فونیکسریمکسبهتام

در گفت‌وگو با نماینده نمایشگاه اتومکانیکا در تهران عنوان شد؛

انجمن‌ها، پل نمایشگاه‌های بین‌المللی

عصر خودرو- حضور در نمایشگاه‌های تخصصی را می‌توان پلی میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی دانست،‌ پلی که مسیر رسیدن به بازارهای جهانی را تسهیل می‌کند و امکان رقابت در بازارهای جهانی را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کند.

انجمن‌ها، پل نمایشگاه‌های بین‌المللی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در کنار بازاریابی در چنین نمایشگاه‌های امکان پیدا کردن همکاران برای سرمایه‌گذاری مشارکتی، خرید فناوری و... نیز برای صنعتگران به وجود می‌آید و در چنین بستری امکان هرچه بیشتر تعامل‌ میان صنعتگران فراهم می‌شود.
    در این خصوص می‌توان به نمایشگاه‌های اتومکانیکا اشاره کرد، نمایشگاهی که به قطعه سازان اختصاص دارد و عرصه تنها برای صنایع جانبی صنعت خودرو در آن باز است. اولین دوره این نمایشگاه در سال 1971 با موضوعات قطعات یدکی، خدمات پس از فروش، تجهیزات تعمیرگاهی و کارواش برگزار شد و پس از آن با توجه به استقبال قطعه سازان برگزاری آن تداوم یافت.
    اما سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که حضور در این نمایشگاه‌های بین‌المللی در چه شرایطی بیشترین اثرگذاری را برای تولیدکنندگان به همراه دارد. برخی از فعالان صنعتی معتقدند که شرکت در این نمایشگاه‌ها به‌صورت انفرادی از اثرگذاری کمتری نسبت به حضور در غالب انجمن‌های قطعه‌سازی دارد،‌ به همین دلیل قطعه سازان برای اینکه بتوانند حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه‌های بین‌المللی داشته باشند، باید به همراه انجمن‌های فعال در سراسر کشور در نمایشگاه‌ها شرکت کنند.
    اعتقاد این گروه بر این است که هدف از برگزاری این انجمن‌ها منافع جمعی (منافع اعضا) است و با این شرایط می‌توان برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی از این توان جمعی حداکثر استفاده را برد. اما در کنار گروه برخی فعالان صنعتی این نکته را نیز مدنظر قرار می‌دهند که برخی از انجمن‌ها بیش از منافع اعضا به منافع فردی توجه می‌کنند که این تفکر موجب ایجاد بی‌اعتمادی در میان اعضا می‌شود. هرمز مهبد، مدیرعامل هولدینگ تجارت فراسو نیز در این خصوص این نکته را مدنظر قرار می‌دهد که حضور یک اتحادیه، ‌انجمن و یا سندیکا در چنین نمایشگاه‌های از اعتبار بیشتری نسبت به یک شرکت و یا غرفه دار خصوصی برخوردار است.
    به گفته این فعال صنعتی انجمن‌ها با حضور در چنین نمایشگاه‌های چند پیغام را مخابره می‌کنند؛‌ در این خصوص می‌توان به فعال و توانمند بودن انجمن‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه‌ها اشاره کرد و این به معنی آن است که انجمن شرکت‌کننده از سواد بین‌المللی برخوردار است و می‌تواند در بازارهای جهانی حضور داشته باشد. دومین پیامی که حضور انجمن‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی مخابره می‌کند این است که فعال بودن انجمن به معنی فعال بودن اعضای آن است و توانایی انجمن مذکور را مخابره می‌کند.
    این فعال صنعتی در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی به همراه انجمن‌ها این امکان را نیز به وجود می‌آورد تا در صورت عدم حضور یکی از اعضا انجمن در راستای منافع اعضا به معرفی محصول پرداخته تا به این طریق شرکتی که در نمایشگاه حضور نیافته متضرر نشود. هرمز مهبد معتقد است مزایای حضور این انجمن‌ها در نمایشگاه‌ها موجب شده تا شاهد حضور گسترده آن‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی باشیم. در این زمینه می‌توان به برخی از انجمن‌های موجود در کشور اشاره کرد که همواره در نمایشگاه‌های بین‌المللی به دلیل فعال بودن مورد استقبال قرار گرفته‌اند، اما در مقابل هستند انجمن‌های که به دلیل اینکه نتوانسته‌اند نیاز اعضای خود را تامین کنند چندان مورد استقبال قرار نگرفته‌اند.
    این فعال صنعتی در خصوص اینکه با تعریف ارائه شده تمام انجمن‌ها از کارایی چندانی در نمایشگاه‌ها برخوردار نیستند می‌گوید:"این موضوع به این نکته بستگی دارد که انجمن به فکر منافع اعضای خود باشد و یا به فکر منافع خود باشند."
    این فعال صنعت خودرو در خصوص اینکه آیا تمام قطعه سازان فعال در کشور به رشد صادراتی رسیده‌اند می‌گوید:"برخی از شرکت‌های تولیدکننده هستند که به توانایی صادرات دست پیدا کرده‌اند،‌ اما برخی دیگر از توان صادراتی برخوردار نیستند."

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو