فونیکسریمکسبهتام

راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

قدر قطره قطره‌شو بــدون

عصر خودرو- چه دلتان بخواهد چه نه، روز‌به‌روز هزینه‏ های سوخت و انرژی رو به افزایش است. این موضوع محدود به مرزهای کشورمان نبوده و تمامی کشورها با آن دست و پنجه نرم می‏ کنند. از همین رو یکی از اصلی‏ ترین مزیت‏های رقابتی میان خودروسازان علی ‏الخصوص سدان خانوادگی، میزان مصرف سوخت آنهاست.

قدر قطره قطره‌شو بــدون
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، جدا از نوع، ذات و شخصیت خودرو، نوع نگهداری و رانندگی نیز در میزان مصرف سوخت تاثیر بسزایی داشته که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

    یه دستی به سر و روی خودرو زبون‌بسته بکش
    ماشین ظرفشویی هم احتیاج به سرویس دور‏ه ‏ای دارد چه برسد به خودرو شما که بالغ بر 30 هزار قطعه در آن استفاده شده است. اگر دست به آچار نیستید و از سرویس‏های معمول خودرو سر‌در‌نمی‏ آورید، حداقل به نمایندگی‏ های خودرو خود اطمینان کرده و هر از گاهی سری به آنها بزنید که حداقل آنها به داد این زبان‌بسته برسند. در مواردی مشاهده شده که پیشرانه خودرو به علت عدم تعویض روغن موتور به طور کامل  به زباله‏ دان تاریخ پیوسته است.
    در سرویس‏ های دوره ‏ای خودروها که در دفترچه آنها ذکر شده است معمولا فیلترهای هوا، روغن، بنزین، تهویه اتاق و شمع‌ها، روغن موتور که مواردی مصرفی هستند، تعویض می ‏شوند که سهم بسزایی در کاهش مصرف سوخت خواهند داشت.  به‌صورت مرتب قوای محرک و نحوه کارکرد آن را بررسی کنید‌ که شامل بررسی شمع‏ ها و  سنسور اکسیژن می‏شود.

    به کفش‏هاش توجه‌کن
    خودرو شما تنها از طریق تایر با سطح حرکتی در تماس است. در نتیجه تاثیر غیر‌قابل‌باوری بر کیفیت و نوع رانندگی شما ایفا می‏ کند و می‏ بایستی همان اندازه که به راحتی کفش خود اهمیت می‏ دهید، به تایرهای زیر خودرویتان نیز توجه کنید. در ابتدا فشار باد لاستیک ‏ها را تنظیم کنید. این عامل نه‌تنها به کاهش مصرف سوخت کمک شایانی می‏ کند، بلکه می‏ تواند عمر لاستیک شما را حتی تا 2 برابر افزایش دهد. پایین‌بودن فشار باد ‌هنگام رانندگی باعث اصطکاک بیشتر و در نتیجه تولید حرارت بیش از حد در لاستیک می‌شود که نه‌تنها منجر به افزایش میزان مصرف سوخت می ‏شود بلکه عمر لاستیک را نیز به‌شدت کاهش می‌دهد. فشار باد لاستیک خودرو باید به اندازه‌ای باشد که از طرف کارخانه سازنده اتومبیل توصیه شده است. لاستیک‏ های پهن‌تر از حالت توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرویتان نیز به افزایش مصرف سوخت دامن خواهد زد. بازدید هر 2 هفته یک‌بار فشار باد لاستیک ‏ها را در برنامه خود بگنجانید.
    از نیتروژن به‌جای هوای معمولی استفاده کنید. موسسه EPA (‌تاکسی حفاظت محیط زیست ایالات متحده‌) بیان می‌کند چنانچه هر 4 تایر به اندازه 1 پی‌اس‌آی ناچیز کم باد باشد تا 0 . 3 درصد در مصرف سوخت تاثیر منفی می‏ گذارد و از آنجا که  نیتروژن محافظت فشار باد بهتری دارد سبب‌ساز کاهش مصرف سوخت می‌شود‌.

    دنده صحیح را انتخاب‌کن
    اگر در یک خودرو با دنده 3، 60 کیلومتر در ساعت برانید، 25 درصد بیشتر سوخت نسبت به حرکت با همان سرعت و دنده 5 مصرف می‏ کنید. حالا قضاوت با خودتان. رانندگی روزمره را از رانندگی در پیست مجزا کنید. لزومی ندارد همه دنده ‏ها دور موتورهای منطقه قرمز را تجربه کنند. 

    با سرعت مناسب برانید
    هر چقدر سریع‌تر برانید، شکافتن هوای پیش روی خودرو شما سخت‌تر شده و در نتیجه میزان مصرف سوخت بالاتر می‏ رود. اداره محیط زیست بریتانیا ادعا می‏ کند به ازای هر 5‌مایل (‌8 کیلومتر بر ساعت‌) که بالای  65مایل در ساعت (‌104 کیلومتر بر ساعت‌) حرکت کنید، 7 درصد مصرف سوخت شما افزایش پیدا می‏ کند.

    سقف خودرو انبار اقلام ضایعاتی نیست
    اگر به هر دلیلی نیاز به استفاده از باربند روی سقف خودرو دارید، پس از رفع حاجت لطف بفرمایید و آن را از سقف خودرو جدا کنید. ایجاد مقاومت در مقابل جریان هوا مصرف سوخت شما را قطعا افزایش خواهد داد.

    به وقتش از کروز کنترل استفاده کنید
    زمانی که در آزادراه و بزرگراه‏ های خلوت هستید، از کروز کنترل (Cruise Control)  استفاده کنید. بهره‌گیری از این تکنولوژی می ‏تواند تا 6 درصد مصرف سوخت شما را کاهش دهد.

    خودرو را در حالت سکون نگاه ندارید
    شاید یکی از مشکلاتی که شهرنشینان در اغلب کشورهای دنیا با آن مواجهند، ترافیک است؛ ترافیکی که در آن خودروها ساعت‏های زیادی را در آن به حالت سکون باقی می‏ مانند. در صورت توقف پشت چراغ‏ های بالای 50‌ثانیه به‌راحتی می‌توانید خودرو را خاموش کرده و مجددا هنگام سبز شدن چراغ راهنمایی روشن کنید. همان طور که می‏ دانید در خودروهای کمی مدرن‏ تر از تولیدات داخلی، تکنولوژی با نام Stop/Start تعبیه شده تا به کاهش مصرف سوخت و استهلاک قوای محرکه کمک کند.
    طرز کار سیستم بدین صورت است، زمانی که در پشت چراغ قرمز توقف کرده و منتظر سبزشدن آن هستید، پیشرانه خاموش می‌شود. در خودروهایی با گیربکس دستی، شما معمولا باید خودرو را به منظور خاموش‌کردن در حالت خلاص قرار دهید. به محض اینکه شما پا را از روی ترمز برداشته و یا کلاچ را درگیر کنید، پیشرانه به‌ صورت خودکار روشن می‌شود بنابراین دوباره می‌توانید به راه خود ادامه دهید. لازم به توضیح است که این دوباره روشن شدن‌های پی‌درپی نیازمند استارتر و باتری متفاوتی است.

    یک دقیقه گرم کردن موتور کافی است
    یکی دیگر از نکاتی که باید بدان توجه کنید این است که زمان گرم‌شدن خودرو لزومی ندارد خودرو خود را بیشتر از یک دقیقه گرم کنید. پس از یک دقیقه شروع به حرکت کنید اما تا زمانی که از گرم شدن کامل سیستم  روغن‌کاری خودرو مطمئن نشدید پرفشار رانندگی نکنید. مورد‌هایی مشاهده شده که پدر خانواده ماموریتی را برای پسر خود تعریف کرده تا خودرو را نیم ساعت قبل از خروج عالیجناب از منزل به صورت کامل گرم کرده تا ایشان مخصوصا در روزهای سرد زمستان حسابی از خجالت اتمسفر و محیط زیست در بیایند. فالکون جنگنده «F-16» نیز تا این حد احتیاج به گرم‌کردن ندارد. یک دقیقه کافی است، باور کنید.

    از نقشه استفاده کنید
    قبل از شروع حرکت یک‌بار مقصد و مسیر حرکتی را در اپلیکیشن‌های انتخاب مسیر مانند google map بررسی کنید تا کم‌ترافیک‌ترین مسیر را به شما پیشنهاد دهد.

    تعمیرگاه سیار حمل نکنید
    لطفا مثل کولی‏ های خانه‌به‌دوش تمام وسایل مربوط و نامربوط زندگی‌تان را در خودرو انبار نکنید. مورد‌هایی داریم که راننده محترم گیربکس اضافی در خودرو نگاه می‌دارد تا مبادا در میان راه از امداد خودرو‌ها استفاده کند. این روزها با یک تماس کوچک امداد خودروهای مختلف در تمام کشور در خدمت شما هستند.

    رانندگی تهاجمی را فراموش کنید
    کارشناسان تخمین زده‌اند که رانندگی تهاجمی تا 33 درصد در افزایش مصرف سوخت تاثیر دارد. این جمله را ملکه ذهن خود کنید. رانندگی پرتنش و پرتلاطم در فرمان‌دهی و شتابگیری مثبت و منفی همگی باعث از دست رفتن زمان‌، بروز حادثه و افزایش مصرف سوخت می‌شود. 

    دنده‌ها را به‌موقع عوض کنید
    بارها در مقالات رانندگی به این نکته اشاره کرده ‏ام که بهترین زمان تعویض دنده، در آستانه محدوده قرمز دور موتور است؛ محدوده ‏ای که دنده ‏ها با بهترین تورک به همدیگر انتقال داده می‌شوند. اما این نکته برای رانندگی پرفشار در مسابقات است نه برای بنزین لیتری 1000 تومان که شما را به محل کار می‌برد. در خودرو‏های بنزینی عموما پیشنهاد می‏شود که دنده‌ها را در دور موتور 2500 و در خودرو‌های دیزلی در 2000 دور در دقیقه تعویض کنید. تعویض در دور موتور‌های پایین‌تر از این اعداد امکان آسیب به موتور را بالا خواهد برد. پس لطفا از آن سوی بام پایین نیفتید و به‌موقع دنده را تعویض کنید.

    این همه نکته و راهکار به چه  قیمت؟
    اگر شما همه این موارد را رعایت کنید پیش‌بینی می‌شود تا 15 درصد مصرف سوخت خود را پایین بیاورید. اگر شما هفته‌ای 50 لیتر بنزین معمولی با قیمت 1000 تومان استفاده کنید، در انتهای سال شما 360 لیتر بنزین خود را هدر نداده‌اید. حال تصور کنید در کشوری مثل ترکیه زندگی می‌کنید. هم‌اکنون هر لیتر بنزین در ترکیه 4.5لیر معادل 5500 تومان به فروش می‌رسد. جدا از مسائل زیست محیطی شما می‌توانید با رعایت نکاتی ساده هم آرامش در رانندگی را به خود و همسفران خود هدیه داده‌، عمر موتور خود را بالا ببرید و هم به جیب خود کمک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو