فونیکسریمکسبهتام

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تشریح کرد

آخرین وضعیت لوایح هوای پاک

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف مازوت در نیروگاه‌ها از ۴۵ درصد به زیر هشت درصد رسیده‌ است و قصد داریم تا پایان سال ۹۶ این میزان به صفر درصد برسد.

آخرین وضعیت لوایح هوای پاک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سعید متصدی در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، ضمن ابراز تسلیت به خانواده شهدای حوادث تروریستی تهران، در مورد فعالیت‌های معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ما در هفته محیط زیست و در آستانه روز جهانی محیط زیست هستیم و همه باید سعی کنیم تا با طبیعت بهتر باشیم و در همه فعالیت‌هایمان محیط زیست را سرلوحه قرار دهیم. این کار در دولت یازدهم رخ داده است و شاهد حضور پررنگ دولت در حوزه محیط زیست بوده‌ایم. بسیاری از موفقیت‌های کسب شده حاصل این تفکر صحیح و نگاه علمی و فراگیر به محیط زیست بوده است. در همین رابطه معاونت انسانی بر اساس برنامه‌ای که مبنای آن توسعه پایدار بود از نیمه دوم سال 92  کارش را آغاز کرده و امروز به بسیاری از اهداف برنامه‌هایمان رسیده‌ایم.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به فعالیت‌های این معاونت در زمینه اهداف مشخص شده اشاره کرد و گفت: در زمینه فعالیت‌های توسعه‌ای بر مبنای اصول توسعه پایدار در این دوره، ارزیابی اثرات زیست محیطی با جدیت و با توان علمی و دانشگاهی کشور به صورت کامل مدیریت شد. روندها و رویدادها تغییر کرده است و شاهد گزارش ارزیابی‌هایی هستیم که کم از گزارش‌های بین‌المللی ندارد. برآیند بررسی گزارش‌های مهم مانند سایر کشورها صورت می‌گیرد وهیچ گزارش ارزیابی نداریم که در آن نظر جامعه درگیر اخذ نشده باشد. همچنین نظر متخصصان استانی، شوراها و دستگاه‌های تخصصی را هم جویا می‌شویم  تا تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود با در نظر داشتن تمام ذینفعان باشد.

    وی تاکید کرد: هیچ کدام از فعالیت‌ها بدون گزارش ارزیابی آغاز نشده است. این در حالیست که در دوره قبل 169 پروژه بدون گزارش‌های ارزیابی آغاز شد و این پروژه‌ها در زمینه‌هایی مانند سد، پتروشیمی و فولاد بودند. ما امروز آن پروژه‌ها را هم مدیریت می‌کنیم و این یعنی به اولین راهبرد ما که پایداری توسعه است توجه خاص کرده‌ایم.

    متصدی در مورد فعالیت‌های بین بخشی گفت: تمام دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای هر اقدام خود حتما نظر سازمان حفاظت محیط زیست را اخذ می‌کنند و تعامل خوبی بین این سازمان با بخش‌های دولتی و غیر دولتی وجود دارد. امروز برای جلب مشارکت مردم و دستگاه‌ها یکی از فعالیت‌هایی که انجام داده‌ایم اطلاع‌رسانی شفاف و به‌موقع  درباره آلودگی هواست و مردم با رجوع به سامانه بر خط حفاظت محیط زیست، اطلاعات ایستگاه‌های پالایش هوا را دریافت می‌کنند.

    وی اضافه کرد: وزارت بهداشت در گزارشی از کاهش بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا خبر داده که نشان می‌دهد فعالیت‌های ما در زمینه کاهش آلودگی هوا چگونه بوده است. بر اساس این گزارش در سال 92 بیش از 8000 نفر به دلیل آلودگی هوا فوت کردند که این آمار امسال به حدود 5000 نفر رسیده است. 5000 نفر عدد بالایی است اما باید در نظر بگیریم که در هر سال 3000 نفر از این آمار کاسته شده است. این مسائل نشان می‌دهد که برنامه‌های محیط زیست ما به سمت مطلوبی حرکت می‌کند.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به اقدامات این سازمان در زمینه حرکت هوشمندانه و همگام با جهان اشاره کرد و گفت: موضوع تغییر اقلیم و گرد و غبار را در نظر داریم و یکی از اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته تدوین سندهای ملی برای مبارزه با گرد و غبار است و تا امروز سه سند ملی، راهبردی و مشارکت داوطلبانه در این زمینه تدوین شده است. ایران امروز در زمینه تغییر اقلیم برای مبارزه با پدیده‌های جهانی مشارکت می‌کند و به نحو مطلوبی از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کاسته‌ایم.

    وی در مورد بهره‌گیری از فناوری‌های سازگار با محیط زیست اظهارکرد: امروز هر صنعتی که مجوز می‌گیرد باید منطبق با ساز و کارهای محیط زیستی باشد. از سال 92 به هیچ نیروگاهی که راندمان آن زیر 50 درصد باشد مجوز ندادیم و همه نیروگاه‌هایی که مجوز گرفته‌اند تولید بالای 58 درصد دارند. همچنین سعی کرده‌ایم به سیستم آب‌بر مجوز ندهیم و از کمترین آب در نیروگاه‌هایی که از سال 92 برای آنها مجوز صادر کرده‌ایم استفاده می‌شود.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: سعی می‌کنیم منابع کشور را به سمتی سوق بدهیم که بازیافت را در کشور ترویج بدهیم تا بتوانیم بیشتر از منابع طبیعی حفاظت کنیم و مواد خام بیشتری از بازیافت تولید کنیم همچنین ایجاد تصفیه‌خانه‌ها در واحدهای صنعتی برای جبران کمبود آب از جمله موارد دیگری است که سعی کردیم با توجه به راهبردهای تعیین شده به آن دست پیدا کنیم.

    متصدی در مورد اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه کنترل گرد و غبار گفت: کامل‌ترین استراتژی‌ها و سندها و بیشترین فعالیت‌ها برای مبارزه با گرد و غبار در این دولت صورت گرفته است و نشان داده‌ایم که حتی می‌شود اثرات پدیده‌های طبیعی را هم کاهش داد. 80 درصد هورالعظیم در این دوره آبگیری شد، نزدیک به 40 هزار هکتار کانون گرد و غبار درختکاری شد؛ در حالی‌که تالاب‌های خوزستان را در گذشته به دلیل فعالیت‌های نفتی خشک کرده بودند آنها را احیا کردیم و. فعالیت‌های نفتی هم در کنار آنها انجام شده است.

    وی به همکاری‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با گرد و غبار اشاره و اظهارکرد: سازمان ملل در این زمینه چهار قطعنامه صادر کرده و به زودی با همکاری سازمان ملل بزرگترین کنفرانس گرد و غبار از سوی سازمان محیط زیست برای جلب مشارکت بین‌المللی در زمینه کاهش گرد و غبار برگزار می‌شود.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفتن: اصلاح و استانداردسازی سوخت، حذف بنزین پتروشیمی، حذف بخار بنزین، ایجاد سیستم یکپارچه معاینه فنی از جمله اقدامات دیگر ما در زمینه کاهش آلودگی هوا بود.

    متصدی در ادامه گفت: در چند سال اخیر پروژه‌هایی که مورد قبول قرار گرفته بودند،موظف شدند تا هم واحدهای HSE را ایجاد کنند و هم گزارش ارزیابی فعالیت‌هایشان را ارائه دهند، این در حالیست که در گذشته گزارش ارزیابی‌هایی که صورت می‌گرفت خاک می‌خورد و مورد توجه قرار نمی‌گرفت. در این دوره چند پروژه را حتی به خاطربی‌توجهی به محورهای گزارش متوقف کردیم که خط لوله دماوند، امام زاده هاشم و فیروزکوه یکی از آنها بود.

    وی با اشاره به مدیریت سبز اظهار کرد: هر ساله دستگاه‌ها را از لحاظ مصرف کاغذ، آب و سوخت رتبه‌بندی و وضعیتشان را به آن‌ها اعلام می‌کنیم.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به اهمیت صنعت سبز در دولت یازدهم گفت: ما چهار جشنواره صنعت سبز را برگزار کردیم و امروز گواهینامه و مدرک سبز بودن در ایران یک مدرک بین‌المللی و فرصت رقابت صنعت کشور در بازارهای جهانی را فراهم می‌کند. این در حالیست که قبلا یک لوح داخلی و بدون ملاحظات زیست محیطی بود و در سال 92 از یک مسئله پیش پا افتاده به یک لوح بین‌المللی تبدیل شد.

    متصدی اضافه کرد: سه لایحه پر اهمیت در مورد هوای پاک تدوین کرده‌ایم که منتظر تصویب نهایی آنها هستیم. لایحه خاک در حال ورود به صحن است. لایحه ارزیابی زیست محیطی که در مجلس قبل به دلیل ندانم‌کاری برخی نمایندگان رد شده بود دوباره مد نظر دولت قرار گرفته و در حال ارسال به مجلس است. بحث استاندارد سازی کالاها و تولید پسماند کمتر، ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و کاهش مصرف آنها از مواردی است که ضامن و تثبیت کننده منابع خاک هستند و در این معاونت به آن توجه شده است. این سند در حال حاضر در کمیسیون‌های دولت بررسی شده و قرار است با وزارت صنایع بررسی شود تا بعد از آن به دولت ارائه شود. در مجموع کاهش و ممنوعیت استفاده از محصولات پلاستیکی مد نظر این طرح است.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه  اظهارکرد: یکی دیگر از مواردی که دوشنبه از آن رونمایی می‌شود مکانیکی کردن فرآیند صدور مجوزهاست که اجرای این طرح هم می‌تواند به استقرار و تثبیت صنعت کمک کند و هم باعث اشتغال‌زایی شود.

    متصدی اضافه کرد: در مجموع ما سعی کرده‌ایم طوری حرکت کنیم تا هم چرخ‌های توسعه کشور بچرخد و هم اینکه این چرخ‌ها محیط زیست را پایمان نکند. امروز بین صنعت و محیط زیست تعامل برقرارشده  است. ارتقای راندمان نیروگاه‌های کشور و کاهش میزان مصرف آب در صنعت و عدم فشار به منابع طبیعی با بازیافت از جمله راهکارهای زیست محیطی است که به توسعه کمک می‌کند.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سد گتوند گفت: در مورد این سد کمیته‌ای تشکیل شد و فعالیت‌های علمی آن توسط موسسه آب دانشگاه تهران با همکاری سازمان برنامه و بودجه انجام و راهکارهای احتمالی بحث و بررسی شده است. در نهایت تصمیمی که فعلا گرفته شده ایجاد سیستم بای پاس برای سد است تا بتوانیم از کنار رودخانه آب را عبور دهیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط