فونیکسریمکسبهتام

«اختصاصی خودرو»

کارنامه تجارت صنعت خودرو در سال ۹۵

عصر خودرو- رسیدن به تولید صادرات محور را می توان یکی از اهداف اصلی مسئولان صنعتی کشور دانست، هدفی که آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت از عدم تحقق آن در صنعت خودرو حکایت دارد.

کارنامه تجارت صنعت خودرو در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، بطوریکه براساس آمار اعلام شده از سوی این وزارتخانه صنعت خودرو که در برگیرنده «وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» می شود سال گذشته را با افت صادرات به لحاظ ارزش و وزن نسبت به سال 94 سپری کردند. افت صادرات این بخش در حالی است که واردات مجموعه «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» سال گذشته  نسبت به سال 94 رشد چشمگیری داشته است. 
    افت صادرات صنعت خودرو  سال گذشته در حالی رقم خورده که براساس برنامه چشم انداز صنعت خودرو برای این صنعت در سال جاری صادرات 2.2 میلیارد دلاری مدنظر قرار گرفته شده است. پیش بینی صورت گرفته در حالی است که براساس آمار اعلام شده ارزش مجموعه «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» سال گذشته حدود 136 میلیون دلار بوده رقمی که در مقایسه با سال 94 افتی بیش از 50 درصدی داشته است. افت صورت گرفته در روند صادرات صنعت خودرو در حالی است که با اجرایی شدن قراردادهای خودرویی، مسئولان صنعتی کشور یکی از برنامه‌های اصلی خود با لغو تحریم های بین المللی را صادرات 30 درصدی محصولات تولید مشترک قرار داده‌اند تا از این طریق بتوانند به هدف خود در این صنعت دست پیدا کنند، الزامی که بسیاری از دست اندکاران صنعت خودرو امید چندانی به تحقق آن ندارند.
    افت صادرات مجموعه  «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» در حالی صورت گرفته که واردکنندگان این بخش برخلاف تولیدکنندگان سال گذشته را با رشد 40 درصدی صادرات به لحاظ ارزشی سپری کردند. براساس آمار مذکور ارزش صادرات این مجموعه در سال 95 بیش از 5 میلیارد دلار بوده این در حالی است که این بخش سال 94 را با صادرات سه میلیارد و 613 میلیون دلاری سپری کرده بودند. با توجه به آمار مذکور می توان گفت سال گذشته آمار واردات بر صادرات پیشی گرفت و تولیدکنندگان داخلی برای رسیدن به رقم پیش بینی شده در سند چشم انداز راه درازی در پیش دارند.
    کارشناسان صنعت خودرو مهم‌ترین دلیل عدم تحقق برنامه صادراتی خودروسازان طی این سال‌ها را نبود زیرساخت‌های لازم برای تولید کیفی و رقابتی عنوان می‌کنند. به اعتقاد دست اندرکاران این صنعت  قیمت تمام شده بالا و افت کیفیت محصولات به‌دلیل قدیمی بودن پلت‌ فرم‌ها از دست رفتن بخشی از بازارهای صادراتی را به همراه داشته است. در این میان اما عدم‌ماندگاری بازارهای صادراتی به‌خصوص از دست دادن بازار خودروی عراق در سال‌های 94 و 95 اثر جدی در کاهش صدور خودرو کشور داشته است.  در این خصوص کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودروسازها علاوه ‌بر حفظ بازارهای خارجی خود باید دستیابی به بازارهای جدید را نیز در دستور کار قرار دهند که تحقق این امر نیز با توجه به رقابت شدیدی که در بازار خودرو در دنیا وجود دارد چندان آسان نخواهد بود؛ چرا که اصلی‌ترین عامل دستیابی به بازارهای صادراتی و حفظ آن به کیفیت بالا و قیمت رقابتی وابسته است، عواملی که خودروهایی که در حال حاضر در خطوط تولید خودروسازان قرار دارند از آنها برخوردار نیستند. جذابیت محصول یکی دیگر از مواردی است که فعالان این بخش موفقیت در مقوله صادرات را به آن وابسته دانسته و معتقدند تحقق هدف گذاری صورت گرفته با محصولات جدید امکان پذیر خواهد بود، ‌اما در صورتی که این هدف گذاری برپایه محصولات قدیمی صورت گرفته باشد تحقق هدف گذاری صورت گرفته دور از ذهن خواهد بود.

     

    نویسنده : مژگان نعیمی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو