فونیکسریمکسبهتام

خودروی پژو ۵۰۸ چقدر ایمن است؟

عصر خودرو: پژو ۵۰۸ یکی از خودروهای ایمنی است که به تازگی به کشورمان آورده شده است. این خودرو در آزمون ایمنی یورو‌ ان‌کپ در سال ۲۰۱۱ توانست ۵ ستاره کامل ایمنی را دریافت کند. پژو ۵۰۸ توسط ایکاپ که شرکت جوینت‌ونچر ایران‌خودرو و پژو است، به بازار ایران عرضه شده است.

خودروی پژو ۵۰۸ چقدر ایمن است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

پژو 508 اولین بار در سال 2010 در نمایشگاه خودرو پاریس رسما رونمایی و تولید آن از سال بعد آغاز شد. نسخه‌ی به‌روزرسانی شده‌ی این خودرو به عنوان نمونه‌ی فیس‌لیفت در سال 2015 عرضه شد و همین اتاق قرار است به بازار ایران وارد شود. پژو 508 در تست تصادف در بخش بزرگسال توانست 90 درصد از بخش ارزشیابی ایمنی کامل بزرگسال، 87 درصد از ایمنی کامل خردسال، 41 درصد از ایمنی کامل عابرپیاده و 97 درصد از ارزشیابی تجهیزات ایمنی را کسب کند.

در تست تصادف از بغل، سر و لگن راننده در امنیت خوبی قرار دارند که با رنگ سبز در تصویر نشان داده شده است. دلیل آن هم کیسه‌های هوای جانبی است تا از جان سرنشینان تا حد زیادی حفاظت کنند. با این حال قفسه سینه و شکم در خطر جدی هنگام برخورد از کنار هستند. بر اثر برخورد جانبی اتومبیل، سقف، در و شاسی اتومبیل تا حدی کج می‌شوند و تغییر شکل می‌دهند.

تست شلاقی (Whiplash) مرحله‌ای است که آدمک تست تصادف روی صندلی قرار دهد و با سورتمه به عقب کشیده می‌شود. دلیل این تست سنجش میزان جراحات وارد به سرنشین هنگام برخورد با سرعت نسبتا پایین است؛ چراکه ضربه تصادف ممکن است باعث صدمه به ستون فقرات شود. در این آزمون، سر راننده در وضعیت ایمنی بالا مورد ارزیابی قرار گرفت. بنابراین نگرانی خاصی در مورد آسیب جبران‌ناپذیر هنگام تصادف با این خودرو در سرعت‌های نسبتا پایین با موانع نیست.
در تست عابر پیاده، پژو 508 توانست عملکرد متوسط روبه پایینی نشان دهد. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، سپر جلو، و وسط در موتور از بخش‌های امنی هستند که براثر برخورد سر و پای عابر پیاده با آن‌ها، آسیب کمی وارد می‌شود. با این حال، شیشه‌ی اتومبیل و کناره‌های سپر و در موتور طراحی مناسبی برای حفظ جان سرنشینان ندارند.

این تست در سال 2011 گرفته شده و استانداردهای این تست مربوط به همان دوره است. شکی نیست که این خودرو اگر با استانداردهای امروزی مورد ارزیابی قرار گیرد، نمی‌تواند این امتیازات را کسب کند. با این حال با درنظر گرفتن بازار خودروهای ایران، پژو 508 می‌تواند یکی از خودروهای مناسب با ایمنی نسبتا بالا محسوب شود.

پژو 508 از موتور 1٫6 لیتری توربوشارژ با حداکثر توان 163 اسب‌بخار و گشتاور 240 نیوتون‌متر بهره می‌برد. مدل جدید این خودرو به 2 عدد کیسه‌هوای جلو، 2 عدد کیسه‌هوای جانبی و 2 عدد کیسه‌هوای پرده‌ای جلو و عقب مجهز شده که از سر و گردن سرنشینان هنگام تصادف حفاظت می‌کند. از سیستم‌های ترمز می‌توانیم به سیستم ضدقفل ABS، کنترل الکترونیک پایداری ESP، کنترل لغزش ASR، کنترل پایداری دینامیک CBC، کمک سربالایی HAS و ترمز دستی برقی اشاره کنیم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم