فونیکسریمکسبهتام

آرژانتین قیمت‌ سوخت را آزاد می‌کند

عصر خودرو- وزیر انرژی و معدن آرژانتین گفت که این کشور در ماه آینده سیستم تعیین قیمت سوخت در داخل را تعلیق خواهد کرد.

آرژانتین قیمت‌ سوخت را آزاد می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، خوان خوزه آرانگورن اعلام کرده است که این کشور آمریکای جنوبی در ماه آینده سیستم تعیین قیمت سوخت در داخل را تعلیق خواهد کرد و اجازه خواهد داد تا قیمت‌گذاری‌های محلی بار دیگر توسط بازار آزاد تعیین شوند. این تصمیم به دنبال افزایش قیمت اخیر نفت در جهان صورت گرفت و قسمتی از تلاش‌های صورت گرفته برای جلب توجه و سرمایه‌گذاری حفاران جهان در آرژانتین است.

    دولت آرژانتین در طول یک سال و نیم گذشته با هماهنگی تولیدکنندگان و پالایشگاه‌های داخلی قیمت‌های سوخت را در هر ربع سال در سراسر این کشور تعیین می‌کرد تا علی‌رغم چندین سال اشباع جهانی بازارها و قیمت‌های پایین باعث حفظ سرمایه‌گذاری در حفاری داخلی شود. هرچند این سیستم 100 درصد کنترل شده نبود و از قبل در آن تا حدی اجازه داده شده بود که از بازار تاثیر بپذیرد و وقتی تلقی شد که قیمت‌ها به اندازه کافی بالا هستند ورود به بازار آزاد مجاز باشد.

    حالا که قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی بهبود یافته و تا حد قابل توجهی انتظار می‌رود که به بهبود خود ادامه دهد، آرژانتین برنامه‌ریزی کرده است که قیمت‌گذاری سوخت مایع خود را از اول اوکتبر کاملا طبق بازار آزاد انجام دهد. هرچند درصورتی که قیمت‌های نفت به مقادیر سابق کاهش پیدا کند، این تصمیم فورا و به سادگی لغو می‌شود و دولت دوباره با شرکت‌های بزرگ سوخت کشور مذاکره خواهد کرد.

    متخصصان این تغییرات را به عنوان بخشی از گرایشات بزرگتر برای افزایش قیمت و به وجود آمدن پتانسیل فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب در آمریکای لاتین تلقی می‌کنند. در آرژانتین تلاش‌های زیادی برای تسریع توسعه میدان نفت شیل «واکا موئرتا» (منطقه ای بزرگ به اندازه بلژیک) صورت گرفته است که شامل سرمایه‌گذاری‌های سنگین از سوی غول‌های نفتی جهان می‌شود. رییس‌جمهور آرژانتین، مائوریسیو ماکری یک رهبر مصمم دوست‌دار تجارت است و جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی به اولویتی برای این رژیم تبدیل شده است. سیاست‌گذاری‌های تعیین قیمت هم در همین راستا انجام شده است.

    این تلاش‌ها جواب داده است. سال گذشته اکسون اعلام کرد ممکن است ظرف چند دهه آینده بیش از 10 میلیارد دلار در پروژه‌های نفت شیل واکا موئرتا سرمایه‌گذاری کند. درحالی‌که غول‌های انرژی بر واکا موئرتا تمرکز کرده‌اند مناطق نفت‌خیز و غنی از گاز دیگری هم در این کشور پهناور منتظر توسعه هستند و آرژانتین بسیار مشتاق است شاهد توسعه آنها باشد.

    شرکت‌هایی هم در شرایط کنونی از اوضاع بهترین استفاده را کرده‌اند. مثلا شرکت پنتا نوای کانادا که سرمایه‌گذاری سنگینی هم در کلمبیا انجام داده است، به تازگی دفتر بوین‌آیرس را بازگشایی کرده است و مالکیت آلیانزا پترولرا به دست آورده است و در منطقه نفتی لانکانلو فعالیت می‌کند.

    سایر شرکت‌هایی که در بخش پالایشگاهی آرژانتین فعالیت می‌کنند شامل شرکت دولتی وای‌پی‌اف و شرکت‌های خصوصی آکسیون انرژی آرژانتینا، رویال داچ شل، و پامپا انرژیا هستند. اگر قیمت سوخت کاهش پیدا کند این شرکت‌ها در توافقی که با دولت دارند مجاز هستند به جای قیمت‌های بین‌المللی از سیستم قیمت‌گذاری داخلی استفاده کنند که این باعث می‌شود در آرژانتین شرایط سرمایه‌گذاری با ریسک کم به وجود بیاید. درحالی‌که قیمت‌های جهانی درحال تقویت شدن هستند و ذخایر دست‌نخورده گسترده آرژانتین صبورانه منتظر توسعه هستند، این کشور همین روزها در بحث شکوفایی تولید نفت خبرساز می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو