    با توجه به گستردگی ایران و وجود فرودگاه‌های زیاد در نقاط مختلف و در مواردی نزدیکی برخی از آنها به یکدیگر، برقراری پروازهای تاکسی هوایی می‌تواند تأثیر فراوانی در توسعه جابه‌جایی مسافر داشته باشد و با حضور هواپیماهای سبک و کم‌ظرفیت باعث صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود.

    دراختیار نداشتن تاکسی هوایی برای برخی شرکت‌ها باعث شده تا پیش از این در برخی از مسیرهای کوتاه از هواپیماهای با ظرفیت بالا و مسافر کم استفاده شود که ضرر اقتصادی را به‌دنبال دارد. با تاکسی هوایی اما زیان‌های اینچنینی تبدیل به درآمد خواهد شد. یکی دیگر از مزیت‌های راه‌اندازی ایرتاکسی در کشور، سوق دادن صنعت هوانوردی به سمت مناطق محروم است. وضعیت باند پرواز در بسیاری از فرودگاه‌های این مناطق مناسب نیست اما ایرتاکسی‌ها می‌توانند برخلاف هواپیماهای بزرگ به رفت‌وآمد در این شهرها بپردازند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو