فونیکسریمکسبهتام

در شورای شهر رشت مصوب شد؛

شهرداری رشت از طریق دریافت تسهیلات بانکی اتوبوس خریداری کند

عصر خودرو- شورای رشت به شهرداری این شهر اجازه داد با بهره مندی از تسهیلات بانکی نسبت به خرید اتوبوس اقدام کند.

شهرداری رشت از طریق دریافت تسهیلات بانکی اتوبوس خریداری کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، در یکصد و نود و پنجمین جلسه شورای اسلامی رشت که ظهر یکشنبه با یک ساعت تاخیر تشکیل شد، لایحه شهرداری مبنی بر خرید 19 اتوبوس به تصویب اعضا رسید.

    در این جلسه که در نطق های پیش از دستور آن، دو عضو شورا نسبت به پرداخت حقوق کارکنان شهرداری اعم از شرکتی، رسمی و قراردادی تاکید شد، اعضا با دو فوریت لایحه خرید اتوبوس با استفاده از تسهیلات پست بانک و شرایطی که سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تعیین کرده است، موافقت کردند.

    در لایحه فوق که برای دفاع از آن مدیرعامل سازمان حمل و نقل، بار و امور مسافر شهرداری رشت در جلسه علنی شورا حضور یافت، شهرداری قصد دارد با دریافت 13 میلیارد تومان وام با سود 13درصدی(9 درصد سهم سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و چهار درصد سهم پرداختی شهرداری رشت) از پست بانک، 19 دستگاه اتوبوس و سه دستگاه مینی بوس خریداری کند که البته در نهایت با تغییراتی در متن لایحه، اعضا خریداری مینی بوس ها را غیرضروری دانسته و به ازای آن، اتوبوس را جایگزین کردند.

    در تصویب لایحه فوق، بحث های متعددی بین اعضا شکل گرفت و موافقان و مخالفان نظرات خود را با طرح سوال از مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و امور مسافر مطرح کردند.

    آرش امیرلو در دفاع از این لایحه با بیان اینکه فرصت بهره مندی از تسهیلات فوق به زودی به پایان می رسد گفت: خرید اتوبوس از اولویت های سازمان حمل و نقل است و فضایی که سازمان شهرداری ها و دهیاری ها برای شهرداری ها مهیا کرده است، هم اکنون بهترین فرصت برای رفع بخشی از کمبود اتوبوس در شهر رشت است.

    وی با بیان اینکه هفت شرکت تولیدکننده خودرو از سوی سازمان شهرداری ها برای خرید اتوبوس ها معرفی شده اند، نتیجه کارشناسی کمیته فنی سازمان حمل نقل شهرداری رشت را خرید اتوبوس از شرکت سبلان خودرو اردبیل اعلام کرد.

    اعلام نام این شرکت به عنوان شرکت فروشنده موجب اعتراض برخی از اعضا شد. تجربه خرید اتوبوس از شرکت مزبور در مرحله پیشین برای شهرداری رشت و شورای این شهر مشکلاتی را به وجود آورده بود که از نظر یکی از اعضای شورای رشت باعث شده که کارنامه موفقی از خرید از سبلان خودرو را برای شهر رشت به یادگار نگذاشته باشد. مظفر نیکومنش در این باره گفت: بدقولی های شرکت مزبور نسبت به شهرداری در خرید پیشین باعث شد که علاوه بر به تاخیر افتادن تحویل اتوبوس ها، یک میلیارد و 800 میلیون تومان مازاد بر قرارداد پرداخت کنیم.

    وی افزود: سابقه شرکت فوق در عمل به تعهداتش مانع از اطمینان و اعتماد مجدد به شرکت می شود.

    عضو دیگر شورا با اشاره به فرصتی که از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها برای خرید اتوبوس با قیمت ازرانتر مهیا شده است گفت: اینکه بارها نسبت به عدم خرید اتوبوس از سوی مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری در دوره شورای سوم گلایه کرده ایم باید باعث شود که امروز تصمیم درستی در این موضوع بگیریم.

    رضا رسولی افزود: اگرچه خرید اتوبوس با استفاده از تسهیلات فوق می تواند کمبود ناوگان اتوبوسرانی را در رشت تا حدودی رفع کند اما باید دلیل خرید اتوبوس از یک شرکت را که پیش از آن نیز طرف قرارداد شهرداری بوده به این صورت توضیح داد که معمولا همه شهرها برای برخورداری از ضمانت ها، تعمیرگاه و خدمات پس از فروش و نمایندگی شرکت های تولیدکننده برای کاهش هزینه ها، تنها از یک شرکت یا برند تجاری، اتوبوس می خرند.

    وی تصریح کرد: بنابراین اگرچه بدقولی های شرکت مزبور باعث ضرر و زیان به شهرداری شد اما هم اکنون با توجه به نظر کارشناسی کمیته فنی سازمان، باید بپذیریم که اتوبوس های شرکت فوق بنا بر کیفیت و تطبیق با شرایط اقلیمی رشت مناسب تر از مابقی شرکت های معرفی شده از سوی سازمان شهرداری ها است.

    با ادامه بحث و اظهار نظرات، اعضای شورا در نهایت تصویب کردند که شهرداری اجازه دارد شرایط بهره مندی از تسهیلات پست بانک را برای خرید اتوبوس دریافت کند اما این اختیار را دارد که در راستای آئین نامه مالی شهرداری ها، از این وام برای تهیه اتوبوس اقدام کند.

    دومین لایحه مهمی که در جلسه شورای رشت مطرح شد، احداث مسیر کندرو با هدف اتصال خیابان سعدی به تختی با تخریب بازارچه موجود در این مسیر و بهسازی و واگذاری غرفه های دیگر به صاحبان غرفه های بازارچه بود. این لایحه با وجود اینکه به صورت دو فوریت اعلام وصول شد اما نتوانست رای اعضا را جلب کند و در نهایت به صورت عادی به کمیسیون های تخصصی بابت بررسی بیشتر ارجاع داده شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط