فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه خودروی فرانکفورت (۱۱)

سایه «دیزل‌گیت» بر نمایشگاه خودروی فرانکفورت

عصر خودرو- هفته آینده، ‌در شرایطی که پس‌لرزه‌های بحران دیزل گیت هنوز هم در صنعت خودروی آلمان احساس می‌شود، شاهد برگزاری نمایشگاه خودروی فرانکفورت خواهیم بود.

سایه «دیزل‌گیت» بر نمایشگاه خودروی فرانکفورت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، همزمان، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، انتخاباتی نفس‌گیر را برای باقی‌ماندن در قدرت پیش رو دارد. اظهارنظرهای جنجال‌برانگیز مرکل درباره آینده صنعت خودروی آلمان و بحران دیزل گیت در هفته‌های اخیر بر کمپین انتخاباتی‌اش سایه افکنده است. از سوی دیگر موج اقبال به خودروهای برقی، اروپا را در می‌نوردد و خودروسازان آلمانی که هنوزدرگیر بحرانند ، نتوانسته‌اند به خوبی با این تغییرات همنوا شوند. اکنون این پرسش برای تحلیلگران حوزه خودرو مطرح است که آیا صنعت خودروی آلمان در نمایشگاه فرانکفورت چهره‌ای متخلف و عقب‌مانده از خود به نمایش خواهد گذاشت یا قادر به حفظ حیثیت خود خواهد شد. نشریه فوربس در مقاله‌ای جوانب مختلف موضوع را بررسی کرده است.صنعت خودروی آلمان تنها به جرم دور زدن قوانین آلاینده‌ها مورد انتقاد واقع نشده است، بلکه سازمان‌های مبارزه با انحصار هم به‌دلیل تخلفات و تبانی‌های گسترده‌ای که در تامین قطعات اتفاق افتاده است، در حال پیگیری موضوع هستند.

     

    از سوی دیگر با بالا گرفتن تب خودروهای برقی، فولکس‌واگن، پرچمدار صنعت خودروی آلمان که نتوانسته است در این چالش به موفقیت قابل‌توجهی دست یابد، ‌توسط رقبایش، تسلا، تولید‌کننده آمریکایی خودروهای برقی و اتحاد فرانسوی-ژاپنی رنو و نیسان به حاشیه رانده شده است. با نزدیک شدن انتخابات سراسری آلمان و فشرده شدن رقابت‌های انتخاباتی هر روز بر شدت این تنش‌ها افزوده می‌شود. رهبران صنعت خودروی آلمان استراتژی چراغ خاموش را در پیش گرفته‌اند و امیدوارند تا روز انتخابات در 24 سپتامبر، به ساحل آرامش برسند. سیاستمداران نیز صنعت خودرو را به‌دلیل پرداخت پاداش‌های نجومی در بحبوحه بحران، شماتت می‌کنند. اگر تمام این موارد برای آنکه بگوییم صنعت خودروی آلمان در گرداب مشکلات گرفتار شده کافی نیست، می‌توانیم هزینه‌های سرسام‌آور تغییر جهت به‌سوی تولید خودروهای برقی را نیز در نظر بگیریم. خودروهایی که بناست خودران باشند و بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این تغییرات بنیادین ترس را به جان صنعت خودروی آلمان انداخته است.

     

    بمب ساعتی صنعت خودروی آلمان

    در نزدیکی محل برگزاری نمایشگاه فرانکفورت، مأموران امنیتی توانستند بمب بازمانده از زمان جنگ جهانی دوم را به راحتی خنثی کنند. اما به‌نظر می‌رسد صنعت خودرو آلمان هفته آینده و پس از گشایش این نمایشگاه دوسالانه، با مشکلات بزرگ‌تری دست به گریبان شود. انتظار می‌رفت امسال هم همچون سال‌های گذشته هیاهوی خبری پیش از نمایشگاه بر پیشرفت‌های تکنولوژی و موفقیت خودروسازها معطوف باشد، اما پروفسور پیتر ولز، استاد کسب‌و‌کار دانشگاه کاردیف می‌گوید: «این بزنگاه صنعت خودروی آلمان است. تصور می‌کنم که تم زمینه‌ای نمایشگاه نشان‌دهنده این موضوع باشد که صنعت خودروی آلمان، دیگر بر سرنوشت خویش حاکم نیست. در پس زرق و برق مدل‌های تازه و ارائه‌های پرشور، دیزل گیت و آثار مخربش مثل خوره به جان صنعت خودروی آلمان افتاده است و به این سادگی‌ها تمام نمی‌شود. آنگلا مرکل، لازم دانست تاکید کند که این مدیران بیش از حد پاداش گرفته‌اند. لحن مرکل نشان‌ می‌دهد غرور و سوء‌مدیریت، کار صنعت آلمان را به جایی رسانده که از زمانه خود عقب مانده است.»

    پروفسور استفان براتزل از مرکز مدیریت خودرو آلمان در برگیش گلادباخ نیز با صنعت خودرو همدردی نمی‌کند، اما انتظار دارد که این صنعت بتواند دوباره روی پای خود بایستد. او می‌گوید: «این برای صنعت خودروی آلمان شرم‌آور است. آلمان قرار است در فناوری‌های تازه پیشتاز باشد، اما خودروسازان آلمانی برای تولید خودروهای برقی بسیار دیر دست به کار شدندپس از آن هم بحران دیزل گیت از راه رسید. در حال حاضر صنعت خودرو بر تولید خودروهای برقی متمرکز شده است. در دراز مدت کسب موفقیت حتمی است، اما شرایط کنونی دشوار است. در نمایشگاه فرانکفورت خواهیم دید که خودروسازان آلمانی چطور از پس این شرایط برمی‌آیند.»

     

    بحران اعتماد

    پروفسور فردیناند دودنهوفر، از مرکز تحقیقات خودرو در دانشگاه دویسبورگ-اسن در آلمان، نام این وضعیت را «بحران اعتماد» گذاشته است. او می‌گوید: «بحران اعتماد در آلمان شکل گرفته است و تصور می‌کنم مردم در نمایشگاه پرسش‌های زیادی مطرح کنند. اما پس ازآن می‌توانیم به روال عادی برگردیم و همچون 10 سال اخیر نمایندگان آلمان به پارلمان اروپا در بروکسل بروند و برای تسهیل قوانین تلاش کنند. اما همه این‌ها به نتیجه انتخابات بستگی دارد.»آنگلا مرکل، نامزد حزب غالب دموکرات مسیحی و متحد محافظه‌کارش، حزب سوسیال مسیحی ایالت باواریاست. رقیب آنها، یعنی حزب سوسیال دموکرات، با اختلاف زیاد در جایگاه بعدی قرار دارد. ممکن است مرکل ناگزیر شود برای حفظ قدرت، با یکی از احزاب کوچک ائتلاف کند. اگر برای ائتلاف با حزب دموکرات آزاد آلمان به توافق برسد نیازی به تغییر مواضع نخواهد داشت، اما اگر ناگزیر دست به دامن حزب سبز شود، حفظ مواضع موجود ممکن نخواهد بود. سبزها خواستار برخورد شدیدتر با خودروسازان متخلف هستند.

    غایبان بزرگ نمایشگاه

    نمایشگاه فرانکفورت امسال تا حدودی رونق خود را از دست داده است، زیرا برخی از معتبرترین خودروسازان غیر آلمانی اعلام کرده‌اند در این رویداد سنتی حضور نخواهند داشت. آلفا رومئو، فیات، اینفینیتی، جیپ، مازراتی، میتسوبیشی، ولوو ،نیسان و پژو از این جمله‌اند. این خودروسازان علاوه‌بر اینکه جای مرسومشان را در نمایشگاه امسال خالی گذاشتند، درست در هفته‌های منتهی به نمایشگاه فرانکفورت، از مدل‌های جدید‌شان رونمایی کردند تا توجه رسانه‌ها را از اخبار نمایشگاه منحرف کنند. دیگر تغییر ناخوشایند نمایشگاه این است که آئودی سالن بسیار بزرگ و مجلل خود را در راستای کاهش هزینه‌ها به نمایشگاه «نیو موبیلیتی ورلد» واگذار کرده است. سالن مملو از شرکت‌های پیشرو در فناوری‌ اطلاعات خواهد شد و این شرکت‌ها به مراجعان نشان خواهند داد که چگونه جهان را دگرگون خواهند ساخت. قدرت نمایی فناوری‌های آینده، می‌تواند به ضرر صنایع خودرویی تمام شود. پیتر ولز می‌گوید:«صنعت خودرو، کماکان چون نگینی بر تارک صنایع آلمان می‌درخشد، اما درخصوص اینکه رهبران صنایع خودروسازی بتوانند چالش‌های آینده را مدیریت کنند، تردیدهای جدی وجود دارد. خودروسازان برای حفظ برتری، درگیر رقابتی نفس‌گیر با شرکت‌های فناورانه و مدل‌های کسب‌و‌کار تازه هستند که در آمریکا و دیگر نقاط جهان سربرمی‌آورند. صنعت خودرو از این خطرات آگاه است، اما ممکن است نتواند پاسخ مناسبی برای این تهدیدات بیابد.»انتظار می‌رود در این نمایشگاه شاهد خودروهای شاسی‌بلندبیشتری باشیم. برندهای چینی «چری» و «گریت وال» پرچم‌داران تازه‌ای را معرفی‌ خواهند کرد که می‌تواند خودروسازان اروپایی و آمریکایی را به وحشت بیندازد. «فراری» بناست با «پورتوفینو» حاضران را شگفت‌زده کند. بسیاری از خودروهای برقی نیز در حد مدل‌های مفهومی ارائه خواهند شد، که نشان می‌دهد این خودروها هنوز تکامل نیافته‌اند. نمایشگاه خودروی فرانکفورت از 14 سپتامبر گشایش می‌یابد و تا 24 سپتامبر ادامه خواهد یافت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو