فونیکسریمکسبهتام

«اختصاصی عصرخودرو»

کارنامه خودرویی دولت یازدهم

عصر خودرو- عملکرد دولت یازدهم از رشد ۲۰ درصدی تولید خودرو در سالهای ۹۲ تا ۹۵ حکایت دارد. براساس گزارش عملکرد این وزارتخانه می توان گفت تولید خودرو که در سال ۱۳۹۲ به ۷۴۵ هزار دستگاه رسیده بود، در سال ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه و طی ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۶ با ۲۰ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۵ پیش بینی می شود تولید ۱۳۹۶ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد.

کارنامه خودرویی دولت یازدهم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، «تدوین برنامه راهبردی و تفضیلی صنعت خودروسازی، ارتقاء توان داخلی، بهبود کیفیت فنی و ارتقاء استانداردهای زیست محیطی، توجه به وضعیت قطعه سازها و ارتقاء فنی عملکرد آنان و جلب رضایت نسبی مشتریان» را می توان از جمله برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم دانست. برنامه هایی که برای تحقق آن از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو، دعوت و قراردادهای همکاری نیز با شرکت های مطرح منعقد شد که  در این زمینه می توان به قراردادهای شرکت های پژو و سیتروئن فرانسه در راستای مشارکت با شرکت های ایران خودرو و سایپا اشاره کرد. قراردادهایی که براساس آن تولید  پژو 2008 استارت خورد و تا آخر سال نیز مدل دوم تولید و در سال آینده نیز شاهد تولید دو مدل جدید دیگر خواهیم بود. قرارداد مشارکت شرکت رنو با طرف های ایرانی نیز در ماههای پایانی فعالیت دولت یازدهم نهایی شد و براساس برنامه ریزی صورت گرفته اولین مدل آن در اواخر سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. در کنار قراردادهای مذکور طرف های ایرانی با شرکت های فولکس واگن و دایملر بنز آلمان نیز جهت مشارکت برای تولید خودروهای سواری و تجاری در حال مذاکره اند و شرکت های خودروساز کره ای و چینی نیز آمادگی خود را برای سرمایه گذاری مشترک اعلام کرده اند.
    از سوی دیگر رفع تحریم های بین المللی که  کاهش هزینه مبادلات تجاری را به همراه داشت موجب شد تا موانع از سر راه توسعه کشور برداشته و امیدها برای توسعه فعالیت های اقتصادی کشور افزایش یابد. روندی که موجب شد تا به واسطه آن شاهد ورود هیات های تجاری به کشور باشیم؛ بطوریکه در بخش صنعت با فرض نبود کاستی های سیاستی، اولین و مهمترین اثرات اجرای برجام بهبود عملکرد اعتبارات اسنادی (ال سی)، بهبود شرایط در تامین مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای و در نهایت افزایش سرمایه گذاری صنعتی بود. همچنین با کاهش هزینه های مبادله واحدهای تولیدی، سودآوری شرکتهای تولیدی افزایش یافته و با کاهش قیمت تمام شده این واحدها، میزان رقابت پذیری محصولات تولیدی به مراتب افزایش پیدا کرد. همچنین علاوه بر تقویت سرمایه گذاری های داخلی، امکان شکل گیری سرمایه گذاری های مشترک به خصوص در صنعت خودرو توسعه پیدا کند. در این خصوص می توان به قرارداد  600 میلیون یورویی با رنو فرانسه اشاره کرد.
    اما در زمینه عملکرد سازمانهای وابسته در حوزه صنایع پیشرفته نیز در دوره چهارساله دولت یازدهم شاهد تحولاتی بودیم که در این خصوص می توان به طراحی   و   توسعه   خودروهای  هیبرید                                           اشاره کرد. طرحی که در گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت به طراحی اتوبوس   هیبرید   الکتریکی   توسط   مرکز   تحقیقات   خودرو،   سوخت   و   محیط   زیست   دانشگاه   تهران اشاره  شده   است.  بر این اساس ساختار   هیبرید   سری   روی   اتوبوس   گاز   سوز   O457   درون‌شهری   شرکت   ایران‌خودرو   دیزل   پیاده   سازی   شده‌   است .  در   این   پروژه   با   نمونه‌سازی   اتوبوس   هیبرید،   دانش   فنی   سیستم   هیبرید   و   کنترلر   آن   توسعه   داده   شده   و   بومی‌سازی                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  خواهد شد.
    از دیگر اقدامات این وزارتخانه در دولت یازدهم می توان به  «افزایش ظرفیت تولید خودرو از 1.8 میلیون دستگاه  به 2.1 میلیون دستگاه، تنوع در تولید خودروهای داخلی با تولید خودروهای جدید ازجمله (2008، دنا پلاس، تندر پلاس، ساندرو، ساندرو استپ وی، i 207 ، 301، 208 ، تیباوانت آریسان ، وانتتندر 90 و... ) ، تدوین اهداف کمی تولید و صادرات انواع خودرو تا افق 1404، برنامه ریزی ایجاد تنوع در محصولات تولیدی خودروسازن به طوریکه در مقایسه با سال 1392 بیش از 19 مدل جدید به خودروهای تولیدی در کشور افزوده شد. ارتقاء استاندارد ایمنی و کیفیت خودرو با افزایش تعداد استانداردهای اجباری، شروع عملیات  ساخت مرکز ملی آزمون جاده ای خودرو ،‌ تجهیز وتکمیل  تجهیزات آزمایشگاهی و آزمونهای قطعات و مجموعه های خودرو جهت انجام آزمونهای مرتبط با استاندارد های جدید، برنامه های کاهش موثر آلایندگی هوا و مصرف سوخت، ارتقاء استاندارد سطح آلایندگی خودروها به یورو4 و یورو 5، جایگزینی خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان و اجرای طرح جایگزینی 90 هزار تاکسی  فرسوده  در کشور که تا کنون  بیش از53000 دستگاه تاکسی تحویل شده ، توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری و اجرای طرح جایگزینی موتورسیکلت فرسوده،  تدوین طرح حمایتی تولید خودرو ها و موتورسیکلت برقی،  نصب فیلتر جذب ذرات معلق و ارتقاء موتورهای دیزلی بر اساس استاندارد یورو 5 EEV و اجرای برنامه کاهش میزان متوسط مصرف سوخت خودروهای تولیدی از 200 گرم منواکسید کربن  در یکصد کیلومتر  به 140 گرم در یکصد کیلومتر» اشاره کرد.   علاوه بر اقدامات مذکور در خصوص ارتقاء خدمات  فروش و پس از فروش خودرو نیز اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه در دولت یازدهم شامل «تعیین اهداف کیفی سالانه خودروهای  تولیدی و پایش مستمر عملکرد خدمات پس از فروش و کیفیت ، نظارت مستمر برکیفیت خودروهای تولیدی در کشور و ارزیابی رضایت مشتریان در خصوص کیفیت اولیه و دوام خودروهای تولیدی و وارداتی» می شود.  
    اما در دولت یازدهم شاهد سرمایه گذاری های مشترک در قراردادهای جدید نیز بوده ایم که در این خصوص می توان به « انعقاد تفاهم نامه همکاری با 11 شرکت خارجی دارای دانش فنی در پروژه های استراتژیک صنعت خودرو مربوط به قوای محرکه و انتقال قدرت  در جهت توسعه صادرات و افزایش سطح کیفی قطعات و خودرو درقالب پروژه هایی همچون(موتور سه سیلندر کم مصرف یورو 6 ، اکسل ، فرمان برقی ،پلوس ، تولید موتور EFD ، گیربکس ، شاسی، قوای محرکه)، انعقاد قرارداد درخصوص همکاری با برندهای معتبر جهانی  درجهت توسعه صادرات و افزایش سطح کیفی خودرو و قطعات مانند(پروژه ایجاد شرکت ایکاپ - همکاری مشترک ایران خودو و پژو ) ، سیتروئن ( سایپا و پژو سیتروئن) ، رنو ( ایدرو و رنو ) و عقد 9 قرارداد شرکت قطعه ساز داخلی  با 10 شرکت خارجی فعال که در تولید محصولات بصورت JV همکاری دارند » اشاره کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو