فونیکسریمکسبهتام

۱۰ خودروی مدرن نیمه خودران

عصر خودرو: درحالی از تولید خودروهای خودران چند سال می‌گذرد که همچنان اخبار ناگواری از حوادث و تصادف‌های معدود آنها منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد هنوز پیشرفت فناوری نتوانسته افکار عمومی را نسبت به برطرف کردن تمام نقایص پیش روی این وسایل نقلیه هوشمند از بین ببرد.

۱۰ خودروی مدرن نیمه خودران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰
  • 10 خودروی مدرن نیمه خودران
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از جام جم ، با وجود این، خودروسازان از تلاش خود برای رفع نقایص موجود دست برنداشته و در توسعه محصولات خود هر بار نمونه‌ای را به بازار معرفی می‌کنند که از یک سو در رفع اشکالات نسل پیشین خود موفق عمل کرده و از سوی دیگر یک قدم به سمت تکامل و پیشرفت برداشته باشد. استفاده از ابزار جدید کنترل‌کننده و هوشمند در خودروهای امروزی به‌قدری عمومی شده که کمتر خودروی لوکسی را پیدا می‌کنید که از این ابزار به صورت استاندارد بهره نبرد. در این میان رانندگان فقط کافی است نحوه استفاده از آنها را فرا بگیرند. در سطوح مختلف پیشرفت هربار ابزاری به کار گرفته شد، شاید استفاده از کروز کنترل را بتوان در زمره اولین تجهیزاتی قلمداد کرد که در اختیار رانندگان قرار گرفت. در سطح بعدی، شتاب‌دهنده‌های سرعت و کنترل‌کننده‌های خودکار ترمز و هشدارهای مختلف هدایت‌کننده خودرو بودند که به این مجموعه اضافه شدند. مرحله بعدی نیز شامل هوشمندی بیشتر خودروها در بازتعریف الگوریتم‌های متغیر در نحوه عملکرد اجزای داخلی‌شان بود. قابلیت تغییر در دستورالعمل‌های از پیش تعریف‌شده آنچنان افزایش یافته است که در حال حاضر راننده دیگر نقش چندانی در هدایت و کنترل رفتار خودروی خود ندارد. اما آیا واگذاری تمام مسئولیت‌ها به سیستم‌های موجود عاقلانه است؟ یا هنوز برای رسیدن به مرحله‌ای که نقش حیاتی انسان در هدایت خودروها حذف شود راهی طولانی پیش روی طراحان و مهندسان صنعت خودروسازی قرار داده است؟

در ادامه با 10 خودرو که از پیشرفته‌ترین سیستم‌های کنترل‌کننده بهره می‌برند بیشتر آشنا می‌شویم.

1. تسلا مدل اس

تسلا ـ که از پیشروان فناوری استفاده از الکترونیک در صنعت خودرو به شمار می‌رود ـ نمونه تسلای خلبان اتوماتیک خود را که سال 1393/ 2014 معرفی کرده، مدام با استفاده از دوربین، رادار و حسگرهای صوتی برای پوشش 360 درجه در اطراف خودرو به روزرسانی می‌کند. این سیستم حتی می‌تواند به طور خودکار تغییر مسیر نیز بدهد. هرچند این سیستم از پیشرفته‌ترین‌ها در نوع خود به شمار می‌رود، اما مالکان تسلا همچنان به رانندگان این خودرو هشدار می‌دهند هنوز زمان آن نرسیده که تمام وظایفشان را به این سیستم محول کنند، زیرا هنوز کاملا مستقل از حضور راننده نشده‌اند.

2. مرسدس کلاس اس

هرچند تسلا توانسته در عرصه صنعت خودروهای خودران اسم و رسمی برای خود دست و پا کند، مرسدس بنز نیز از قافله عقب نمانده و از سیستم راندن هوشمند در کلاس اس (S) محصولات خود بخوبی استفاده کرده است. استفاده از کروز کنترل انطباقی، این اجازه را به راننده می‌دهد تا به مدت 12 ثانیه دست خود را از روی فرمان برداشته و هدایت خودروی خود را به این سیستم واگذار کند. اما بلافاصله پس از این زمان با روشن شدن چراغ قرمز و پیام‌های هشداردهنده زمان آن می‌رسد که راننده دوباره دست‌ها را روی غربیلک فرمان بگذارد و به طور طبیعی به رانندگی ادامه دهد.

3. ب‌ام‌و سری 7

این خودروساز هرچند تا حدودی نسبت به رقبای خود کنار رفته است، اما همچنان در حال توسعه ویژگی‌های خودکنترل‌کننده داخلی و خارجی است. خریداران می‌توانند در آخرین نمونه از ب‌ام‌و سری 7، بسته‌های توسعه داده شده دستیار فعال را انتخاب کنند که شامل چند حسگر به کار گرفته شده در خودروست. در داخل ب‌ام‌و سری 7 تعدادی از توابع کنترل‌کننده حرکت تعبیه شده‌اند که می‌توانند به طور مشخص از روی حرکات راننده، نیازهای وی را پیش‌بینی کنند و در اختیار وی قرار دهند. یعنی در مواقعی که راننده به کنترل سیستم رادیویی یا سیستم کنترل آب و هوا نیاز داشته باشد آنها را در اختیارشان قرار خواهد داد. همچنین ب‌ام‌و سری 7 به عملکرد ترفندگونه پارک خودکار نیز مجهز است. عملکردی که در نمونه سدان می‌تواند به طور کاملا خودکار از یک نقطه وارد و از نقطه‌ای دیگر خارج شود. این فناوری به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید در جاهای باریک بدون این که به درهای خودرو ضربه و آسیبی وارد شود حرکت کنید.

4. آئودی ای8

این شرکت خودروساز که با شعار Vorsprung durch Technik (به معنی حقیقت در مهندسی) به یک برند معتبر تجاری در فناوری خودروهای خودراننده آلمانی تبدیل شده، قول داده در گل سرسبد محصولات 2018 خود که ای8 (A8) است، خودرویی خودمختار و هوشمند ارائه کند. این ادعا که شامل مجموعه‌ای از دوربین‌ها و حسگرهاست قادر خواهد بود با بهره‌گیری از سطح بالاتری از اطمینان، خودرو را تا سرعت 60 کیلومتر در ساعت کنترل و به حرکت دربیاورد.

5. ولوو اس90

ولوو بسرعت در حال حرکت است و می‌کوشد بسرعت موقعیت خود را در خط مقدم این جبهه تثبیت کند. این شرکت تجاری سوئدی ـ چینی در حال تبدیل شدن به یک راهبر واقعی در عرصه تولید خودروهای خودران است. ولوو برنامه تولید خودروهای خودران تحت عنوان «من را بران» را در زادگاه این برند یعنی گوتنبرگ سوئد راه‌اندازی کرده است. این طرح که یک برنامه آموزشی است تا حد قابل ملاحظه‌ای به شهروندان اجازه می‌دهد از وسایل نقلیه مستقل در ترافیک روزانه استفاده کنند. اما تا وقتی نمونه‌های ایکس‌سی90، اس90 و وی90 بتوانند اطمینان دنیای خودرو را به خود جلب کنند، رانندگان همچنان به غربیلک‌های فرمان، کنترل‌کننده سرعت و پدال ترمز نیاز خواهند داشت.

6. جنسیس جی80

شرکت هیوندای همانند برند لوکس و پرطرفدار لکسوس تلاش می‌کند به جهان ثابت کند در طراحی و تولید خودروهای لوکس همچنان جدی است. جنسیس جی80 که در واقع گل سرسبد محصولات لوکس این شرکت به شمار می‌رود، در آخرین نسل خود موفق شده است به ترمزهای اضطراری، کنترل کروز انطباقی، سیستم نگهدارنده بین خطوط و مجموعه‌ای از سنسورهای ایمنی مجهز شود و باقی ماندن خودرو در مسیر را امکان‌پذیر کند. همین مساله توانسته است هیوندای را به عنوان یکی از موفق‌ترین‌ها در صنعت خودروهای خودران معرفی کند.

7. کادیلاک سی‌تی6

وقتی در دنیای خودروهای لوکس هستیم و از این کلاس جهانی صحبت به میان می‌آید نمی‌توان از کادیلاک سی‌تی 6 (CT6) غافل شد. این خودرو در مدل 2018 خود بهترین سیستم دید در شب را به راننده می‌دهد و همچنین کروز کنترل انطباقی و مجموعه‌ای از سنسورهای ایمنی، دامنه گسترده‌ای از خدمات هوشمند را به راننده ارائه می‌کند. در کنار تمام این تجهیزات، یک کنترل سرعت دستی نیز قرار دارد که قدرت ترمز را در سرعت‌های مختلف و در بزرگراه‌ها به طور مداوم کنترل می‌کند. اگر آن طور که تولیدکنندگان کادیلاک سی‌تی6 ادعا می‌کنند نتایج آزمایشات این محصول موفقیت‌آمیز باشد، می‌توان امیدوار بود این خودروساز بزرگ آمریکایی بخوبی توانسته است خود را به خط مقدم جنبش خودروهای خودمختار و هوشمند هدایت کند.

8. لکسوس ال‌اس

تویوتا از آن شرکت‌هایی است که از تغییرات بزرگ نمی‌ترسد و لکسوس ال‌اس (LS) نمونه بارز این ادعاست. ال‌اس 2018 دارای ویژگی‌های نیمه مستقلی است که رانندگی را بسیار آسان‌تر می‌کند. کمک‌راننده توقف اضطراری، سیستمی است که خودرو را قادر به ماندن در خط مستقیم پس از ترمزهای ناگهانی می‌کند. همچنین سیستم دستیار تغییر شبکه به ماشین اجازه می‌دهد با خیال راحت مسیرهای خود را تغییر دهد. با وجود تمام این فناوری‌های پیشرفته، لکسوس بروشنی اعلام می‌کند حضور سیستم‌ها به این معنی نمی‌تواند باشد که رانندگان تمام توجه خود را به رانندگی معطوف نکنند.

9. اینفینیتی کیو50اس

نام تجاری لوکس نیسان اغلب زمانی به گوش می‌رسد که ما در مورد خودروهای خودمختار صحبت می‌کنیم. کیو50 از تولیدات اینفینیتی است که با داشتن مجموعه‌ای از حسگرها تلاش می‌کند امنیت سرنشینان خود را حفظ کند. کروزکنترل هوشمند، ترمز اتوماتیک و نگهدارنده درون خطوط و همچنین تعدادی از سیستم‌های هشداردهنده که سبب می‌شود خطای دید راننده به حداقل ممکن برسد، از جمله تجهیزاتی است که در کیو50 به کار گرفته شده است.

10. تسلا مدل 3

تاکنون سیستم تسلای خودران به صورت انحصاری تنها در نمونه‌های اس و ایکس یافت می‌شد، اما با تغییری که در این سال‌ها به وقوع پیوست، تسلا مدل 3 هم با محدوده قیمتی 35 هزار دلار (حدود 136میلیون تومان) موفق شد وارد باشگاه خودران‌های شرکت تسلا شود. باوجود دامنه قیمتی نسبتا محدود، مدل3 به سامانه خودران استاندارد مجهز شده است. سیستم فناوری الکترونیک نه‌تنها می‌تواند شیوه رانندگی رانندگان را دستخوش تغییر کند؛ بلکه نرم‌افزار نیمه‌مستقل آن ممکن است شیوه‌های دیگری از رانندگی که تاکنون دچار تغییر نشده بود را نیز متحول کند.

محمدرضا نجفی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو