فونیکسریمکسبهتام

به منظور کاهش نیاز به واردات انجام شد؛

تولید قطعات الکترونیکی خودرو توسط محققان کشور

عصر خودرو- محققان کشور موفق به تولید برخی قطعات الکترونیکی خودرو شدند که منجر به کاهش نیاز به واردات این قطعات و رشد دانش بومی جهت تولید محصول مشابه برای خودروهای دیگر شده است.

تولید قطعات الکترونیکی خودرو توسط محققان کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، رحمت‌الله حفاری مجری طرح تولید قطعات الکترونیکی خودرو گفت: از آن جایی که سنسور کنترل دمای آب از نوع مقاومت NTC است، با افزایش و کاهش دمای آب ولتاژ برگشتی به ECU تغییر کرده و از این طریق ECU با شناسایی دمای آب و میزان سردی و گرمی موتور، دور فن و میزان حرکت عقربه پشت آمپر را تنظیم می‌کند. همچنین حسگرهای فشار روغن نیز در صورت کاهش فشار روغن در مسیر، فعال شده و باعث روشن شدن چراغ اخطار در جلو آمپر می‌شود.

    وی در خصوص رله 15-25،‌ ضمن اشاره به این مطلب که این رله مصارف زیادی در خودرو دارد،‌ گفت: رله 15-25 معمولا در مسیر عبور جریان به بوق خودرو، کلیدهای شیشه بالابر و چراغ‌های خودرو قرار می‌گیرد و باعث عبور کنترل‌شده جریان جهت رسیدن به قطعه مورد نظر می‌شود.

    حفاری در مورد رله دوبل نیز گفت: این رله وظیفه انتقال فرمان عملکرد از ECU خودرو به پمپ پنزین، سنسور اکسیژن، کنیستربنزین و محفظه احتراق خودرو را بر عهده دارد. در حقیقت رله با تغییر مسیر جریان می‌تواند فرمان ECU را به هر یک از این قسمت‌ها منتقل کند.

    وی اظهارکرد: کلید شیشه بالابر نیز وظیفه کنترل عملکرد بالا و پایین شیشه‌های جلو و عقب و کلید تنظیم آیینه این مجموعه نیز وظیفه کنترل عملکرد تنظیم آیینه‌های جانبی را بر عهده دارد.

    حفاری گفت: تا این مرحله تعدادی از قطعات شامل کلیدهای شیشه بالابر و سنسورها پس از اخذ تأیید کیفی از خودروسازان وارد مرحله تولید انبوه شده و تعداد اندکی از آنها در مرحله اخذ تاییدیه است.
    وی در خصوص مزایای این طرح تصریح کرد: از مزایای این پروژه، افزایش اشتغال مولد، کاهش نیاز به واردات این قطعات و رشد دانش بومی جهت تولید محصول مشابه برای خودروهای دیگر است.

    وی ادامه داد: از آنجا که دانش تولید این قطعات قابل تعمیم به بسیاری از خودروهای بازار داخل و خارج است با بومی‌سازی آن، علاوه بر رفع نیاز خودروسازان داخلی، امکان تولید محصولات با قابلیت صادرات مهیا خواهد شد.

    وی گفت: اجرای این پروژه‌ها علاوه بر ارتقا دانش در جهت خودکفایی تولید محصولات مشابه، موجب اشتغال‌زایی برای 50 نفر به طور مستقیم و 100 نفر به طور غیر مستقیم شده است.

    وی خاطرنشان کرد: دریافت به موقع تسهیلات از صندوق «صحا» موجب تسریع در روند اجرای پروژه‌ها و تأمین به موقع ملزومات پروژه از جمله قالب‌ها و سایر موارد شده است؛ به ویژه این که در همین زمان پرداخت مطالبات توسط خودروسازان به شدت با تأخیر مواجه شده بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو