فونیکسریمکسبهتام

وزیر صنعت در اجلاس وزرای صنعت کشورهای دی۸ پیشنهاد داد:

«طراحی مشترک-تولید مشترک» در صنعت خودرو

عصر خودرو : وزیر صنعت، معدن و تجارت که با چند پیشنهاد دراجلاس وزیران صنعت کشورهای عضو گروه دی- هشت در استانبول ترکیه حضور یافته بود، از همتایان خود خواست تا در مرحله نخست بر روی ایجاد بازار فرآورده های پتروشیمی، مشارکت در تحقیق و توسعه در این زمینه و فراهم کردن خدمات آموزشی متمرکز شوند.

«طراحی مشترک-تولید مشترک» در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۴:۰۷

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از موج، مهدی غضنفری، با بیان این مطلب عنوان کرد: می توان در زمینه های مختلف صنایع پتروشیمی با معرفی نمایندگان ذیربط برنامه ریزی کرد و پس از پیشرفت در این مراحل موضوعات دیگر را پیگیری کرد.
    از نظر وزیر صنعت،معدن و تجارت ، صنعت پتروشیمی یکی از بخش هایی است که با همکاری اعضای دی – هشت، منافع زیادی را برای همه کشورهای عضو ایجاد می کند.
    غضنفری در ادامه این سخنرانی که به زبان انگلیسی ایراد شد به موضوع توسعه خودرو نیز پرداخت و گفت : صنعت خودرو نقش زیادی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال دارد و بنابراین کشورهای عضو دی- هشت می توانند با مشارکت یکدیگر و استفاده از مزیت های نسبی اعضا، به ایجاد جریان نقدینگی و سرمایه به توسعه صنعت خودرو و در نتیجه رشد اقتصادی بالاتر خود کمک کنند.
    وی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری توافقات قبلی در حوزه توسعه صنعت خودرو خبر داد و گفت: پیشنهاد می کنیم ایده \\\\\\\\\\"طراحی مشترک- تولید مشترک\\\\\\\\\\" را در صنعت خودرو مورد توجه قرار دهیم.
    برگزاری نخستین نشست مسئولان دولتی بنگاه های کوچک و متوسط کشورهای عضو گروه دی – هشت در سال 1389(دسامبر 2010 ) با محوریت ایجاد برند موضوع دیگری بود که دکتر غضنفری دراین اجلاس درباره آن سخن گفت .
    وی افزود: موضوع برند مشترک برای کشورهای عضو دی-هشت و به خصوص برای بنگاه های کوچک و متوسط که در عرصه رقابت های بین المللی شناخته نشده اند بسیار تأثیرگذار است و باید آن را تا حصول نتیجه پیگیری کرد.
    غضنفری در ادامه اظهار کرد: حرکت مهمی که در همکاری های صنعتی درنظر گرفته شود هماهنگ سازی الگوی توسعه صنعتی با الزامات جهانی برای حفاظت از محیط زیست است و آنچه امروزه در برنامه ریزی توسعه صنایع در نظر گرفته می شود توسعه صنایع و جهت دهی به صنایع در مسیر آسیب رسانی حداقل به محیط زیست و نیز صرفه جویی در منابع انرژی تجدیدناپذیر می باشد.
    وی توضیح داد: کار گروه انرژی و محیط زیست در همکاری و هماهنگی با سایر فعالیت های گروه در خصوص صنایع سبز می تواند زمینه توسعه همکاری های صنعتی را با توجه به ملاحظات زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف انرژی فراهم کند. و همچنین با توجه به اقلیم مناسب در اکثر کشورهای عضو دی- هشت و وجود منابع تجدیدپذیر انرژی نظیر انرژی خورشیدی، گرمایی و پروژه های مشترک می تواند جهت بکارگیری و بهره برداری هرچه بیشتر و بهتر تعریف و اجرا شود.
    به اعتقاد وی، جمع کشورهای عضو گروه دی-هشت، در هر عرصه های جمعی قدرتمند و تأثیرگذار است و به خصوص با توجه به قابلیت های اقتصادی و توان صنعتی اعضای آن، گردهمایی متولیان صنعت این گروه، به یقین می تواند به تصمیمات و سیاست گزاری های مهم و مفیدی برای رشد بخش صنعت اعضای گروه و به تبع آن رشد اقتصادی و ارتقای سطح رفاه مردم این کشورها بیانجامد. مردمی که به حق شایسته برخورداری از بالاترین سطح رفاه اقتصادی و شأن والای انسانی هستند.
    غضنفری با اشاره به پیروزی انقلاب مردم مسلمان مصر و ورود آنها را به دوره جدیدی از رشد و شکوفایی را به کشور مصر تبریک و برای کشور پیشرفت های روزافزون را آرزو کرد .
    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از ملت و دولت ترکیه به خاطر ترتیبات برگزاری این اجلاس و مهمان نوازی آنها قدردانی کرد.

    بحران جهانی - مدیریت انحصاری اقتصاد جهانی
    وی در بخشی از سخنان خود از سال های گذشته، به عنوان سال هایی پر از تلاطم و تحول در اقتصاد و تجارت بین الملل بوده نام برد و گفت : بحران مواد غذایی و افزایش شدید قیمت ها و به فاصله اندکی پس ازآن بروز بحران گسترده اقتصاد جهانی یکی پس از دیگری اقتصاد و تجارت بین الملل را متأثر کرد.
    غضنفری ادامه داد: برای مدتی به نظر می رسید که تلاش های انجام شده برای کنترل بحران موادغذایی و همچنین بحران اقتصاد جهانی به ثمر نشسته است. اما بازگشت نشانه هایی از رکود و بحران اقتصادی و شروع موج جدیدی از افزایش قیمت مواد غذایی، نشان داد که این بحران ها به صورت ریشه ای رفع نشده اند و اقدامات جامعه بین الملل در این خصوص موفقیت آمیز نبوده است.
    وی گفت: متأسفانه در حل هیچ یک از بحران های فوق، دیدی جامع برای درک مشکل و حل اساسی آن به وجود نیامد. دلیل این امر را به درستی می توان در مدیریت انحصارگرایانه اقتصاد جهانی جستجو کرد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود در دومین اجلاس وزرای صنایع دی– هشت با بیان این جمله که کشورهای توسعه یافته مسئولیت خود را در قبال ایجاد بحران نمی پذیرند،دغدغه کشورهای در حال توسعه رادر نظر نمی گیرند، افزود:آنها تنها برای رفع بحران است که کشورهای در حال توسعه را به مشارکت می طلبند.
    وی افزود: اکنون روشن شده است که اقتصاد جهانی تنها با مدیریت و مسئولیت مشترک و توجه به منافع و دغدغه همه کشورهای جهان می تواند به رشد پایدار دست یابد.
    از نظر غضنفری، کشورهای قدرتمند در حال توسعه نظیر اعضا گروه دی- هشت در این عرصه به خوبی می توانند سهم شایسته خود را ادا کنند. توان اقتصادی و صنعتی کشورهای این گروه، به نحوی است که می تواند از این گروه یک قطب اقتصادی بسازد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نگاهی به ساختار تولید و تجارت کشورهای عضو این گروه،اهمیت بخش صنعت را در کشورهای مذکور روشن می سازد.
    غضنفری تصریح کرد: در بیشتر کشورهای عضو، پس از بخش خدمات که بیشترین سهم را در ترکیب تولید ناخالص داخلی دارد، صنعت قرار دارد اما حتی در مورد کشورهایی که بخش کشاورزی مقام دوم را از نظر سهم در ترکیب تولید ناخالص داخلی به خود اختصاص داده است، سهم کالاهای کارخانه ای در صادرات آنها بالاترین میزان را داراست.
    وی سپس گفت: نگاهی به روند رشد ارزش افزوده بخش صنعت طی 10 سال گذشته نشان می دهد که اکثر قریب به اتفاق کشورهای مذکور از رشد بالاتری نسبت به میانگین رشد ارزش افزوده بخش صنعت در سطح جهان برخوردار بوده اند.
    دی –هشت و کنترل بحران اقتصادی
    غضنفری سپس گفت: کشورهای عضو دی-هشت با اتخاذ سیاست های اقتصادی صحیح و مناسب توانستند آثار بحران اقتصادی را نیز به مقدار بسیار قابل توجهی در کشورهای خود کنترل کنند به نحوی که در سال های بحران اقتصادی که رشد ارزش افزوده این بخش در کشورهای با درآمد بالای OECD نزدیک به 9 درصد کاهش نشان می داد، بسیاری از کشورهای عضو دی- هشت رشد مثبت داشتند و حتی در مورد کشورهایی که رشد منفی در این بخش را تجربه کردند میزان این کاهش بسیار کمتر بود.
    وی با اشاره به وضع جمهوری اسلامی ایران طی سال های پس از بحران اظهار داشت: نه تنها رشد اقتصادی و رشد صنعتی کشور کاهش نیافت بلکه با اتخاذ سیاست های اقتصادی مناسب، روند رو به رشدی را در اقتصاد کشورمان شاهد بودیم.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال های 2009 و 2010 بیش از 120 درصد رشد کرد و صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران نیز طی دو سال مذکور به ترتیب 24 و 31 درصد رشد نشان داد که این شاخص ها بیانگر ظرفیت اقتصاد کشور و وجود شرایط مناسب کسب و کار در ایران می باشد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود در دومین اجلاس وزیران صنعت کشورهای عضو گروه دی – هشت عنوان کرد: برگزاری نخستین اجلاس از ابتکار عمل های بسیار خوبی بود که کشورهای عضو دی- هشت به فاصله کمی بعد از بروز بحران اقتصادی و با توجه به قابلیت های کشورهای عضو و ضروریات شرایط اقتصادی حاکم بر جهان، به عمل آوردند.
    وی ادامه داد : نخستین اجلاس با دستور کاری متنوع و با عزم جدی کشورهای شرکت کننده برای همکاری در زمینه های مختلف صنعتی به مصوبات حائز اهمیت و اثر بخش در زمین صنعت داشت و مصوبات مختلف در زمینه استاندارد، منسوجات، سیمان، IT ، انرژی، خودرو، تکنولوژی، صنایع کوچک و متوسط، صنایع غذایی، فولاد، پتروشیمی و همچنین تصویب اسناد برنامه عمل و نقشه راه همکاری های صنعتی نشان دهنده گستردگی و عمق فعالیت های انجام شده در آن اجلاس است.
    وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: به واقع در نخستین اجلاس وزرای صنعت ما توانستیم زمینه های همکاری در بخش صنعت را به خوبی شناسایی کرده و برنامه بلندمدت همکاری های صنعتی کشورهای عضو را تهیه کنیم. کشورهای عضو نیز هر یک مسئولیت انجام پاره ای اقدامات لازم را برعهده گرفتند که برخی از این اقدامات، صورت گرفته و برخی به دلایل مختلف انجام نشده و یا پیشرفت لازم را نداشته است.
    وی سپس گفت : اجلاس کارشناسان ارشد کمیته صنعت فرصت مناسبی بود تا مشکلات موجود بر سر راه انجام این اقدامات شناسایی و رفع گردد. لازم است اکنون که زمینه همکاری را فراهم کرده ایم به کمک هم، بنای استوار همکاری های صنعتی را بسازیم.
    وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: مطمئناً همکاری های تجاری و جریان آزادتر تجارت کالاها، به خصوص کالاهای صنعتی بر توسعه همکاری های صنعتی اثر قابل توجهی خواهد داشت و کشورهای عضو نیز با آگاهی از نقش ارتقای تجارت در توسعه همکاری های اقتصادی نسبت به انعقاد موافقت نامه تجارت ترجیحی بین اعضای گروه اقدام کردند.
    وی با بیان اینکه \\\\\\\\\\" جای خوشحالی دارد که اکنون با تصویب موافقت نامه مذکور توسط ترکیه به عنوان چهارمین کشور امضاکننده، این موافقت نامه اجرایی شده است \\\\\\\\\\" عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران قبلاً موافقت نامه را تصویب کرده بود و با اجرایی شدن موافقتنامه فهرست کالایی خود را برای اعطای ترجیحات به کشورهای متعاهد تهیه کرده است که مراحل تصویب آن در داخل کشور درحال انجام است .
    وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امیدوارم با موفقیت این موافقت نامه، سایر اعضای دی- هشت نیز برای پیوستن به این موافقتنامه تشویق شوند در این صورت برای همه اعضا آثار اقتصادی ملموس تری را از موافقتنامه شاهد خواهیم بود.
    به گفته وی ، کشورهای عضو دی- هشت در عرصه فناوری از توانمندی بسیار خوبی برخوردارند و در صورت برقراری همکاری میان اعضای این گروه، فرصت های ارزشمندی برای تقویت توان ورود و عرضه کالاها و خدمات و محصولات رقابتی به بازارهای جهانی به دست خواهند آورد که به این منظور ایجاد یک شبکه تبادل و انتقال فناوری برای فراهم آوردن زیرساخت مناسب برای مبادله اطلاعات مربوط به فناوری در حوزه تولید کالا، محصولات و خدمات کشورهای عضو ضروری به نظر می رسد.
    وی با اشاره براینکه جمهوری اسلامی ایران پیش نویس تفاهم نامه گسترش همکاری های تکنولوژی کشورهای عضو گروه دی- هشت را تهیه کرده،گفت: امیدوارم این تفاهم نامه از طریق مبادله تجربه های علمی و تکنولوژیکی به توسعه کیفی و کمی این صنعت در کشورهای عضو بیانجامد.
    غضنفری گفت : فناوری اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین فناوری ها در ارتقای دانش فنی و سطح توسعه اقتصادی کشورها در اجلاس اول وزرا مورد توجه جدی قرار گرفت و کشور مالزی مسئولیت امور مربوط به آن را برعهده گرفت.
    وی عنوان کرد : با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم تسریع در انجام اقدامات لازم، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای همکاری با مالزی جهت پیشبرد مصوبات مربوط به بخش فناوری اطلاعات اعلام می نماید.
    یادآور می شود: وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین روز از اقامت خود در استانبول همچنین دیدارهای جداگانه ای با دو گروه از مدیران عامل شرکت های صنعتی ترکیه داشت .
    دیدار با وزرای صنایع کشورهای ترکیه ، مصر ، اندونزی و ...از جمله برنامه های سفر غضنفری در روز نخست سفر او بود.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت که روز چهارشنبه برای شرکت در دومین اجلاس وزیران صنایع کشورهای عضو گروه دی – هشت به استانبول ترکیه سفر کرده بود ، شامگاه گذشته (پنج شنبه) به ایران بازگشت.
    مجموع جمعیت کشورهای عضو گروه دی - هشت نزدیک یک میلیارد نفر برآورد می شود، گروه دی - هشت شامل ایران، پاکستان، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر، نیجریه و ترکیه است که در سال 1997 میلادی تشکیل شد.
    از میان کشورهای عضو گروه دی – هشت جمهوری اسلامی ایران بیشتر مناسبات اقتصادی و تجاری را با کشور ترکیه و پاکستان دارد .دومین اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو دی – هشت از 12 تا 14 مهرماه برگزار شد.

    کرمان موتوراکستریم