فونیکسریمکسبهتام

ملاقات با کوپه لوکس بیوئیک ریویرا ۱۹۷۴

اشـــراف‌زاده

عصر خودرو - سرها خم و چشم‌ها به ابتدای خیابان دوخته‌شده، شاهکاری باوقار به آرامی نزدیک می‌شود. بیوئیک ریویرا را در مقابل خود می‌یابم، خطوطی که پس از گذشت ۴دهه همچنان نفس را در سینه حبس می‌کنند.

اشـــراف‌زاده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بحران سوختی، سقوط اقتصادی و اصلاحات قوانین فدرال در میانه دهه 70 میلادی، مهر تاییدی بود بر پایان دوران اوج خودروسازی آمریکا! بسیاری از نام‌های شاخص برای همیشه از صفحه روزگار محو شدند و برخی با کاهش حجم موتور و سایز بدنه به زندگی ادامه دادند. بسیاری از اتومبیل‌های اشرافی و بزرگ آمریکایی مانند اولدزمبیل تورونادو، کادیلاک الدورادو و بیوک ریویرا تا آخر این دهه، با تغییرشکل کلی، هویت قبلی خود را از دست داده و منقرض شدند.
ریویرا، کوپه لوکس فول‌سایز سبد محصولات بیوئیک، در فاصله سال‌های 1963 تا 1999 به بازار عرضه شد. همانند بسیاری از دیگر ساخته‌های دست یانکی‌ها، ریشه نامگذاری این اتومبیل نیز در نوع خود جالب و شنیدنی است: ریویرا، لغتی که در لاتین معادل خط ساحلی ترجمه می‌شود، به منطقه ساحلی و لوکس‌نشین واقع در پادشاهی کوچک موناکو در جنوب فرانسه اطلاق می‌شود؛ مکانی که به علت سبک زندگی اشرافی خود، همواره پذیرای طیف وسیعی از خودروهای گران‌قیمت دنیا بوده است. نسل چهارم ریویرا با فاصله گرفتن از طراحی موسوم به Boat Tail یا دم‌قایقی نسل قبل، اتومبیل به نسبت ساده‌تری است. در سفری کوتاه به استان زیبای کرمانشاه، فرصتی یافتم تا با یکی از معدود نمونه‌های نسل چهارم این اتومبیل دیداری داشته باشم و به بررسی جزئیات این غول 2تنی بپردازم.
این خودرو با طول 7/5متر و عرض بیش از 2متری خود، از آنچه در تصاویر مشاهده می‌کنید، بسیار بزرگ‌تر است! یکی از نکات متعددی که در برخورد اول توجهم را به خودش جلب کرد، کیفیت فوق‌العاده بالای رنگ بدنه و هماهنگی بی‌نظیر آن با سقف و تودوزی بود؛ موردی که عکس‌ها آنچنان که باید قادر به بیان آن نیستند. در نمای جلو، سپر کرومی عظیم‌الجثه از مجموعه چهارتایی چراغ‌ها و جلوپنجره محافظت می‌کند؛ این جلوپنجره بزرگ در ترکیب با کاپوت بلند و صندوق کوتاه، هیبت ریویرا را به دایناسور مخوف تیرکس شبیه می‌سازد! حروف کلمه ریویرا به صورت جداجدا ‌روی دماغه نقش بسته‌اند؛ کاپوت در مرکز خود دارای یک برآمدگی بزرگ Vشکل است که بیش از پیش به حالت تهاجمی آن می‌افزاید. یکی از تفاوت‌های فاحش مدل 1974 با نسل پیشین یا به اصطلاح دم‌قایقی، دگرگونی کلی در استایل سقف و شیشه عقب آن است. آرم زیبای ریویرا روی ستون‌های B، که در این طرح ضخیم‌تر هستند، نقش بسته است و شیشه‌های کناری معروف به اپرا جایگزین لچکی‌های سابق شده‌اند. این آرم ‌همچنین در گوشه سمت راست صندوق عقب و کناره گلگیرهای جلو نیز به چشم می‌خورد.
شیشه عقب با یک نمونه تخت گرمکن‌دار تعویض شده، که متعاقبا بر طراحی صندوق عقب نیز تاثیر گذاشته است. در نمای عقب، نکته جالب وجود یک جفت چراغ ترمز اضافی در بالای در صندوق است؛ روشنایی این مجموعه چراغ توجه زیادی را به خود جلب و تشخیص ریویرا را در شب آسان می‌کند! قفل صندوق به صورت برقی باز می‌شود و درب باک دارای پلاک ضدسرقت است که تنها از داخل کابین قابلیت بازشدن دارد. با کمی دقت به نمای نیم‌رخ، موجی که از انتهای در‌ها آغاز می‌شود و تا انتهای بدنه ادامه می‌یابد، نظر بیننده را به خود جلب می‌کند، این موج امضای طراحی بیوک است که در دیگر کوپه‌های شرکت مانند سنچوری و رگال نیز دیده می‌شود. این بدنه ‌روی رینگ‌های 15اینچی فابریک و لاستیک‌های دورسفید سایز 15*75*235 قرار دارد. با فشردن دستگیره، درب سنگین را باز کرده و به نمای داخلی پا می‌گذاریم. کابین بسیار جادار و جزئیات به‌کاررفته در آن خیره‌کننده است! صندلی‌ها به صورت برقی در 8 جهت مختلف قابل تنظیم هستند و مشابه کیفیت روکش چرم آنها را در کمتر خودروی رقیبی می‌توان یافت.
داشبورد با طرح نامتقارن به دو قسمت تقسیم شده است. فرمان بشکن هیدرولیک سه‌شاخه در مرکز خود دارای آرم ریویرا و بخش‌هایی از چرم و طرح چوب است. کیلومترشمار با پس‌زمینه سفید تا عدد 200 مندرج شده است. تنظیمات چراغ‌ها، برف‌پاک‌کن‌های مخفی، سیستم تهویه و رادیو نیز در داخل این قاب قرار دارند. در طرف دیگر قابی با طرح چوب، دریچه‌های تهویه و درب داشبورد را دربر‌گرفته است. رودری‌ها در قسمت بالا دارای روکش‌چرمی قرمز و طرح چوب است و در بخش پایینی با روکش مشابه صندلی‌ها آراسته شده است. آینه‌های بغل و وسط نیز مانند جثه خودرو بزرگ هستند و به صورت برقی از داخل کابین تنظیم می‌شوند. شیشه‌های برقی، قفل مرکزی، کولر و تهویه مطبوع و کروزکنترل از آپشن‌های استاندارد ریویرا هستند. دیگر امکانات سفارشی شامل سنسور هشدار تعویض‌دنده در حالات L1 و L2، فیبرنوری چراغ‌ها، چراغ مطالعه و 3عدد زیرسیگاری و فندک مجزا برای دیگر سرنشینان هستند.
خودروی موردبررسی از تیپ Stage1 ریویراست که تفاوت‌های آن با نمونه معمولی در توان تولیدی پیشرانه، صندلی دوتکه و دسته‌دنده خلبانی خلاصه می‌شود. این دسته‌دنده در داخل قابی بزرگ جای گرفته و رانندگی با ریویرا را به هدایت یک هواپیما تشبیه می‌کند. کاپوت را بالا زده و نیروگاه 8 سیلندر بلوک بزرگ با حجم 455 اینچ‌مکعب معادل 7500 سی‌سی در مقابلمان قرار می‌گیرد! توان این پیشرانه در نسخه معمولی 230 و در مدل Stage1
245 اسب‌بخار و گشتاور تولیدی آن نیز 454 نیوتن‌متر است که توسط گیربکس اتوماتیک سه‌سرعته‌ به چرخ‌های عقب انتقال می‌یابد. البته توصیه می‌کنم که در اینجا توجهی به آمار و ارقام نداشته باشید، به قول معروف هرکسی را بهر کاری ساختند! هدف اصلی از ساخت اتومبیل‌هایی مانند ریویرا و الدورادو نیز رانندگی پرسرعت و شتابگیری‌های ناگهانی نیست، این کوپه لوکس شما را به یک سواری نرم و به دور از استرس دعوت می‌کند. شتاب صفرتاصد 9.3 ثانیه و حداکثر سرعت 195 کیلومتربرساعت برای  این بدنه سنگین‌وزن نسبتا راضی‌کننده هستند. سواری با ریویرا بسیار نرم و راحت است. صدای پیشرانه زیباست و گوش را نمی‌خراشد. دید اطراف به لطف ستون‌های نازک A بسیار عالی است، ولی تسلط بر دید قسمت عقب و ابعاد بزرگ خودرو نیازمند تمرین و عادت است. تعویض دنده‌ها دقیق و به آرامی صورت می‌پذیرد. مالک به‌ندرت به رانندگی با خودرو می‌پردازد و از همین‌رو واکنش مردم اعم از پیر و جوان به ریویرا در روز ملاقات و در خیابان‌ها و معابر عمومی بسیار جالب بود.
در پایان از آقای حسام موسوی، مالک محترم ریویرا و آقای عارف جلالی‌فر به جهت هماهنگی‌های صورت‌پذیرفته سپاسگزاریم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو