فونیکسریمکسبهتام

ناسازگاری خودروهای داخلی با پاک ترین سوخت جهان

سهم پائین سی ان جی در سبد سوخت مردم

عصر خودرو- در حالیکه تولید سی ان جی در کشور به ۴۴ میلیون متر مکعب رسیده اما کماکان نیمی از این ظرفیت مورد استفاده قرار نمی گیرد.

سهم پائین سی ان جی در سبد سوخت مردم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گاز طبیعی از پاک‌ترین سوخت‌های جهان به شمار می رود و به دلیل انتشار بسیار کم آلودگی از آن بعنوان سوخت سبز یاد می شود که به مقدار مناسبی در ایران وجود دارد و از مجموع 190 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز در جهان حدود 35 تریلیون متر مکعب یعنی 18.2 درصد آن در کشور ما یافت می شود.
    حدود 15 سال قبل، تصمیم‌گیران و مدیران، برنامه‌ای برای استفاده و بهره‌گیری بهتر از گاز طبیعی در مصارف گوناگون را در دستور کار قرار دادند که یکی از این بخش ها، استفاده از گاز سی ان جی در سوخت به جای بنزین بود که در این مدت بیش از 40 میلیارد متر مکعب گاز به جای بنزین مصرف شد و این یعنی صرفه جویی مناسب که هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ محیط زیستی مقرون به صرفه بوده است.

    اوایل اجرا طرح توزیع سوخت گاز با استقبال مردم مواجه شد و صف های طولانی ای را در جایگاه های توزیع شاهد بودیم اما در سالهای اخیر با وجود تأمین سوخت گاز سی ان جی به میزان مطلوب ، به گفته مسئولان مردم تنها از نصف ظرفیت موجود استفاد و از نیمی دیگر مغفول مانده اند.

    به نظر می رسد تولید خودروهای پایه گاز سوز بیشتر الزامی است، چراکه قرار دادن مخزن سوخت که اغلب در خارج از نمایندگی های مجاز انجام می شود، موجب دردسر شده و در اکثر موارد از مخزن های از رده خارج و غیراستاندارد استفاده می شود.

    با وجود اینکه این سوخت از مزیت های ویژه ای برخوردار است، لیکن نبود خودروهای پایه گاز سوز و همچنین تعداد اندک جایگاه های سوخت گیری به ویژه در شهرستان ها موجب شده تا استفاده از سی ان جی کاهش یابد.
    50 درصد ظرفیت تولید بلا استفاده است

    علی مهرابی مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در خصوص آخرین وضعیت جایگاه های سی ان جی کشور،گفت: با بهره برداری از 18 جایگاه جدید در سراسر کشور تعداد جایگاه های فعال به دوهزار و 400 رسیده است.

    وی ادامه داد: برهمین اساس ظرفیت تولید گاز در جایگاه ها به 44 میلیون مترمکعب رسیده، اما میزان استفاده کماکان 50 درصد تولید، یعنی 21 میلیون مترمکعب است.

    این مقام مسئول با اشاره به کاهش تمایل مردم نسبت به استفاده از سوخت گاز، اظهار داشت: سوخت  سی ان جی  21.7 درصد از سبد سوختی کشور را تشکیل می دهد که این رقم در کلان شهری نظیر تهران به کمتر از 15 درصد می رسد.

    وی افزود:  البته در استان های آذربایجان شرقی، غربی، خراسان شمالی، اردبیل و کرمان بین 30 تا 40 درصد بوده که استقبال قابل توجهی است اما میزان استفاده باید افزایش یابد.

    مهرابی تأکید کرد: افزایش مصرف گاز، کاهش واردات بنزین و جلوگیری از خروج ارز را به همراه دارد اما تحقق این امر منوط به همکاری خودروسازان در این زمینه است.

    مدیر طرح  سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: متأسفانه صنعت خودروسازی کشور در بخش خودروهای دوگانه سوز طی 16 سال حضوری که صنعت  سی ان جی در داخل کشور داشته، توسعه مناسبی نداشته است که این امر یکی از عوامل اصلی کاهش تمایل مردم نسبت به استفاده از سوخت گاز است.

    مهرابی در پایان با اشاره به کاهش تمایل سرمایه گذاران برای احداث جایگاه اظهار داشت: بیش از دوسال نرخ کارمزد جایگاه‌داران ثابت بوده که طبق مذکرات انجام شده پس از طی مراحل قانونی این مبلغ حدود 20 تومان برای هر مترمکعب افزایش خواهد یافت.
    برخورد جدی با مخازن غیر استاندارد

    مسلم بیات مدیرکل استاندارد استان تهران در خصوص بازرسی از مخازن غیر استاندارد اظهار داشت: طرح پایلوت بازرسی مخازن سی ان جی خودروهای سواری و تاکسی‌های درحال تردد در استان تهران ، با استقرار تیم‌های بازرسی از شرکت‌های بازرسی همکار سازمان ملی استاندارد ایران در مراکز معاینه فنی، اجرایی شده است.

    وی افزود: در این خصوص از 280 مخزن مورد بازرسی و ارجاعی به آزمایشگاه، برای انجام آزمون هیدرواستاتیک، 215 مخزن در این آزمون مردود شد و 65 مخزن نیز در حال طی مراحل آزمون موردنظر است.

    مدیرکل استاندارد استان تهران در خصوص سرنوشت مخازن غیراستاندارد سی ان جی ، گفت: مخازن غیراستاندارد مردودشده، برش خورده و آماده ذوب می‌شوند و نکته جالب اینکه مخازن از رده خارج‌شده، عمدتاً ساخت کشور چین هستند.

    بیات همچنین در خصوص بازرسی و آزمون مخازن سی ان جی اتوبوس‌های ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی استان، بیان کرد: در بازرسی‌های انجام‌شده از سال 92 تاکنون، حدود 17هزار و 500 مخزن سی ان جی وسائط نقلیه، بازرسی و تعداد سه هزار و 550 مخزن غیراستاندارد، توسط شرکت‌های بازرسی معدوم شدند.
    لزوم بازنگری در قیمت  سی ان جی

    اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی سی ان جی   اظهار داشت: از اوایل دهه 80 سوخت سی ان جی به‌صورت توسعه ای در کشور فراگیر شد، بطوری که امروز با وجود بیش از 2 هزار و 400 جایگاه این سوخت در سراسر کشور  ظرفیت تولید به 44 میلیون متر مکعب رسیده است.

    وی در پاسخ به این سوال که چرا استقبال مردم از سوخت سی ان جی کاهش یافته بیان کرد: علاوه بر ناسازگاری خودروها با سوخت سی ان جی قیمت بالای این فرآورده نسبت به استانداردهای جهانی از مهمترین عواملی است که تمایل مردم برای استفاده از این سوخت را کاهش داده است.

    رئیس انجمن صنفی سی ان جی تصریح کرد: طبق استانداردهای جهانی بهای سوخت سی ان جی باید 20 تا 25 درصد بهای بنزین باشد، اما در کشور ما این نسب به 40 درصد می رسد، چراکه هر لیتر بنزین معادل هزار تومان و هر مترمکعب گاز نیز برابر  با 410 تومان محاسبه می شود.

    دادرس با تأکید بر اینکه بهای سی ان جی باید کاهش یابد، گفت: رعایت نسبت مذکور و ایجاد فاصله ای معنادار میان بهای بنزین و سی ان جی می تواند مردم را به استفاده هرچه بیشتر از این سوخت جایگزین ترغیب کند.

    وی در پایان بیان کرد: قیمت سی ان جی باید کاهش یابد اما تصمیم گیرنده در این خصوص برعهده مجلس شورای اسلامی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو