فونیکسریمکسبهتام

روزهای پاییزی بازار خودرو

عصر خودرو- همزمان با فرا رسیدن فصل پاییز، بازار خودرو نیز وارد دور تازه‌ای از رکود شد؛ هرچند در تابستانی که گذشت، بازار رونق چندانی نداشت اما آنگونه که به نظر می‌رسد با آغاز مهرماه این بازار از تب و تاب نسبی‌‌اش نیز افتاده است.

روزهای پاییزی بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ، آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در یکی دو هفته آخر شهریورماه، همزمان با آخرین سفرهای تابستانی و همچنین فرارسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس، خرید خودرو از تب و تاب می‌افتد؛ و تداوم این رکود به مهرماه منتقل می شود. هر چند بازار خودرو به صورت معمول در فصل پاییز با رکودی نسبی در خرید و فروش مواجه است اما در این میان، ایام محرم نیز در رکود فعلی بی تاثیر نبوده است. موضوع مهم دیگر اینکه با وجود رکودی که در بازار صورت گرفته است اما قیمت‌ها ثبات خود را حفظ کرده‌اند و عدم تقاضا در بازار روند کاهشی را رقم نزده است. هر چه هست، نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت معتقدند، رکودی که هم‌اکنون در بازار خودرو آغاز شده، احتمالا تا دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت.

    در شرایطی که بازار خودرو در رکود به سر می‌برد اما خودروسازان همواره با استفاده از روش‌های اعتباری، کم و بیش فروش خود را دارند. یکی از اتفاقات صورت گرفته طی هفته جاری این بود که ایران‌خودرو براساس مجوز شورای رقابت قیمت دو محصول پژو 206 تیپ 2 و پژو پارس سال خود را افزایش داد. حال آنکه به عقیده کارشناسان، بازار کشش افزایش قیمت بیش از این را نداشته و ندارد.در حالی بازار خودروهای داخلی با ثبات قیمت مواجه بوده اما بازار خودروهای وارداتی به‌دلیل بسته بودن سایت ثبت سفارش همچنان با تداوم افزایش قیمت مواجه است. این سایت از اواخر تیرماه امسال متوقف شد ولی جو روانی ناشی از این موضوع به افزایش قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی دامن زده است؛ حال آنکه فعالان بازار تاکید دارند هم‌اکنون تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد.

     

    ثبات قیمت در بازار داخلی‌ها

    اما به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروها در هفته جاری چه نوسانی را تجربه کرده است. در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمت 39 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان از ثبات قیمت این محصول طی هفته جاری دارد. همچنین مدل صندوقدار این خودرو نیز در حال حاضر 39 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رود. از بازار پژو 405 هم خبر می‌رسد این خودرو با توجه به افزایش 100 هزار تومانی خود، در حال حاضر قیمتی برابر با 30 میلیون و 800 هزار تومان دارد. در این میان اما پژو پارس که از سوی ایران خودرو با افزایش قیمت مواجه بوده، افزایش 300 هزار تومانی را به خود دیده است و هم‌اکنون 37 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما دیگر خودرویی که ثبات قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده، رانا است؛ به گفته فعالان بازار، این محصول هم‌اکنون 34 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

    در بین دیگر خودروهای داخلی سمند EF7 نیز کماکان 32 میلیون تومان قیمت دارد و دنا نیز 44 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود. در بین انواع پراید نیز این هفته تغییر قیمت خاصی رخ نداد، به‌نحوی‌که در حال حاضر پراید مدل 131 قیمتی برابر با 21 میلیون و 500 هزار تومان دارد و پراید 111 هم 22 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار تیبا هم خبر می‌رسد که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 25 میلیون و 700 هزار تومان به خود می‌بیند. به گفته فعالان بازار پارس‌تندر هم 42 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رود که این موضوع نشان از کاهش 100 هزار تومانی قیمت این خودرو دارد. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر تندر-90 مدل E2 پارس‌خودرو قیمتی برابر با 41 میلیون و 500 هزار تومان داشته است؛ تندر اتومات با ثبت قیمت خود هم‌اکنون 49 میلیون تومان قیمت دارد. ساندرو دنده اتومات نیز با ثبات قیمتی که در بازار داشته است در حال حاضر 53 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

     

    تداوم افزایش قیمت وارداتی‌ها

    آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر با وجود تداوم بسته بودن سایت ثبت سفارش، بازار خودروهای وارداتی همچنان با افزایش قیمت مواجه‌اند. فعالان بازار تاکید می‌کنند که اگرچه در روزهای ابتدایی بسته بودن سایت ثبت سفارش شاهد افزایش قیمت بسیار زیاد در بازار خودروهای وارداتی بودیم، اما بی‌اعتنایی دولت به این موضوع موجب شده است، اوضاع به شکلی پیش برود که با وجود رکود سنگین همچنان قیمت‌ها روند صعودی داشته باشد.

    به گفته فعالان بازار، در حال حاضر برای خرید هیوندایی سوناتای هیبرید باید 180 میلیون تومان هزینه کرد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر حدود دو میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. هیوندای توسان نیز دو میلیون تومان گران شده بنابراین در حال حاضر 201 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود؛ برای خرید النترا نیز باید 157 میلیون تومان هزینه کرد که این موضوع از افزایش دو میلیون تومانی این خودرو حکایت دارد.

    از سوی دیگر اما کیا سراتو هم از افزایش قیمت‌ها در امان نبوده و سه میلیون تومان جهش را به خود دیده است. این محصول در حال حاضر 150 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر خودروهای وارداتی، کیا اپتیما این هفته ثبات قیمت را تجربه کرده، به نحوی که در حال حاضر 208 میلیون تومان قیمت دارد. به گفته فعالان بازار، لکسوس مدل NX نیز با ثبات قیمت در این هفته در حال حاضر 375 میلیون تومان قیمت دارد.

    همچنین سانتافه هم به‌عنوان خودرویی که 12 میلیون افزایش قیمت داشته، هم‌اکنون 270 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اما از بازار کیا اسپورتیج خبر می‌رسد این محصول تغییر قیمت خاصی نداشته و در حال حاضر 195 میلیون تومان قیمت دارد. تویوتا RAV4 هم اگرچه در هفته‌های دورتر افزایش قیمتی شدید را تجربه کرد، با این حال چند هفته‌ای است در قیمت 260 میلیون تومانی خود ثابت مانده و گویا بیش از این کشش گرانی ندارد. در بین دیگر خودروهای وارداتی اما تویوتا مدل CHR که به گفته خیلی‌ها قیمتی غیر منطقی در ایران دارد، هم‌اکنون 240میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین نیسان جوک نیز در مدل فول خود 185 میلیون تومان به فروش می‌رسد و برای خرید مدل ایکس تریل هم باید 260 میلیون تومان هزینه کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو