فونیکسریمکسبهتام

چرا شبانه روزی شدن مترو، طرحی شکست خورده است؟

عصر خودرو- مترو تهران با آغاز فعالیت شبانه روزی، حالا بیشتر از گذشته بدهکار شده و همین امر نشان می دهد که فعالیت شبانه مترو صرفه اقتصادی ندارد.

چرا شبانه روزی شدن مترو، طرحی شکست خورده است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ متروی تهران به عنوان مهمترین وسیله حمل و نقل عمومی در پایتخت خدمات رسانی می‌کند؛ و در ابتدا مترو در سال 77 یعنی در حدود 2 دهه گذشته به بهره برداری رسید و در این سال‌ها خطوط دیگری همچون 1،2،3،4،7،8 به بهره برداری رسید.
    استفاده از مترو برای شهروندان صرفه اقتصادی دارد و روزانه به صورت متوسط بیش از 2 میلیون جابه جایی با مترو انجام می‌شود.

    ساعت کاری مترو تهران 5:30 تا 22:30 است و در همین ساعات 2 میلیون مسافر با مترو جابجا می شوند اما نیاز تهران و بخصوص بعضی ایستگاهای خاص به فعالیت شبانه روزی، موجب شد تا مدیرعامل مترو به فکر شبانه روزی کردن آن بیفتد.

    بعد از بود که با صدور اطلاعیه شبانه روزی شدن مترو خطوط 1، 4، 8 در تاریخ 18 مرداد کلید خورد. اما در حالی که هنوز 2 ماه از این اقدام نگذشته است، اما بیش از تعداد انگشتان دست برای چند روزی، شبانه روزی شدن مترو متوقف شد.

    یکی از اهدافی که باعث شد مترو شبانه روزی شود فرودگاه امام خمینی است که با بازگشت مسافران خارجی و یا مراجعه برای عزیمت به اقصی نقاط کشور مترو بتواند خدمات رسانی مطلوبی داشته باشد.

    این در حالی است که شبانه روزی شدن مترو هزینه‌های سنگینی را به این مجموعه تحمیل می‌کند حتی در شرایط عادی که مترو شبانه روزی نشده بود بیش از 30 میلیارد تومان پول برق مترو است که در قبوض 40 روزه این بدهکاری درج می‌شود.

    احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در خصوص هزینه کل مترو گفت: متروی تهران ماهانه 70 میلیارد تومان هزینه جاری دارد.

    در حالی که دولت چند سالی بدهی خود به مترو را پرداخت نکرده، اما مترو به هر نحوی شده توسعه یافته است و در میان این هزینه‌های سنگین شانه خالی نکرده است.

    اما شبانه روزی شدن مترو صرفه اقتصادی ندارد و برای رسیدن به این حرف کافیست یک شب تصمیم بگیرید به فرودگاه امام خمینی عزیمت کنید آنگاه با قطاری خالی از مسافر روبه رو می‌شویم، از میان اندک مسافران بعضی بی خانمانی هستند که در مترو شب را صبح می‌کنند چیزی که مشابه آن را در ناوگان اتوبوسرانی آن هم در خطوط BRT که شبانه روزی است مشاهده می‌کنیم.

    هزینه‌های تامین و نگهداری و هزینه‌های دیگر با درآمد حاصل از فروش بلیط در ساعات بین 23:00 تا 06:00 برابری ندارد و این موضوع صرفا سودآور نبوده و به صرفه نیست.

    اما سوال اصلی این است که چرا حرف از شبانه روزی شدن مترو به میان آمد، اما چیزی که از شواهد بر می‌آید امکان شبانه روزی شدن مترو وجود ندارد چرا که مترو به عنوان بزرگترین شبکه حمل و نقل شهری نیاز به تامین و نگهداری و بهسازی و رفع خرابی‌ها دارد و بهترین زمان ممکن برای این اقدامات در زمانی است که مترو مسافر گیری ندارد و در این ساعت نمی‌توان خدمات رسانی کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو