فونیکسریمکسبهتام

آزمایش و بررسی مینی‌بوس مکسوس V۸۰

۴۰۰ کیلومتر با نواده SAIC Motor

عصر خودرو- چندین سال است که بازار مینی‌بوس در کشورمان از مدل‌های سنتی آن که مینی‌بوس‌های مرسدس بنز در آن فرمانروایی می‌کردند، به سمت مدل‌های مدرن‌تر این کلاس کاری حرکت کرده است.

۴۰۰ کیلومتر با نواده SAIC Motor
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، درواقع باید گفت این بازار در حال حاضر دارای دو نوع مینی‌بوس از نظر طراحی است که یک چهره آن مینی‌بوس‌هایی به شکل طراحی آسیای شرقی است که مینی‌بوس سحر ایسوزو یا آرین ایران‌خودرو دیزل از بهترین مثال آن خواهد بود و دیگری مدل‌های ون با دماغه‌ای در جلو که در واقع بیانگر طراحی و نگاه اروپایی به این رده کاربردی است که مکسوس یکی از این دست مینی‌بوس‌ها در کشورمان محسوب می‌شود. محصولی که از سوی SAIC Motor به اروپا، آسیا، استرالیا، نیوزلند و آفریقا هم صادر می‌شود.

    چندین سال است که بازار مینی‌بوس در کشورمان از مدل‌های سنتی آن که مینی‌بوس‌های مرسدس بنز در آن فرمانروایی می‌کردند، به سمت مدل‌های مدرن‌تر این کلاس کاری حرکت کرده است. درواقع باید گفت این بازار در حال حاضر دارای دو نوع مینی‌بوس از نظر طراحی است که یک چهره آن مینی‌بوس‌هایی به شکل طراحی آسیای شرقی است که مینی‌بوس سحر ایسوزو یا آرین ایران‌خودرو دیزل از بهترین مثال آن خواهد بود و دیگری مدل‌های ون با دماغه‌ای در جلو که در واقع بیانگر طراحی و نگاه اروپایی به این رده کاربردی است که مکسوس یکی از این دست مینی‌بوس‌ها در کشورمان محسوب می‌شود. محصولی که از سوی SAIC Motor به اروپا، آسیا، استرالیا، نیوزلند و آفریقا هم صادر می‌شود.

    مکسوس چیست؟
    مکسوس مدل V80 در سال‌های 2004 تا 2009 در کشور انگلستان تولید می‌شد و تولید آن در سال 2011 با مشارکت ‌SAIC Motor و Leyland در کشور چین ادامه پیدا کرد و در نمایشگاه خودرو شانگهای در سال 2011 بسیار مورد استقبال قرار گرفت. گروه بهمن‌دیزل، با توجه به سابقه طولانی و تجربه کافی درزمینه تولید مینی‌بوس در کشور، با بررسی و مطالعه بازار و همچنین سنجیدن استانداردهای قدرتی و کیفی، اقدام به عرضه این محصول از سال 93 کرد.
    این مینی‌بوس 16 نفره به امکانات مدرن روز دنیا مانند تزئینات و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های جهانی برای کنترل بیشتر و عملکرد بهتر در این کلاس از وسایل نقلیه مجهز شده ‌و با دریافت 2 ستاره ایمنی از A-NCAP و 4ستاره ایمنی از C-NCAP و همچنین با توجه به سایز استاندارد صندلی‌ها و داشتن کمربند برای هر سرنشین، در کلاس مینی‌بوس‌های VIP طبقه‌بندی می‌شود.
    مکسوس معمولا‌ برای مؤسسات توریستی، سرویس‌های ادارات و مدارس و همچنین برای سفرهای شهری و بین‌شهری استفاده می‌شود و در واقع هنوز استفاده از این قبیل مینی‌بوس‌ها برای حمل مسافر به صورت عمومی در کشورمان جای نیفتاده است.
    پشت فرمان مینی‌بوس
    انگلیسی- چینی
    در کنار سد طالقان، فرصتی فراهم شد تا در محیطی امن  بتوانیم با Maxus V80 رانندگی کنیم و توانایی‌های این مینی‌بوس VIP را به چالش بکشیم. پیشرانه4 سیلندر خطی 8 سوپاپ 2.5 لیتری توربو دیزل می‌تواند حداکثر 135 اسب بخار در دور 3800 و 330 نیوتن‌متر گشتاور در دور 1800 تولید کند و این قدرت و گشتاور را از طریق یک گیربکس دستی 5 سرعته به محور عقب منتقل می‌کند که به این مینی‌بوس قدرت شتاب‌گیری خوبی را حتی باوجود 15 نفر سرنشین و یک راننده ‌می‌دهد. سیستم‌های ایمنی این خودرو به 2 ایربگ برای راننده و سیستم‌های ABS و EBD خلاصه نمی‌شود، بلکه بهره‌گیری از سیستم ضد‌سرقت هوشمند(ایموبیلایزر)، کمربند ایمنی برای تمامی مسافران و همچنین سیستم کمکی ترمز BAS هم به افزایش ایمنی این خودرو کمک می‌کند. گشتاور بالا در این قبیل خودروها باعث می‌شود که دورگیری با افزایش وزن کاهش نیابد ولی اگر ناوارد باشید ممکن است در ابتدا حرکت چرخ‌ها را به سمت هرز‌گردی سوق دهید.  مکسوس از نظر نرمی سواری، چه برای سرنشینان و چه برای راننده خودرو مناسبی  به‌حساب می‌آید و در طول سفر و مسیرهای اتوبانی عملکرد ایده‌آلی دارد ولی فنربندی آن در مسیرهای سنگلاخ و به‌طورکلی غیر‌صاف توان مناسبی برای جذب ضربات را نداشته و درنتیجه سرنشینان در مسیرهای ناهموار راحتی لازم را نخواهند داشت ولی در عوض، تعبیه‌شدن یک کانال سیستم تهویه بزرگ برای سرنشینان عقب کمک می‌کند تا دمای داخل کابین به‌سرعت به استاندارد لازم برای راحتی سرنشینان برسد. همچنین وجود در کشویی برقی و امکان تنظیم پشتی صندلی‌ها برای مسافران و تنظیم 8‌حالته صندلی راننده از دیگر امکاناتی است که این مینی‌بوس را از دیگر رقبا متمایز می‌کند.
    رینگ‌های آلیاژی 16 اینچی با عرض 215 باعث شده تا یک مینی‌بوس با طول 5700 میلی‌متر و ارتفاع 1998 میلی‌متر ‌روی دو محور بافاصله 3850 میلی‌متری پایداری بالایی در جاده و مسیر‌های مختلف داشته باشد. ضمن اینکه دیواره بلند تایر‌های استاندارد آن باعث می‌شود تا نوسانات ناشی از ناهمواری مسیر، کمتر به داخل منتقل شود و بیشتر تکان‌های ناشی از خرابی جاده توسط لاستیک‌ها جذب شوند. البته در این راستا نباید وجود سیستم تعلیق مک‌فرسون برای جلو و سیستم غیرمستقل برای عقب را هم نادیده گرفت.
    اگر بخواهیم بیشتر روی بخش فنی این خودرو مانور بدهیم، لازم است تا به مصرف سوخت بسیار ایده‌آل آن‌هم اشاره‌ای داشته باشیم. در طول سفر رفت‌وبرگشت به طالقان، این خودرو با یک باک کامل 80 لیتری پر از گازوئیل حرکت خود را آغاز کرد و بعد از بازگشت به تهران همچنان نیمی از سوخت در داخل باک باقی‌مانده بود. بر اساس اعلام کارخانه، مصرف سوخت ایده‌آل این خودرو در مصرف ترکیبی 6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است که با توجه به وزن 2.4 تنی آن عددی بسیار ایده‌آل محسوب می‌شود. البته پرواضح است که ثبت این عدد در تهران به حتم امکان‌پذیر نخواهد بود. در طول مسیر رفت و بازگشت، تمامی ظرفیت صندلی‌های این خودرو پرشده بود و همچنین کولر هم تقریبا در تمام راه روشن بود ولی به‌جرأت می‌توان گفت که عملکرد پیشرانه 135 اسبی را خیلی تحت تأثیر خود قرار نمی‌داد و شتاب‌گیری‌ها حتی در مسیرهای سربالایی در حد مطلوبی بود.

    جمع‌بندی و وضعیت بازار
    در حال حاضر مکسوس V80  باقیمت 129.900.000 تومان به‌صورت نقدی و با پیش‌پرداخت 50 تا 100 میلیون و با اقساط 12 تا 24 ماهه با تحویل 15 روزه از سوی بهمن موتور به فروش می‌رسد.
    همان‌طور که گفته شد، این مینی‌بوس برای کاربردهایی چون سرویس ادارات، مدارس و شرکت‌ها و همچنین برای سفرهای توریستی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ازنظر سواری نسبت به نمونه‌های دیگر در بازار داخلی نرم‌تر است و از پیشرانه نسبتا قوی و پرتوانی بهره می‌برد. شاید این نگاه که این خودرو را حتی به‌عنوان یک خودرو برای سفرهای خانوادگی معرفی کنیم، مقداری دور از انتظار باشد ولی با توجه به قیمت مناسب آن حتی می‌تواند علاوه بر مصارف شرکتی و سازمانی، برای سفرهای دسته‌جمعی و خانوادگی هم گزینه مناسبی به‌حساب بیاید که از این نظر می‌تواند نگاه علاقه‌مندان به داشتن کمپر را به سمت خود جلب کند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو