فونیکسریمکسبهتام

قیمت تایر خودروهای تجاری ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت

عصر خودرو : قیمت تایر خودروهای تجاری افزایش قیمت۳۰ تا ۱۰۰ درصدی را در سال جاری تجربه کرده است.

قیمت تایر خودروهای تجاری ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳:۳۱

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا از ابتدای سال جاری تاکنون تولیدکنندگان تایر خودروهای تجاری در سه برهه مختلف مجوز افزایش قیمت 9 درصدی محصولات تولیدی خود را از سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کسب کرده اند؛ به گونه ای که افزایش قیمت تایر خودروهای تجاری در سال جاری تاکنون در مجموع حداقل حدود 30 درصد بوده است.
    با این حال قیمت غیر رسمی و بازار آزاد این محصولات رشد بیشتری نسبت به قیمت های رسمی داشته و در برخی محصولات تا رشد 100 درصدی را نیز تجربه کرده است. به عنوان مثال قیمت یک حلقه تایر تجاری 220 هزار تومانی در بازار آزاد تا 420 هزار تومان نیز رسیده است.
    در این میان برخی کارشناسان معتقدند بالا بودن تعرفه واردات این محصول موجب عملکرد برخی تولیدکنندگان در عرضه بخشی از محصول تولیدی با قیمت های بالاتر در بازار آزاد شده است.
    در حال حاضر در شرایطی که تعرفه واردات تایر خودروهای سواری چهار درصد است، در تایرهای تجاری این مقدار به مراتب بیشتر است. به عنوان مثال تعرفه واردات تایر تجاری در ابعاد 22 در 24 معادل 40 درصد است.
    در مجموع افزایش قابل توجه قیمت تایر خودروهای تجاری در سال جاری که از 30 درصد به بالا بوده، رشد قیمت تمام شده تولید خودروهای تجاری را نیز به دنبال داشته است.
    به دنبال رشد قیمت تایر و دیگر مواد اولیه در دو ماه اخیر، تولیدکنندگان خودروهای تجاری به ویژه ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل به عنوان دو لیدر اصلی این گروه درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به کمیته قیمت گذاری خودرو ارائه کرده و در انتظار تصمیم این کمیته به سر می برند.

    کرمان موتوراکستریم