فونیکسریمکسبهتام

خودران‌ها قانونمند می‌شوند

عصر خودرو- ورود خودروهای خودران به چرخه زندگی، رنگ و بوی کاملا جدی به خود گرفته تا جایی که مطرح‌ترین و معتبرترین خودروسازان دنیا هم وارد این عرصه شده‌اند. در این رده از خودروها این هوش مصنوعی است که تصمیم می‌گیرد با سرعت بیشتری حرکت کند یا در موقعی مناسب از خودروی جلویی سبقت بگیرد، اما اگر در یکی از این جابه جایی‌ها تصادفی روی دهد، چه کسی مقصر است؟

خودران‌ها قانونمند می‌شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از جام جم ، نگرانی‌هایی از این دست از مدت‌ها پیش یعنی همزمان با مطرح‌شدن ایده طراحی و توسعه خودروهای خودران از سوی کارشناسان مطرح می‌شد و حالا در رویدادی بی‌سابقه مجلس نمایندگان آمریکا به قانونی رأی می‌دهد که در نهایت به حمایت بیشتر از خودروهای خودران منجر خواهد شد. این قانون که با نام «SELF DRIVE Act» شناخته می‌شود، به دنبال ایجاد شرایط بهتری برای خودروسازان است تا با فراغ بال بیشتری به آزمایش خودروهای بدون نیاز به راننده‌شان در جاده‌های آمریکا اقدام کنند. حالا همه چشم به روزهای آینده و بررسی دقیق این قانون در مجلس نمایندگان آمریکا دارند. بسیاری از طرفداران فناوری خودروهای خودران امیدوارند که این قانون به تصویب برسد و روند توسعه فناوری خودروهای خودران شتاب بیشتری پیدا کند. پیشتر این قانون در کمیته انرژی و بازرگانی کنگره آمریکا به تصویب رسیده بود. براساس بندهایی از این قانون، خودروسازان اجازه پیدا می‌کنند که در سال نخست از آغاز پروژه توسعه خودروهای خودران تا 25 هزار دستگاه از این نوع خودروها را در خیابان و جاده‌ها مورد آزمایش قرار دهند. در این قانون همچنین برای خودروسازان این امکان فراهم شده که شمار خودروهای خودران مورد آزمایش را ظرف مدت سه سال افزایش دهند و به 100هزار دستگاه در سال برسانند. نکته قابل توجهی که در این قانون به چشم می‌خورد، این است که خودروسازان الزامی برای رعایت استانداردهای ایمنی مرتبط با خودروهای فعلی ندارند.

    به نظر می‌رسد، آمریکا نگاه جدی به خودروهای خودران پیدا کرده و تلاش برای تصویب نهایی این قانون به روشنی نشان از این نگرش جدید دارد. جالب این که کنگره این کشور هم قصد دارد با هدف اجرای سریع آن، مانع پیوست مواد الحاقی به این قانون شود. به باور کارشناسان، از آنجا که فناوری سریع‌تر از مباحث سیاسی به مسیر خود ادامه می‌دهد، ضروری است قانونگذاران هم از این جریان عقب نمانند و خود را با تحولات فناورانه وفق دهند. به نظر می‌رسد قانونگذاران آمریکایی به این نتیجه رسیده باشند که باید هرچه سریع‌تر در راستای هموارسازی طراحی، آزمایش و تولید خودروهای خودران اقدامی صورت دهند.

    گزارش‌های آماری و آنالیزی مختلفی در زمینه استفاده از خودروهای خودران منتشر شده که نشان می‌دهد استفاده از این خودروها در کاهش تصادف‌های جاده‌ای و کم‌کردن از میزان تلفات انسانی مرتبط با آنها نقش قابل توجهی دارد. خطای انسانی عامل شماره یک بروز تصادفات محسوب می‌شود و حالا با توسعه هرچه سریع‌تر فناوری خودروهای خودران، این عامل نقش به مراتب کمتری در تلفات جاده و در نهایت کاستن از شمار آنها پیدا می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو